5 اشتباه رایجی که منجر به سرطان پوست می شوند

با اینکه شیوع انواع سرطان در ایران بسیار گسترده است امّا خوشبختانه، در خصوص سرطان پوست  از جمله کشورهایی محسوب می شود که میزان ابتلا و مرگ و میر در اثر سرطان پوست در آن نسبتا پایین است و در رتبه ۱۴۴ جهانی از میان ۱۷۲ کشور، قرار دارد. از آنجایی که درمان این بیماری در مراحل اولیه بسیار آسان است، بنابراین بهتر است با دیدن هرگونه تغییر در رنگ خال‌های پوستی یا ایجاد شدن زخم در آنها فورا با پزشک مشورت کرد.

آیا جز افرادی هستید که برای اجتناب از آفتاب سوختگی، کلاه لبه دار می پوشید، و همیشه از ضدآفتاب استفاده می کنید؛ امّا در انتهای روز با پوستی طلایی رنگ یا قرمز و سوزناک، حاصل از آفتاب سوختگی به منزل برمی گردید؟ هم برنزه شدن و هم سوختگی نشانه‌هایی از آسیب پوست در اثر اشعه ماورا بنفش خورشید هستند که می‌توانند منجر به پیری زودرس و حتی بدتر از آن، یعنی سرطان پوست شود.

در این مقاله به بررسی 5 اشتباه رایجی که منجر به سرطان پوست می شوند، خواهیم پرداخت:

اشتباه1: چون می خواهید به طور طبیعی برنزه شوید، خیلی به فکر محافظت از پوستتان در برابر آفتاب نیستید.

احتمالاً هنگام بنزه کردن پوست، سوزش پوست را نادیده بگیرید؛ امّا نور آفتاب به پوستتان آسیب می رساند و برنزه شدن از علائم این آسیب است.با اینکه عدّه ای برنزه شدن را جذاب می دانند ولی این پروسه نتیجه تولید رنگدانه هایی به نام ملانین توسط پوست است.

در واقع پوست در حال تلاش برای محافظت از خود در برابر اشعه ی فرابنفش است.همچنین با برنزه کردن پوست هیچی تضمینی برای محافظت از DNA وجود ندارد، به این معنی که شما در معرض سرطان پوست قرار می گیرید و حتماً باید از ضد آفتاب استفاده کنید.

اشتباه 2: چون دچار آفتاب سوختگی نشده اید، پس بعید است که پوستتان آسیب دیده باشد و در معرض سرطان پوست قرار بگیرید.

احتمالاً تصور می کنید که روغن زدن به بدن و جلوی آفتاب خوابیدن، راه حل سالم تر و بهتری برای برنزه شدن است. امّا فقط چند دقیقه قرار گرفتن در مقابل آفتاب به پوست آسیب می زند. 

به دلیل سطح بالای اشعه فرابنفش، در طی انجام انواع فعالیت‌های روزمره مانند کار کردن در فضای بیرون، پیاده‌روی کردن یا رانندگی را در معرض آسیب پوست قرار داریم. قرار گرفتن مداوم در برابر اشعه ی فرابنفش ریسک ابتلا به سطان پوست را افزایش می دهد. به همین دلیل محافظت همیشگی از پوست در برابر آفتاب بسیار اهمیت دارد.

اشتباه 3: از کلاه برای حفاظت از صورتتان در برابر اشعه فرابنفش ستفاده می کنید.

در صورتی که بخواهید از پوست سرتان در برابر اشعه آفتاب محافظت کنید، کلاه لبه دار قطعاً گزینه ی مناسبی است. امّا احتمالاً قصد محافظت از پوست صورتتان، چشم ها، گوش و گردنتان را هم دارید. پس از یک کلاه لبه پهن همراه با لباسی پوشیده، ضد آفتابی ضد آب با SPF30 یا بالاتر و عینک آفتابی استفاده کنید.

اشتباه 4: شما دمای هوا را چک می کنید؛ و فقط زمانی که هوا گرم است از پوستتان در برابر خورشید محافظت می کنید.

آفتاب سوختگی و برنزه کردن به دما ربطی ندارند و ناشی از اشعه فرابنفش هستند، که نه می توانید آن را ببینید و نه احساس کنید. به این معنی که سطح اشعه ی فرابنفش در یک روز خنک تابستانی، به اندازه روز گرم است و به همان میزان به پوست آسیب می زند.

اشتباه 5: مدّت زمان بیشتری زیر آفتاب می مانید تا ویتامین D بیشتری جذب کنید.

در واقع، چند دقیقه قرار گرفتن در معرض آفتاب نیم روز یا عصر برای ساخت ویتامین D کافی است. تصور نکنید که برای جذب ویتامین D مورد نیاز بدنتان به حمام آفتاب یا سولاریم نیاز دارید. اگر احساس می کنید سطح ویتامین D بدنتان کم است به پزشک مراجعه کنید.

منبع:

http://www.sunsmart.com.au/skin-cancer/the-five-mistakes-that-lead-to-skin-cancer

ترجمه : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...