چکار کنید تا همسرتان به گله و شکایت های شما گوش دهد؟

گله و شکایت از رفتار همسر، در هر رابطه بلند مدتی ممکن است اتفاق بیفتد. برای مثال، ممکن است یک زن از زمان کمی که با همسرش می گذراند؛ گله و شکایت داشته باشد یا یک مرد از مخارج بالای همسرش، ناراحت باشد. این اتفاقات بارها و بارها در هر خانواده ای رخ می دهند و زمانی که طرف مقابلتان به حرف های شما توجهی نمی کند؛ احتمالاً بسیار ناامید و دلسرد می شوید.

امَا آیا یک راه موثر برای بیان گله ها و شنیدن شکایت های یکدیگر وجود دارد؟ شاید اگر به جای نادیده گرفتن احساسات یکدیگر، کمی به حر فهای همسرتان گوش دهید؛ بتوانید بیشتر او را درک کنید.

راه درست برای گله و شکایت

شکایت موثر آن قدرها هم کار سختی نیست و سه مرحله ساده دارد. طی کردن این مراحل باعث می شود تا سوء تفاهم ها و مناقشات به حداقل برسند.

1.در مرحله اول احساسات خود را ابراز کنید.

بیان احساسات، بسیار مهم است. زیرا احساسات شما واقعی هستند و نشان می دهند که شما دنیا را چگونه می بینید. امَا، قبل از شروع صحبت، بهتر است آرام باشید تا بتوانید به خوبی حرف هایتان را بزنید و روی همسرتان تأثیر بگذارید. زمانی که مضطرب نباشید؛ فرصت خوبی برای صحبت کردن با همسرتان است. دکتر جان گاتمن، متخصص و محقق ازدواج،  این کار را « شروع نرم» می نامد و این مرحله را برای گله از همسر بسیار ضروری می داند. شروع با این روش، احتمال دعوا را کاهش می دهد. این شکایت کمتر مورد انتقاد قرار می گیرد و شما کمتر سرزنش خواهید شد.

2. دقیق باشید.

زمانی که احساس خود را بیان کردید؛ می توانید رفتار یا موقعیتی را که باعث آزارتان شده است را به همسرتان بگویید و علت ناراحتیتان را شرح دهید. شما با این کارتان، به جای حمله به شخصیت همسرتان، از یک رفتار خاص او، که باعث ناراحتیتان می شود شکایت می کنید و این یک روش منطقی و ایده آل است. همچنین، شما باید روی مسئله ای تمرکزکنید که امکان تغییرش وجود داشته باشد. بعضی مشکلات غیر قابل تغییر هستند و ویژگی های شخصیتی افراد نیز، جزء موارد غیر قابل تغییر است. شما باید یاد بگیرید که چیزهای غیر قابل تغییر را بپذیرید.

3. آنچه که نیاز دارید را بگویید.

از همسرتان بخواهید تا رفتار اشتباهش را تصحیح کند. کلید این گفتگو این است که کار مورد نظرتان را شدنی و قابل انجام جلوه دهید. مثلاًً اگر همسرتان لباس های کثیفش را در اتاق می گذارد؛ از او خواهش کنید تا آن ها را درون سبد مخصوص لباس های کثیف قرار دهد.

جمع بندی

اگر شکایت شما در رابطه با زمان کمی است که با همسرتان می گذرانید؛ به همسرتان بگویید:«من احساس می کنم تو نسبت به من بی توجه شده ای و دوست دارم در این ماه یک قرار دو نفره برای شام با هم بگذاریم. پاسخ همسرتان احتمالً مثبت خواهد بود».

4. پیشنهاد دهید تا تغییرات دیگری نیز انجام شود.

این مرحله، اختیاری است امَا، قدرت کلام و شکایت شما را دوچندان می کند. اگر چیزی برای تغییر وجود دارد؛ از همسرتان بخواهید تا انجامش دهد و اگر چیزی همسرتان را آزار می دهد؛ از همسرتان بخواهید تا علت ناراحتی اش را بگوید. شما برای سلامت ازدواجتان باید تغییراتی را در طول زمان در رفتار و منش خود ایجاد کنید تا ازدواجتان صدمه ای نبیند.

دشوارترین بخش این مراحل، این است که از لحاظ عاطفی تحریک نشوید و شکایت خود را مثل یک انتقاد مطرح نکنید. زیرا تحقیقات نشان می دهند که انتقاد مداوم یکی از عوامل طلاق شناخته شده است. شکایت موثر و خوب، احتمال اینکه همسرتان حالت تدافعی بگیرد را کاهش می دهد و شانس رسیدن شما به یک راه حل را افزایش می یابد.

همه زوج ها ممکن است نسبت به یکدیگر گلایه هایی داشته باشند. زوج های موفق، می دانند که چگونه با هم حرف بزنند تا مشکلاتشان را حل کنند. آن ها یاد گرفته اند که بخش های غیر قابل تغییر همسرشان را بپذیرند و در زندگی بتوانند خوشحال باشند.


بیشتر بخوانید :

6 تفسیر اشتباهی که زنان در مورد مردان می کنند!


منبع : verywellmind

ترجمه : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...