تاثیر چای سبز روی کبد انسان

روزانه میلیون ها نفر در سراسر جهان به دلیل فواید بسیار و طعم دلنشین چای سبز، از آن استفاده می کنند. علاوه بر آب، چای رایج‌ترین نوشیدنی در سراسر جهان است و با توجه به تاثیرات باور نکردنی مثبتی که می‌تواند بر روی بدن انسان داشته باشد، به طور گسترده ای مورد تحقیق قرار گرفته است.

نگاه اجمالی

در این مقاله، برخی از فواید چای سبز و تاثیر آن را بر روی سلامت عمومی و کبد مورد بررسی قرار خواهیم داد. همچنین خطرات مصرف یکباره ی چای سبز غلیظ را متذکر خواهیم شد ( به عنوان مثال 20 فنجان چای سبز در یک روز)

خبر خوب این است که توصیه های واضحی برای مصرف صحیح و موثر چای سبز وجود دارد که بدون به خطر انداختن کبد به سلامت شما کمک می کند. اما اگر زمینه ی مشکلات کبدی دارید احتمالا برای شما کاربردی نخواهد داشت.پس مانند هر چیز دیگری که مصرف می کنید، برای نوشیدن چای سبز نیز با پزشکتان مشورت کنید. چرا که ممکن است با بیماری شما یا داروهایی که مصرف می کنید سازگاری نداشته باشد.

کبد چیست و چه کاری انجام می دهد

کبد اندامی حیاتی است که زیر قفسه ی سینه و سمت راست شکم شما قرار دارد. چندین مسئولیت برعهده کبد است، اما وظیفه ی اصلی آن تصفیه کردن خونی است که از ناحیه ی گوارش می آید. همچنین مسئولیت سم زدایی مواد شیمیایی موجود در جریان خون را برعهده دارد و موادی مانند دارو ها، مکمل های ورزشی، ویتامین ها، الکل و هر آنچه پتانسیل آسیب رسانی به بدن را دارد، تصفیه می کند.

فواید چای سبز برای سلامت عمومی چیست؟

چای سبز به طور طبیعی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام کاتچین است (EGCG، EGC، ECG، EC). این آنتی‌اکسیدان‌ها به حفاظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد که باعث آسیب سلولی و التهاب می‌شوند، می پردازند و در نتیجه به ارتقا سلامت و جلوگیری از بیماری ها کمک می کنند. چای سبز به طور بالینی برای کاهش خطر انواع خاصی از سرطان، کاهش سطح قند خون، افزایش فلور روده، و حتی کمک به جلوگیری از چاقی و دیابت نوع ۲ کاربرد دارد. مصرف روزانه چای سبز می‌تواند به طور مثبتی بر سلامت قلب و عروق و همچنین عملکرد شناختی تاثیر گذارد (نشانه‌های امیدوارکننده‌ای در پیش‌گیری از بیماری آلزایمر  با استفاده از چای سبز وجود دارد) و حتی استرس و افسردگی را بهبود ‌ببخشد.

چگونه چای سبز بر روی کبد تاثیر مثبتی می گذارد؟

تحقیقات نشان می دهند که آنتی‌اکسیدان موجود در چای سبز (کاتچین هایی مانند EGCG & ECG) برای محافظت از کبد در برابر اثرات مخرب مواد سمی مثل الکل، موثرند. آنتی اکسیدان ها مانند جاروبرقی رادیکال های آزاد هستند و از آسیب DNA در برابر گونه های فعال اکسیژن محافظت می کنند. مطالعات همچنین نشان دادند که مصرف روزانه ی چای سبز در صورت مبتلا بودن به کبد چرب باعث تشدید بیماری می شود اما در افراد سالم باعث بهبود عملکرد کبد و افزایش آنتی اکسیدان ها در کبد می شود.

ایمنی و احتیاط در مصرف چای سبز

با توجه به مصرف گسترده چای سبز و عصاره آن، آسیب کبد از چای سبز پدیده ی نادری است. مشکلات کبدی ناشی از چای سبز عمدتا به دلیل مصرف یکباره ی چای سبز با غلظت بالا به وجود می آیند، مانند مصرف مکمل هایی که برای کاهش وزن وجود دارند و یا عصاره های تغلیظ شده ی چای سبز. که در واقع با پودر پروتئین و دیگر افزودنی‌های گیاهی مخلوط شده و ممکن است باعث آسیب کبد شوند، البته شناسایی عامل آسیب کار راحتی نیست.

توصیه هایی برای مقدار مصرف روزانه چای سبز

مطالعات نشان می دهند که بدن انسان توانایی تحمل 6/1 گرم عصاره ی چای سبز را در یکبار مصرف دارد و حداکثر دوز مجاز در هر روز 9/9 گرم می باشد، که معادل 24 فنجان چای سبز در هر روز است.

نکات پایانی

چای سبزی که در 3 ثانیه تهیه شده باشد عصاره خیلی غلیظی نیست، اما جایگزین مناسبی برای نوشیدنی های شیرین و آب خالی است.(قابل ذکر است که هر کیسه چای سبز معادل 5 گرم چای سبز خام است)

هر کیسه از چای سبز معادل 2 فنجان و حاوی 256 میلی گرم آنتی اکسیدان پلی فنول و 106 میلی گرم EGCG است.

جایگزین کردن نوشیدنی های شیرین با آب و چای سبز 3 ثانیه ای ( ما روزانه 2-3 کیسه چای سبز را پیشنهاد می کنیم) نه تنها باعث کاهش مصرف مواد قندی و افزودنی های شیمیایی می شود، بلکه در دراز مدت به ارتقا سلامتی شما کمک خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی این بخش :

تاثیرات چای سبز روی فشار خون، درمان دیابت، آلزایمر و کاهش وزن

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...