میوه ها و سبزیجات چه تفاوتی باهم دارند؟

سبزیجات و میوه ها هر کدام دارای مزایا و خواص زیادی برای سلامتی هستند. همانطور که این مزایا و خواص سلامتی بین هر کدام متفاوت است حتی بین سبزیجات و میوه های مختلف باهم هم متفاوت است. در واقع سبزجات و میوه ها یک نوع دسته بندی و طبقه بندی برای مشخص شدن و نامیدن آنها است وگرنه مصرف همه آنها برای داشتن جسم و ذهنی سالم لازم هستند. همانطور که اکثر مردم می دانند که میوه ها و سبزیجات برای سلامتی شان خوب و مفید است، اما چندان با تفاوت های آنها آشنا نیستند. 

از لحاظ ساختار، طعم و وجود مواد مغذی، تمایز زیادی بین میوه ها و سبزیجات وجود دارد. این مقاله نگاهی دقیق تر به تفاوت های میان میوه ها و سبزیجات و مزایای سلامتی ای که آنها می¬توانند ارائه دهند، می پردازد. با خواندن این مقاله بیشتر در جریان شباهت ها  و تفاوت های این نوع دسته بندی مواد غذایی و مغذی قرار میگیرید و بهتر می توانید آنها را بشناسید و از ترکیب هر کدام برای درست کردن انواع کیک و دسر و غذاهای مختلف استفاده کنید.

فرق میوه ها با سبزیجات

تفاوت میان میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات از نظر نوع گیاه شناسی و نوع پخت و پز طبقه بندی می شوند. گیاه شناسی، میوه ها و سبزیجات بسته به اینکه آن از چه بخشی از گیاه به دست آمده است، طبقه بندی می شوند. میوه از گل گیاه رشد می کند، در حالی که سبزیجات از سایر قسمت های گیاه به دست می آید. میوه ها حاوی دانه هستند، در حالی که سبزیجات می توانند از ریشه ها، ساقه ها و برگ ها تشکیل شوند. از منظر پخت و پز و آشپزی، میوه ها و سبزیجات براساس طعم طبقه بندی می شوند. میوه ها معمولا طعم شیرین یا ترشی دارند و می توانند در دسرها، تنقلات و آبمیوه¬ها استفاده شوند. سبزیجات دارای طعمی ملایم یا سبک هستند و معمولا به عنوان بخشی از ظرف غذای اصلی محسوب شده و با آنها غذا درست می¬کنند.

خلاصه:

از نظر گیاه شناسی، میوه ها حاوی دانه هستند و از گل یک گیاه می آیند، در حالی که سبزیجات از سایر قسمت های آن به دست می¬آیند. از میوه¬ها به خاطر طعمی که دارند در تهیه ی دسر و آبمیوه استفاده می شود اما سبزیجات بخشی از غذا هستند و از آنها برای درست کردن غذای اصلی استفاده می شود.

تفاوت میوه با سبزیجات

از میوه ها اغلب به صورت اشتباهی به عنوان سبزیجات نام برده می شود.

شما احتمالا از یک مفهوم کلی با توجه به ویژگی ها و خصوصیات ظاهری و خوراکی استفاده می کنید برای اینکه تشخیص که کدامیک از آنها جزء دسته بندی سبزیجات قرار دارند و کدامیک در دسته بندی میوه ها قرار می گیرند. با این حال، چند گیاه وجود دارد که از لحاظ فنی میوه هستند، هرچند که اغلب به سبب طعم و مزه آنها سبزیجات محسوب می شوند.. گوجه فرنگی نمونه ای از شناخته شده ترین و بحث برانگیز ترین نمونه ها در این زمینه است. در سال 1893، دیوان عالی ایالات متحده در واقع تصریح کرد که گوجه فرنگی ها باید به عنوان سبزیجات و نه میوه ها تحت مقررات گمرکی آمریکا طبقه بندی شوند. گاهی تقسیم بندی و طبقه بندی آنها جنبه های سیاسی و قانونی پیدا می کند و فراتر از فقط یک نوع دسته بندی از نظر گیاه شناسی و نوع طعم و مزه به آن دیده می شود. حتی ممکن است برای تعیین اینکه این ماده ی غذایی جزء کدام دسته بندی قرار می گیرد؛ نهادهای قانونی و تصمیم گیرنده، تصمیم بگیرند. از نظر نوع ساختار و گیاه شناسی گوجه فرنگی را می توان جزء میوه ها حساب کرد ولی از نظر و عطر آن را می توان در دسته بندی سبزیجات قرار داد.

