میگرن چه تأثیراتی روی سلامتی دارد؟

سکته

زنانی که مبتلا به میگرن به همراه اورا هستند بیشتر در معرض سکته قرار دارند، این اتفاق زمانی می افتد که قسمتی از مغز به طور ناگهانی خون دریافت نمی کند. مطالعات نشان می‌دهند کشیدن سیگار، فشار خون بالا و مصرف قرص‌های ضد بارداری احتمال بروز سکته را افزایش می دهند.

بیماری های قلبی

اگر مبتلا به میگرن باشید، احتمال بروز مشکلات قلبی نظیر، درد قفسه سینه که آنژین نامیده می شود یا حمله ی قلبی در شما بیشتر است. برعکس این قضیه این صادق است. امّا برای کاهش ریسک بیماری های قلبی کارهای بسیاری می توانید انجام دهید مثل، رژیم غذایی سالم، ورزش مرتب و خواب آرام در شب.

فشار خون بالا

برخی تحقیقات می گویند، احتمال فشار خون بالا در افرادی که مبتلا به میگرن هستند بیشتر است. امّا این تحقیق روی زنان سفید پوست صورت گرفته و تحقیقات بیشتری برای اثبات آن لازم است.

صرع

اگر شما مبتلا به میگرن باشید، احتمال بروز حملات صرع در شما وجود دارد. هر دو این شرایط به خاطر وجود مشکلی مشابهی ایجاد می شوند: سلول‌هایی به نام نورون‌ در مغز وجود دارند که به طور غیر معمولی حساس هستند. و هر دو این اختلالات ممکن است به خاطر ژن‌هایی باشدکه از والدین خود می‌گیرید. پزشکان از داروهای یکسانی مثل والپوریک و توپوماکس برای درمان هر دو بیماری استفاده می کنند.

بی خوابی

مشکل بی خوابی از جمله مشکلات رایج بین افراد مبتلا به میگرن است. همچنین احتمال ابتلا به اضطراب و افسردگی در این افراد وجود دارد. عادت‌های خواب نامنظم یکی از عوارض اصلی سردردهای میگرنی هستند. ممکن است اگر هر روز ساعت مشخصی برای بیدار شدن داشته باشید و از مصرف الکل و کافئین در اواخر روز اجتناب کنید، بهتر بتوانید بخوابید.

اضطراب و نگرانی

حدود 25% از افراد مبتلا به میگرن افسردگی دارند و بیش از 50% آن ها از اضطراب رنج می برند. علت ارتباط این ها کاملاً مشخص نیست، امّا ممکن است به دلیل سیگنال هایی باشد که مغز با ماده ی شیمیایی به نام سروتونین از یک نورون به نورون دیگر می فرستد.

سواستفاده در دوران کودکی

اگر در دوران کودکی مورد تجاوز جنسی، فیزیکی و یا احساسی قرار گرفته باشید، احتمال ابتلا به میگرن در سنین پایین تر و تبدیل آن به یک مشکل طولانی مدّت وجود دارد. دلیل آن کاملاً مشخص نیست، امّا پزشکان معتقدند استرس در دوران کودکی می تواند ساختار، هورمون ها و سیستم عصبی مغز را تغییر دهد و حتّی قادر است ژن های خاصی را نیز تغییر دهد. در مورد سواستفاده فعلی یا گذشته ی خود با پزشک مورد اعتمادی صحبت کنید.

وزوز گوش

در این شرایط انگار زنگی در گوش به صدا درمی آید. دلیل این مشکل کاملا مشخص نشده است، امّا می‌تواند به دلیل ارسال سیگنال‌های غیر عادی توسط نورون ‌ها باشد.

سندرم روده تحریک پذیر

افرادی که علائم سندرم روده تحریک‌پذیر، مانند درد شکم، نفخ، اسهال و یبوست را دارند ، بیشتر به میگرن مبتلا می‌شوند. تحقیقات جدید نشان می دهد که هر دو این مشکل ها به دلیل وجود ژن های خاصی است. مطالعات بیشتر برای مشخص کردن نحوه ی درمان این دو بیماری مورد نیاز است.

فیبرومیالژیا

زمانی که شما این شرایط را داشته باشید، تمام بد درد می کند، اضطراب، افسردگی و حساسیت زیاد به نور و صدا خواهید داشت. همچنین در این شرایط بیشتر در معرض ابتلا به میگرن قرار می گیرید. پیش‌گیری از میگرن ممکن است از ابتلا به فیبرومیالژیا نیز جلوگیری کند. درباره بهترین گزینه‌های درمانی با پزشک خود صحبت کنید.

اختلال استرس پس از سانحه

این اختلال در واقع پاسخ بدن به یک رویداد دلخراش مثل تصادف بد یا تجاوز است. وقتی شما مبتلا به این اختلال شوید آن اتفاق وحشتناک و احساس شدیدی که در آن زمان داشتید را دوباره زنده می کنید. وقتی این مشکل را داشته باشید بیشتر در معرض میگرن قرار می گیرید. پزشک می تواند به شما کمک کند تا علائم را با روان درمانی و دارو مدیریت کنید.

قند خون پائین

زمانی که میزان قند خون شما خیلی پایین است، شما مشکلی به نام هیپوگلیسمی دارید. این مشکل می‌تواند باعث میگرن در برخی از مردم شود. اما سردرد ناشی از روزه گرفتن همیشه به خاطر قند خون پایین نیست. این اتفاق به چند دلیل می تواند رخ دهد، شاید به دلیل کمبود آب بدن باشد، یا کاهش مصرف کافئین، و یا آزاد شدن هورمون‌ استرس به دلیل نخوردن غذا باشد.

مطلب پیشنهای این قسمت :

تفاوت سردرد میگرنی و سینوسی

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...