سر درد های سینوسی

سینوس ‌ها حفره ‌هایی پر از هوا در پیشانی، استخوان گونه و پشت برآمدگی بینی شما هستند. آن ها زمانی که به دلیل واکنش آلرژیک یا عفونت ملتهب می‌شوند متورم شده، خلط بیشتری ایجاد می‌ کنند و کانال ‌هایی که آن ‌ها را تخلیه می‌ کنند، مسدود می ‌شوند. ایجاد فشار در سینوس‌ ها باعث ایجاد دردی می‌ شود که به سردرد شبیه است.

علائم:

درد عمیق و مداومی را در استخوان گونه، پیشانی و یا برآمدگی بینی خود احساس خواهید کرد. معمولاً درد وقتی بیشتر می ‌شود که شما ناگهان سر خود را تکان و یا آن را فشار می دهید. در عین حال ممکن است علائم دیگری مثل موارد زیر داشته باشید:

آبریزش بینی

احساس گرفتگی گوش ها

تب

متورم شدن صورت

گاهاً انواع دیگر سردرد مثل سردرد تنشی یا میگرن، با سردرد سینوسی اشتباه گرفته می شوند. امّا چون نحوه ی درمان وابسته به نوع سردرد است، تشخیص نوع آن بسیار حائز اهمیت است. پزشکان معمولاً بر اساس علائم و آزمایش های فیزیکی می توانند مسدود شدن سینوس را تشخیص دهند، امّا در برخی موارد نیاز به سی تی اسکن و MRI است.

درمان

در این نوع از سردردها هدف معمولاً تسکین علائم و درمان عفونت (در صورت وجود) است. ممکن است برای مدت کوتاهی آنتی بیوتیک، آنتی هیستامین یا داروی ضد حساسیت مصرف کنید. همچنین می توانید تا 3 روز از اسپری بینی دکونژستان استفاده کنید، مصرف بیشتر از این اسپری علائم بیماری را وخیم تر می کند. شما می توانید از مسکن ها نیز هم استفاده کنید و اگر آن ها کمکی نکردند پزشکتان می تواند برای کاهش التهاب سینوس ها كورتيكوستروييد تجویز کند. در نظر داشته باشید که اگر آلرژی باعث ایجاد مشکلات سینوس شما شده باشد، شما به درمانی جداگانه برای آلرژی نیاز خواهید داشت.

همچنین می‌توانید از ترفندهای ساده خانگی مانند نوشیدن مایعات بیشتر، استفاده از بخور و اسپری بینی آب نمک استفاده کنید.

اگر از مسکن ها و دکونژستان ها استفاده می کنید، ممکن است در مصرف آن ها زیاده روی کنید. پس اگر برای تسکین سردردهایتان، برای مدّت طولانی دارو مصرف می کنید، با پزشکتان در ارتباط بمانید. توجّه داشته باشید که دکونژستان ها فشار خون را بالا می برند، اگر شما فشار خون بالایی دارید قبل از استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنید.

پزشکان در موارد نادری ممکن است برای برداشتن پولیپ یا باز کردن سینوس ‌ها جراحی را توصیه کند.

آلرژی و سردردهای سینوسی

آیا تاکنون شنیده اید که آلرژی باعث سردرد های سینوسی شود؟ البتّه به همین سادگی نیست.آلرژی باعث گرفتگی سینوس ها می شود و به سر آسیب می رساند. درمان آلرژی، این گرفتگی را درمان می کند امّا نمی تواند سردرد را تسکین دهد. شما معمولاً برای درمان آلرژِی و سردرد سینوسی دو شیوه ی درمان خواهید داشت. برای اطمینان از صحیح بودن شیوه ی درمان به پزشک مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی این بخش :

آیا غذاها می توانند دلیل سردردهای میگرنی باشند؟

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...