برخی از نمونه های معمول دیگر از میوه هایی که به صورت اشتباهی به عنوان سبزیجات محسوب می شوند؛ عبارتند از:

• کدو زمستانی

• آووکادوها

• خیارها

• فلفل

• بادمجان

• زیتون

• کدو تنبل

• غلاف نخود فرنگی

• کدو سبز

خلاصه:

میوه های زیادی وجود دارد که اغلب به عنوان سبزیجات شناخته می شوند، از جمله گوجه فرنگی، آووکادو و خیار. تعیین نوع دسته بندی برخی از آنها به قدری مهم می شود که نهادهای قانونی و سیاسی باید تصمیم بگیرند که این ماده ی غذایی در کدام دسته بندی قرار می گیرد و این مسئله جنبه ی مهمی پیدا می¬کند و از اهمیت بالایی برخوردار می شود.

سبزیجات با طمع شیرین

سبزیجات با طعم شیرین

اگرچه میوه¬های زیادی وجود دارد که به جای سبزیجات اشتباه گرفته می شود، اما سبزیجات بسیار کمی هستند که به جای میوه ها اشتباهی در نظر گرفته می شوند. با این حال، برخی از انواع آنها دارای طعم طبیعی شیرین تری نسبت به دیگران برخوردارند و به طور مشابه از آنها همانند میوه¬ها در دسرها، کیک و غذاها استفاده می شود. کیک سیب زمینی شیرین یک دسر است که بخش از غذای سنتی عید شکرگزاری در ایالات متحده است. با وجود طعم شیرین آن، سیب زمینی شیرین در واقع نوعی از سبزیجات تا میوه ها محسوب می شود. به طور مشابه، سیب زمینی های هندی پخته شده که نوعی از ریز غده های ریشه ی خوراکی هستند که نوعی از سبزیجات هستند. اما به عنوان دسر یا کیک مانند چغندر، هویج و برنج مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع برخی از سبزیجات هستند که دارای طعمی شیرین همانند میوه ها هستند که از آنها می توان به برای ساخت دسر و انواع شیرینی استفاده کرد. این نوع از سبزیجات با میوه اشتباه گرفته نمی شود و همچنان در طبقه بندی خاص و متناسب خودشان قرار دارند ولی آنها کارکرد و استفاده ای مشابه با میوه¬ها دارند. البته از خواص و فواید خاص خودشان برخوردارند و دارای مشخصات و ویژگی¬های منحصر بفردی چه از نظر رنگ و عطر و چه از نظر طعم و مزه هستند.

خلاصه:

برخی از سبزیجات دارای طعم شیرین هستند و ممکن است در پخت و پز و دسر استفاده شوند. اینها در واقع جزء دسته بندی و طبقه بندی خاص و مناسب خودشان قرار دارند و تنها از کارکرد و عملکرد مشابه با میوه ها برخوردارند. البته آنها از نظر خصوصیات و ویژگی¬های ظاهری و باطنی منحصر بفرد هستند. چه از نظر رنگ و عطر و چه از نظر طعم و مزه.

