تفاوت سردرد میگرنی و سینوسی

سردرد همراه با گرفتگی، آبریزش و خارش بینی و آبریزش چشم ها شبیه به سردرد سینوسی به نظر می رسد، درست است؟ 4 نفر از 5 نفری که گمان می کنند سردرد سینوسی دارند، در واقع مبتلا به میگرن هستند. امّا نکته حائز اهمیت این است که درمان های سردرد سینوسی در مبتلایان به میگرن جواب نمی دهد و برعکس.

تفاوت در علائم و علل

سردرد سینوسی و میگرن می توانند علائم مشترکی داشته باشند، از جمله:

درد سر، به خصوص در قسمت پیشانی

آبریزش و خارش چشم ها

احساس درد، زمانی که حرکت می کنید

اما میگرن اغلب با علائم دیگری نیز همراه است، از جمله:

حالت تهوع یا استفراغ

حساسیت به صدا یا نور

درد شدید تپنده در یک طرف سر

دکتر استفان سیلبرستین، پروفسور عصب‌شناسی از دانشگاه توماس جفرسون، می گوید: اگر با سردردی که شما را ناتوان ساخته، در مطب دکتر قدم می زنید و درد می آید و می رود، در 95% مواقع شما میگرن دارید. افرادی که سر درد سینوسی دارند، در ابتدا از سردرد شکایت نمی کنند، بلکه آن ها می گویند بیمارند و سردرد هم دارند. سردرد های سینوسی معمولا در اثر التهاب و عفونت مجاری بینی ایجاد می شوند، این اتفاق منجر به جمع شدن خلط شده و باعث درد و فشار در پیشانی و پشت استخوان گونه می‌شود.

درمان سردرد سینوسی و میگرن

درمان های متفاوت سردرد سینوسی و میگرن

برای درمان سردردهای سینوسی با دکونژستان ها، مسکن ها و شوینده های بینی شروع کنید تا فشار سینوس ها را کاهش دهید. آنتی بیوتیک ها و استروئید بینی دومین مرحله از درمان هستند. سردرد سینوسی باید زود و پس از شروع درمان، برطرف ‌شود.

درمان میگرن، فقط متوقف کردن آن هنگام شروع سردرد نیست. درمان شامل پیشگیری و کاهش تعداد دفعات و مدت زمان و شدت آن است. مبتلایان به این نوع از سردرد می توانند از داروهای تریپتان برای کاهش درد و انجام کارهای روزانه ی خود استفاده کنند. آن ها همچنین می توانند با استفاده از داروهای دیگری که برای درمان صرع، افسردگی و فشار خون بالا ساخته شده اند، از حملات میگرن جلوگیری کنند. تزریق بوتاکس نیز در این مورد موثر است. برای زنانی که با چرخه‌ های قاعدگی خود دچار میگرن می شوند ممکن است درمان هورمونی تجویز شود.

سردردهای سینوسی

سبک زندگی اهمیت بسیاری دارد. چیزهایی نظیر ورزش، استراحت و آرامش میگرن را دور کرده و از شدت آن می کاهند. کارهایی که سردرتان را تحریک می کنند را بدانید و از آن ها دوری کنید.بیایید تصور کنیم شما میگرن دارید، امّا نمی دانید و آن را با مسکن ها درمان می کنید و فکر می کنید که سردرد سینوسی است. اینکار شرایط را بدتر می کند. ممکن است برای مدت کوتاهی تسکین پیدا کنید امّا بعد از آن مجبور خواهید بود "سردرد برگشتی" را تحمل کنید. دکتر استفان سیلبرستین می گوید: بیشتر داروهای تجویز شده برای سینوس حاوی مسکن هستند و استفاده بیش از حد از آن ها می تواند منجر به سردرد برگشتی شود.

وانمود کردن مثل مشکل سینوسی

قابل درک است که اگر همراه سردرد گرفتگی بینی و آبریزش چشم داشته باشید، تصور کنید که سردرد سینوسی دارید. اما پاسخ بدنتان به درد احتمالاً شما را فریب می دهد. زمانی که سرتان به خصوص پیشانی شما درد می کند، در عکس العمل، عصب هایی که باعث اشک چشم و خارش آن می شوند و گرفتگی و آبریزش بینی را ایجاد می کنند، فعال می شوند. این علائم باعث گمراهی شما می گردد.

چه زمانی از پزشک کمک بگیرید

اگر سردرد در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کند و یا با داروهای بدون نسخه بهتر نشدید، با پزشک خود یک قرار ملاقات بگذارید.

اگر می‌خواهید برای درمان سردرد دارو مصرف کنید و مطمئن نیستید که چه چیزی خوب است، به پزشک مراجعه کنید.

به محض داشتن این شرایط دارو مصرف کنید:

به مرور زمان سردردتان بدتر می شود

با علائم دیگری نظیر کاهش بینایی و ضعف عضلانی همراه است

با تب یا خشکی گردن همراه است

به طور ناگهانی می آید و احساس می کنید بدترین سردرد عمرتان است

مطلب پیشنهادی این بخش :

10 روش برای رهایی از سردرد

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...