چگونه در روابط عاشقانه وابسته نشویم؟

آیا تابه حال به شما گفته اند که به شدت وابسته هستید؟ آیا شریک قبلیتان، شما را به وابسته بودن متهم کرده بود؟ با اینکه ممکن است نیت شما خوب باشد؛ اما، وابستگی در رابطه چیز جالبی به نظر نمی رسد. شاید شما از صرف زمان با شریکتان لذت ببرید؛ ولی داشتن برخی مرزها نکته ای ضروری در هر رابطه است. خوشبختانه، این پنج مرحله، به شما کمک می کنند تا از وابستگی به خودکفایی برسید.

1.تلفن را زمین بگذارید.

اگر دوست دارید انسان وابسته ای باشید؛ می توانید تمام روز با شریکتان تماس بگیرید. می توانید به او پیام دهید؛ یا به او زنگ بزنید و یا یک عکس یا ایمیل برایش بفرستید. با اینکه ممکن است شما دلتان برای شریکتان تنگ شود و بخواهید در تمام روز، با او در تماس باشید؛ اما شما با این کارتان، انسان وابسته ای به نظر می رسید. به جای اینکه  به شریکتان فرصت دهید تا بتواند بر روی کارهایش تمرکز کند؛ در حال بمباران او با پیام هایتان هستید و حواسش را پرت می کنید. پس زمانی که احساس می کنید که نیاز دارید با شریکتان در تماس مداوم باشید؛ تلفن را زمین بگذارید و کمی وقت برای خودتان صرف کنید.

2. علایق خودتان را دنبال کنید.

وابسته بودن در یک رابطه، ممکن است ناشی از فقدان علایق و سرگرمی های دیگر باشد. شما باید سعی کنید تا علایق و سرگرمی های خودتان را داشته باشید و علایق خود را به اولویت هایتان برسانید تا کمی از وابستگی تان، کاسته شود. داشتن فعالیت هایی که برایتان مهم هستند؛ باعث می شود که مسیر خودتان را پیدا کنید و از شریکتان کمی فاصله بگیرید. با ثبت نام در رشته های مورد علاقه تان یا ثبت نام در یک باشگاه کتابخوانی، به خودتان کمک کنید تا زندگی شخصی خود را داشته باشید و به شریکتان وابسته نباشید.

شما نیاز ندارید تا زمانتان را با شریکتان سپری کنید؛ پس مطمئن شوید که زمینه هایی را انتخاب کنید تا از تنهایی خود لذت ببرید. این کار شما، باعث می شود که مستقل تر شوید و فرد جالبی به نظر برسید.

3. به شریکتان فضا بدهید.

بسیار از افرادی که به شدت وابسته هستند؛ دوست ندارند که شریکشان بدون آن ها کاری انجام دهد. مثلا این افراد دوست ندارند که شریکش با دوستانش شام را بیرون برود و یا یک فیلم را به تنهایی ببیند. افراد وابسته، به سختی با این واقعیت روبرو می شوند که شریکشان زندگی شخصی خودش را دارد. به طور کلی، برای سلامتی و موفقیت رابطه تان، شریکتان باید بتواند بعضی کارها را بدون شما انجام دهد. همین جنبه های منحصر به فرد رابطه شما است که شما را به تیمی ویژه تبدیل می کند. در واقع، شما یک زوج هستید و یک کپی از شریکتان نیستید. با تغییر دادن ذات وابسته ی خود، به شریکتان نشان می دهید که به نیازهای او اهمیت می دهید و در یک رابطه امن هستید. این کار شما باعث می شود؛ شریکتان بداند که خوشبختی او برایتان مهم است.

4. از حسادت خودداری کنید.

برای افراد حسود، غیر معمول نیست که وابستگی شدیدی به شریکشان داشته باشند. چون این افراد، نگران بی وفایی و خیانت احتمالی شریکشان هستند.

برای مثال، ممکن است شما در طول روز پیام های زیادی برای شریکتان بفرستید؛ چون نگران رابطه شریکتان با همکارش هستید. یا اینکه بخواهید 24 ساعته او را کنترل کنید؛ چون به او اعتماد ندارید. باید بدانید حسادت و بدگمانی، شما را از هم جدا می کند. روابط عاشقانه، بر اعتماد دو جانبه تکیه دارد. ذات وابسته شما، به شریکتان نشان می دهد که به او اعتماد ندارید. از طرف دیگر، اگر به شریکتان اعتماد کنید و از شر احساسات منفی و حسادت رها شوید؛ از وابستگی رها می شوید و رابطه عاشقانه شما، شانس موفقیت بیشتری خواهد داشت.

5. اعتماد به نفس داشته باشید.

در ابتدا چالش برانگیز به نظر می رسد؛ اما بهتر است بدانید که شما بدون کمک هیچ کس، قادر به انجام تمام کارها هستید. در بسیاری از موارد، وابستگی شدید به دیگران، ناشی از تفکر غلط افراد است که فکر می کنند همیشه به کمک و پشتیبانی دیگران نیاز دارند. شما به زودی متوجه خواهید شد که بدون اتکا به دیگران قادر به دستیابی به اهدافتان هستید. بسیاری از مردم فکر می کنند که برای رشد کردن به شریکشان نیاز دارند؛ اما، اگر بتوانند اعتماد به نفس و توانایی های خود را بهبود بخشند؛ دیگر به کسی وابستگی نخواهند داشت.


بیشتر بخوانید :

آیا با شخص درستی در رابطه عاشقانه هستید؟

چگونه یک رابطه عاطفی را به ازدواج تبدیل کنید

توصیه های کلیدی، برای مردانی که در رابطه عاشقانه هستند!


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...