مقایسه ارزش غذایی میوه ها با سبزیجات

چگونه باید میوه ها و سبزیجات را از نظر تغذیه ای و ارزش غذایی باهم مقایسه کرد؟

میوه ها و سبزیجات از لحاظ تغذیه ای و ارزش مواد غذایی شباهت زیادی باهم دارند. هر دوی آنها دارای فیبر بالا و همچنین ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان¬ها و ترکیبات گیاهی مهم و مفیدی هستند. هر دو نیز به طور طبیعی دارای مقادیر بسیار کم و ناچیزی از سدیم و چربی هستند. با توجه به طعم شیرین خود، ممکن است انتظار داشته باشید که میوه¬ها نسبت به اکثر انواع سبزیجات بیشتر از میزان طبیعی قند و کالری داشته باشند. یک فنجان سیب، به عنوان مثال، حاوی 65 کالری و 13 گرم شکر است، در حالی که یک فنجان کلم بروکلی فقط 31 کالری و 2 گرم شکر دارد. در مقایسه با سبزیجات، بعضی از انواع میوه¬ها نیز ممکن است دارای فیبر بیشتری باشند. محتوای فیبر در هر 100 گرم برای میوه¬ها از 2-15 گرم، در حالی که سبزیجات برگی 1.2-4 گرم فیبر برای وزن مشابه دارند. محتوای آب نیز بسیار متغیر است. سبزیجات برگی ممکن است از 84 تا 95 درصد آب تشکیل شده باشد، در حالی که میوه¬ها کمی کمتر هستند و بین 61 تا 89 درصد از آب تشکیل شده¬اند.

در میان مقادیر مختلف بین آنها از نظر ارزش مواد مغذی اختلاف و تفاوت هایی وجود دارد. در اینجا چند مورد مهم در مورد ارزش غذایی هر کدام از آنها ذکر می شود:

• ریز غده های سیب زمینی: غنی از فیبر، به عنوان منبع خوبی از ویتامین C، بتا کاروتن، پتاسیم و ویتامین B هستند

• مرکبات: سرشار از ویتامین C، بتا کاروتن، فولات و آنتی اکسیدان ها که می توانند بدن را در برابر ابتلا به بیماری¬های دژنراتیو محافظت کنند.

• سبزیجات چلیپایی: حاوی گلوکوزینولات، گروهی از ترکیبات است که با پیشگیری از سرطان ارتباط دارد.

• توت: سرشار از آنتوسیانین ها، ترکیبات ضد التهابی که برای توانایی آنها در کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود سلامت قلب مورد مطالعه قرار گرفته است.

• سبزیجات برگی: منبع خوبی از کاروتنوئیدها مانند لوتئین است که نشان می دهد خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و سرطان را کاهش می دهد.

با ترکیب میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی شما می توانید اطمینان حاصل کنید که طیف متنوعی از مواد مغذی را دریافت می کنید. البته ترکیبی که بتواند از نظر طعم و مزه غذای مورد نظر شما را دلپذیر و خوشمزه تر کند.

خلاصه:

خوردن میوه ها و سبزیجات به اندازه کافی می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را در کنترل وزن و قند خون خود کاهش دهد. هرچند میوه ها و سبزیجات از لحاظ تغذیه ای و ارزش غذایی تقریبا مشابه هستند ولی بازهم تفاوت های بین آنها وجود دارد و هر کدام دارای خواص و فوایدی منحصر بفرد و ویژه هستند. مثلا میزان قند و شیرینی میوه ها بیشتر از سبزیجات است اما از نظر میزان فیبر میوه ها برتری محسوسی دارند و از نظر محتوا و میزان آب تقریبا شبیه هم هستند.

نتیجه گیری:

از نظر گیاه شناسی، تفاوت واضح و روشنی میان میوه ها و سبزیجات وجود دارد. با این حال، ترکیب آنها باهم مجموعه ای چشمگیر از مواد مغذی و مزایا و فواید سلامتی، در کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن و خطرناک دارد. در دستورالعمل های فعلی توصیه می شود هر روز حداقل پنج بار میوه و سبزیجات از جمله سه فنجان از سبزیجات و 2 فنجان از میوه ها تهیه کرده و مصرف کنید. در نهایت، طبقه بندی میوه ها و سبزیجات به اندازه خوردن هر یک از انواع غذاها تا از مواد مغذی متنوع استفاده کنید؛ اهمیت ندارد.

مطالب پیشنهادی این بخش :

خواص میوه ها و سبزیجات زردرنگ

10 تا از بهترین میوه‌ها برای کاهش وزن

چگونگی بهبود سلامت قلب خانواده شما

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...