درمان گرفتگی بینی در کودکان

بینی کودکتان گرفته است. اکنون چه کاری باید انجام دهید؟

در کودکان 3 ساله و کوچکتر، گرفتگی بینی همیشه یک چالش محسوب می شود. چرا که همیشه مشخص نیست که چه چیزی باعث گرفتگی بینی آن ها شده است. نوزادان و کودکان نوپا به دلیل اینکه بدن آن ها تازه شروع به ساخت سیستم ایمنی در مقابل ویروس ها کرده است، سرما می خورند. امّا همچنان دلایل متعدد دیگری نیز برای گرفتگی بینی وجود دارد.

شما با داروهایی که فقط مناسب کودکان بالای 4 سال هستند، محدود شده اید و نباید از داروهای سرماخوردگی استفاده کنید، استفاده از آن ها برای نوزادان و کودکان نوپا خطرناک است. خوشبختانه درمان های بسیار تأثیرگذاری وجود دارند که می توانید امتحان کنید.

اولین قدم

قبل از اینکه شما یا متخصص اطفال درباره درمان تصمیم بگیرید، باید علت گرفتگی بینی را بدانید.زمانی که رگ های خونی و بافت سوراخ بینی، با مایعات پر می شود؛ بینی دچار گرفتگی می شود. این اتفاق خوابیدن را مشکل کرده و منجر به سینوزیت می شود. کودک شما احتمالاً در غذا خوردن هم دچار مشکل می شود.

خوشبختانه، علائمی وجود دارد که تفاوت عفونت ویروسی و باکتریایی را مشخص می کنند. برای مثال، اگر کودکتان آبریزش بینی دارد رنگ مخاط بینی او یک سرنخ است. ترشح شفاف و آبکی نشان دهنده ی عفونت ویروسی است، با این وجود ممکن است بعد از چند روز رنگ آن به سفید، زرد و سبز تغییر کند امّا دوباره شفاف خواهد شد.

علّت گرفتگی بینی می تواند آلرژی باشد، که در این صورت به مراجعه به پزشک و در صورت امکان به انجام آزمایش آلرژی نیاز خواهید داشت.گرفتگی بینی می تواند به علّت گیر کردن غذا یا تکه ای از یک شی در بینی نوزاد هم اتفاق بیافتد. این مورد هم نیاز به مراجعه به اورژانس یا متخصص اطفال دارد.

برخی مواقع گرفتگی بینی دلایل بسیار جدّی تری دارد. اگر بینی در اثر سرماخوردگی بگیرد با محلول نمک، استراحت و مراقبت درمان می شود. امّا اگر با علائم دیگری نظیر تب و خلط زیاد و زرد رنگ همراه باشد، سریعاً با متخصص اطفال تماس بگیرید.

درمانی مطمئن و ایمن

یکی از مطمئن ترین و موثرترین راه ها برای درمان گرفتگی بینی کودک، استفاده از اسپری آب نمک یا قطره ی بینی است. این محصولات بدون نسخه هم در دسترس هستند. اگر از قطره ی بینی استفاده می کنید، برای شل شدن مخاط بینی، در هر سوراخ دو قطره بریزید. بعد از آن سریع از پوار بینی برای خارج کردن مخاط استفاده کنید. برای اینکه مطمئن شوید قطره داخل بینی نوزاد می شود، یک حوله ی رول شده را زیر شانه های او قرار دهید تا سر او کاملاً عقب قرار گیرد.

قبل از قرار دادن پوار داخل بینی کودک آن را فشار دهید، و وقتی آن را داخل سوراخ بینی گرفتید رها کنید، تا محتویات بینی او خارج شوند. اگر پوار را در داخل بینی کودک فشار دهید هوای داخل آن محتویات بینی را عقب تر می راند. این کارها را 15 دقیقه قبل از غذا دادن یا خواب کودک انجام دهید تا نوزاد موقع غذا خوردن یا خوابیدن راحتتر نفس بکشد.برخی از محلول های نمکی که در داروخانه ها وجود دارند حاوی موادشیمیایی هستند، از مصرف آن ها اجتناب کنید.

استفاده از بخور

راه های بسیار دیگری برای مرطوب کردن راههای تنفسی وجود دارد:

بخور سرد تا زمانی که دور از دسترس کودک باشد، یک راه حل مطمئن است. کودک را زمانی که خواب است یا در حال بازی با او هستید، نزدیک بخور نگه دارید. برای اجتناب از رشد باکتری ها و قارچ ها، هر روز آب آن را عوض کنید و با توجه به دستورالعمل استفاده از دستگاه آن را بشویید و خشک کنید.

کودک خود را به حمام ببرید. حمام را به اندازه ی کافی گرم و شرجی کنید و اجازه دهید کودک چند دقیقه زیر دوش بماند. با اینکار به باز شدن راههای تنفسی او کمک کرده اید.کارهای دیگری که می توانید برای رفع گرفتگی بینی کودکتان انجام دهید:

1. برای تخلیه مخاط از سینوس کودک، زیر سر او یک بالش قرار دهید، به این ترتیب سر او بالاتر از پاهای او قرار خواهد گرفت. البته برای نوزادان زیر دو سال اینکار را انجام ندهید. شما باید بالشت و هر چیز دیگری را که ریسک "سندرم مرگ ناگهانی کودک در خواب" را افزایش می دهد از محیط خواب او دور نگه دارید.

2. کودک را به خوردن آب بیشتر تشویق کنید.

3. اگر کودکتان به اندازه ی کافی بزرگ شده باشد، به او نحوه ی خالی کردن مخاط دماغش را آموزش دهید. 

مطلب پیشنهادی این بخش :

درمان تب در کودکان

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...