درمان و جلوگیری از شپش موی سر

آنچه والدین باید درباره ی شپش سر بدانند:

پیدا کردن یک نقطه ی سفید و کوچک در موی سر کودکتان برای هراسان کردن شما کافیست. با اینکه شپش مو اتفاق ناخوشایندی است ولی باعث بروز مشکل جدی نمی شود. در اینجا تمام اطلاعات لازم درباره ی هجوم شپش‌  سر را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

شپش سر چیست؟

شپش حشره ای با شش پاست که به پوست سر و گردن می چسبد و از خون انسان تغذیه می کند. هر شپش اندازه ی یک دانه ی کنجد است و دیدن آن دشوار است. آن ها به موهای نزدیک پوست سر می چسند و این حتی دیدن آن ها را مشکل تر می کند.

چه کسی شپش می گیرد؟

شپش سر بیشتر در کودکانی که به مهد می روند، پیش دبستانی ها و دبستانی ها شایع است. بچه ها در این سنین معمولا بیشتر نزدیک به هم بازی می کنند و موهایشان با هم برخورد دارد، ممکن است از برس، کلاه‌ و گیره‌ موی یکدیگر استفاده کنند. بزرگترهایی که با بچه ها زندگی می کنند نیز در معرض شپش سر هستند.

شپش ها چگونه گسترش پیدا می کنند؟

شپش ها معمولاً در برخورد مستقیم موی سر، از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند. آن ها می توانند برای مدت کوتاهی روی لباس یا وسایل دیگر زنده بمانند، بنابراین استفاده از برس موی مشترک می تواند محل زندگی جدیدی به شپش ها هدیه دهد. لازم است بدانید که شپش ها برای منتقل شدن نمی توانند بپرند و یا پرواز کنند.

چگونه شپش ها را تشخیص دهیم؟

با اینکه شپش ها و بچه های آن ها کوچک هستند؛ امّا با چشم غیر مسلح می توان آن ها را دید. شپش سر می‌تواند سفید، قهوه‌ای، یا خاکستری تیره باشد. آن‌ها اغلب در پشت گردن و یا پشت گوش‌ها زندگی می کنند. حشرات گرد و یا بیضی ‌شکلی هستند که به شدت به موهای نزدیک سر چسبیده اند. تحقیقات نشان می‌دهند که شانه کردن موهای خیس روشی ایده‌آل برای تشخیص آلودگی است.

علائم شپش موی سر

علائم شپش موی سر

پیدا کردن شپش زنده روی موها تنها علامت آلودگی است. با دیدن تخم شپش نمی توان به طور قطعی آلودگی را تأیید کرد. در بسیاری از کودکان، شپش سر باعث ایجاد ناراحتی نمی‌شود. معمول‌ترین مشکل، خارش است که ممکن است هفته‌ها و یا حتی ماه ها بعد اتفاق بیافتد.

آلرژی به شپش سر

خارش پوست سر به دلیل آلرژی به گزش این حشرات کوچک اتفاق می افتد. خراشیدن پوست ممکن است منجر به زخم شدن پوست سر شود. با اینکه رایج نیست، امّا احتمال عفونت این زخم ها وجود دارد. اگر پوست قرمز، متورم، دردناک شد یا غدد لنفاوی گردن حساس شد ، سریعاً با پزشک تماس بگیرید. اینها نشانه‌ های عفونت پوست هستند.

شک دارید که کودکتان شپش دارد؟

شپش سر به صورت خود به خود از بین نمی رود. اگر به داشتن شپش روی موی کودکتان شک دارید، باید سریعاً اقدام کنید. ابتدا با پزشک تماس بگیرید تا علائم شپش را تأئید کند. به مهدکودک یا مدرسه فرزندتان موضوع را اطلاع دهید تا بقیه کودکان نیز بررسی شوند. تمام اعضای خانواده را معاینه کنید . در نهایت، همه افراد آلوده را به همان زمان درمان کنید.

از شر شپش خلاص شوید

شما می توانید به راحتی داروهای شپش کش را در داروخانه ها پیدا کنید. آن ها معمولاً از عصاره ی گل های داوودی یا نوع سنتزی آن ساخته می شوند. با اینکه این درمان ها بدون ضرر و سالم هستند ولی برای کودکان توصیه نمی شوند. برخی مواقع هم شپش ها در مقابل این داروها مقاوم هستند، در این صورت با پزشک خود صحبت کنید. مهم نیست که با چه چیزی درمان را شروع می کنید، دستورالعمل‌های روی برچسب را به دقت بخوانید و بدانید تا چه مدت باید دارو را بر روی مو نگه دارید و چگونه باید بشویید. احتمالاً مصرف بعدی 9 تا 10 روز بعد خواهد بود.

پاکسازی خانه

با اینکه شپش ها در خارج از بدن انسان، زیاد نمی توانند زنده بمانند، امّا بهتر است رختخواب های فرد درمان شده را بشویید. همچنین لباس هایی که در 48 ساعت گذشته پوشیده باید با آب داغ بشویید. با اینکه والدین در چنین مواقعی به تمیز کردن و قرنطینه کردن حیوانات خانگی تأکید دارند؛ ولی اینکار ضرورتی ندارد.

درمان های خانگی رفع شپش سر

درمان های خانگی برای رفع شپش

برخی والدین ادعا می‌کنند که سس مایونز، سرکه سفید و یا روغن درخت چای برای رفع شپش سر موثر هستند. گفته می شود سس مایونز شپش ها را خفه می کند و سرکه ماده ی چسبنده ای که شپش ها را به مو می چسباند را حل می‌کند. هیچ مدرک علمی برای تأیید این درمان‌های خانگی وجود ندارد و پزشکان اطفال می‌گویند شما نباید فقط به این درمان ها تکیه کنید.

شانه های دندانه ریز

شانه های دندانه ریز راه دیگری برای خلاص شدن از شر شپش هاست. این شانه به اندازه کافی دندانه دارد تا شپش و تخم های آن‌ها را از لای موها بیرون بکشند. در صورتیکه این شانه ها را بعد از درمان به وسیله ی شامپوهای ضد شپش استفاده کنید؛ بسیار موثرتر خواهند بود.

مبارزه با شپش ها

متأسفانه پیشگیری از شپش سر در کودکان امکان پذیر نیست. آن ها کودک هستند و هنگام بازی سر و کله خود را به هم می کوبند و شپش را انتقال می دهند. تنها کاری که شما می توانید انجام دهید؛ چک کردن مداوم موهای فرزندتان برای تشخیص به موقع است. درمان سریع مانع از انتقال شپش به تمام اعضای خانواده می شود.

مطلب پیشنهادی این بخش :

5 نشانه ی جدی در کودکان، که نباید نادیده بگیرید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...