با رژیم غذای بدون گلوتن، سالم زندگی کنیم

امروزه بیماری سلیاک (بیماری دستگاه گوارش در اثر جذب ناقص خوراک در روده ها که نشانه ی آن اسهال و سو تغذیه است) و حساسیت گلوتن روز به روز بیشتر و بیشتر می شود. گلوتن در اصل گروهی از پروتئین ‌ها است که در غلاتی مانند گندم، چاودار، کندروس و جو یافت می‌شوند.

 در حال حاضر رژیم غذایی بدون گلوتن در حال محبوب شدن است و انتخابی سالم برای همه و حتی برای کسانی است که به خانواده ی پروتئین ها حساسیت ندارند. این رژیم برپایه خوردن پروتئین، غذاهای فرآوری نشده و فیبر است و تمرکز آن روی غلات فاقد گلوتن نظیر برنج، کوینولا و ارزن است. این سبک خوردن یک روش موثر برای افزودن پروتیین، فیبر و آهن به رژیم غذایی است.

رژیم غذایی عاری از گلوتن

انتخاب رژیم غذایی عاری از گلوتن، انتخاب یک سبک زندگی است، هر چند که تشخیص غذاهای عاری از گلوتن سالم و ناسالم خود چالش بزرگی است. گزینه‌های جانشینی زیادی برای پاستا، پیتزا و نان ‌های بیگل وجود دارند (پاستای بدون گلوتن، پیتزای بدون گلوتن و نان بدون گلوتن) که می‌تواند رژیم غذایی را از مسیر اصلی خود منحرف کند. به خاطر محبوبیت ناگهانی این برنامه غذایی، شما عملاً می‌توانید نسخه عاری از گلوتن تقریباً هر غذایی را پیدا کنید. برای افرادی که مبتلا به سلیاک و حساسیت به گلوتن هستند، اگر دلشان برای شرینی های محبوبشان مثل کاپ کیک یا هر چیز دیگری تنگ شده، محصولات جایگزین می توانند بسیار کمک کننده باشد.

مزه ی آن ها دقیقاً شبیه هم است! نکته ی مهم اینجاست که بسیاری از مردم به اشتباه فکر می کنند که شیرینی های فاقد گلوتن سالمتر از نوع گلوتن دار آن هاست. در صورتی که برخی از غذاهای عاری از گلوتن حاوی سدیم، چربی اشباع نشده و کلسترول بالایی هستند. افرادی که این رژیم غذایی را به دلیل سلامت انتخاب می کنند باید تلاش کنند که از این گروه های غذایی اجتناب کنند. اگر به گروه های غذایی مانند میوه‌ها، سبزیجات، گوشت / مرغ، ماهی / غذاهای دریایی، لوبیا و آجیل که همگی به طور طبیعی عاری از گلوتن هستند بچسبید، بدن شما مزایای بسیاری دریافت خواهد کرد. 

بسیاری از مردمی که رژیم عاری از گلوتن را انتخاب می کنند (حتی بدون داشتن حساسیت گلوتنی یا بیماری سلیاک) می‌تواند سلامت معده و روده خود را بهبود بخشند، امّا این می‌تواند تنها در صورتی رخ دهد که نسخه سالم‌تر رژیم غذایی را دنبال کنند. انتخاب رژیم غذایی بدون گلوتن تصمیم بزرگی است، امّا غذاهای بسیار خوشمزه و سالمتری وجود دارند که خارج از این رژیم غذایی هستند. برای انتخاب صحیح، غذا های دیگر و رژیم های سالمتر را بررسی کنید.

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...