انواع مختلف عشق را یاد بگیرید.

درک انواع مختلف عشق ورزیدن، کلیدی برای داشتن روابط سالم است. هرکسی به طرز متفاوتی عشقش را به دیگران نشان می دهد؛ ولی، برخی از افراد، بیش از دیگران، قادر به نشان دادن انواع متفاوتی از عشق هستند.

ـ انواع مختلف عشق، براساس نظر یونانیان باستان

یونانیان باستان، عشق را مورد مطالعه قرار دادند و آن را به هشت نوع مختلف تقسیم کردند. عشق، چیزی است که همه انسان ها شیفته اش هستند. پس ابتدا، نگاهی به انواع مختلف عشق، می اندازیم تا به درک بهتری از روابط خود برسیم.

1.عشق بی قید وشرط

این نوع از عشق، بی قید و شرط است و نیاز به از خودگذشتگی دارد؛ به همین دلیل، افراد کمی قادر به لمس آن هستند. برخی از افراد، این نوع از عشق را معنوی توصیف می کنند. به عنوان مثال، مسیحیان بر این باورند که مسیح، این نوع عشق را به انسان ها نشان داده است؛ او از خودگذشته بود و خود را قربانی کرد تا دیگران از شر گناه خلاص شوند. مسیح برای شادی دیگران، سختی های زیادی را تحمل کرد.

2. عشق رومانتیک

عشق رومانتیک، بسیار پر شور است و جنبه فیزیکی هم دارد. این نوع از عشق، به شور و اشتیاق جنسی نیز مربوط می شود.

در حقیقت، یونانی ها، از این عشق، بیمناک بودند؛ آن ها اعتقاد داشتند که این عشق، بسیار قوی است و باعث از دست رفتن کنترل می شود. اگرچه یونانی ها اعتقاد داشتند که عشق رومانتیک خطرناک است؛ اما، هنوز هم عشق رومانتیک نوعی از عشق است که با شیفتگی فراوان و اشتیاق جنسی، مرتبط است. حتی در عصر حاضر، عده ای بر این باورند که این عشق، همچنان روشن است و در زندگی امروز، جریان دارد.

3. عشق پرمهر

یونانیان باستان، این عشق را به عنوان « عشق محبت آمیز» می شناختند. به عبارت دیگر، این همان عشقی است که شما آن را نسبت به دوست خود، احساس می کنید. یونانی ها، فکر می کردند که این نوع عشق، بهتر از عشق جنسی است؛ زیرا نشان دهنده عشق، بین افرادی است که خود را برابر می دانند.

بسیاری از مردم، کلمه عشق را با عشق رومانتیک، برابر می دانند. افلاطون، معتقد بود که جاذبه فیزیکی برای عشق، ضروری نیست. اگر این طور باشد؛ چرا انواع مختلفی ازعشق وجود دارد؟ در این فقره، عشق پر مهر، به عشق افلاطونی یا عشق بدون اعمال جنسی، اطلاق می شود.

4. عشق به خود

در جامعه مدرن امروز، اغلب افراد، این عشق را با خودشیفتگی و خودخواهی، مرتبط می دانند. با این حال، منظور یونانیان باستان، از عشق به خود، چیز دیگری بود.

عشق به خود، به هیچ وجه منفی و ناسالم نیست. در حقیقت، افراد باید قادر به دریافت و دادن عشق، باشند. اگر نتوانیم خودمان را دوست داشته باشیم؛ چطور می توانیم دیگران را دوست داشته باشیم؟ همانطور که شما می توانید عشق و محبت خود را به دیگران نشان دهید؛ باید یاد بگیرید و عشقتان را به خودتان نشان دهید.

5. عشق به آشناها

این نوع از عشق، به نظر می رسد که کمی شبیه «عشق پرمهر» باشد؛ با این حال، این عشق، بیشتر شبیه به عشق به پدر و مادر است. همانند عشق افلاطونی، جاذبه فیزیکی و جنسی ندارد. اما، یک پیوند قوی و خویشاوندی بین افراد، وجود دارد.

6. عشق پایدار

این نوع از عشق، مخالف عشق جنسی و رومانتیک است است. عشق رومانتیک، به خاطر شور و شوق زیادش، به سرعت از بین می رود. اما، «عشق پایدار»، عشقی است که رشد یافته است.

زوج های متأهلی که از سنین نوجوانی کنار هم بوده اند؛ یک نمونه عالی از « عشق پایدار» هستند. متأسفانه این نوع از عشق، تا حدودی کمیاب است. در این نوع عشق، هر یک از طرفین، تلاش های برابری برای خوشبخت کردن دیگری انجام می دهند.

7. عشق آتشین

یک عبارت بهتر، برای توصیف این نوع عشق، احساس شیفتگی در روزهای اولیه عاشق شدن است. مطالعات نشان می دهد که وقتی مردم، این عشق را تجربه می کنند؛ مغزشان طوری عمل می کندکه انگار کوکایین مصرف کرده اند. همین مسئله، باعث می شود که افراد، احساس هیجان زیادی را تجربه کنند.

8. عشق وسواس گونه

این نوع از عشق، لزوما، خوب نیست و می تواند افراد را به سمت جنون، حسادت و یا خشم، هدایت کند. بسیاری از افرادی که این عشق را تجربه می کنند؛ از عزت نفس پایینی برخوردارند. آن ها می ترسند؛ معشوقشان را از دست بدهند و همین ترس، آن ها را وادار به انجام بعضی از کارهای دیوانه کننده می کند. اگر این نوع از عشق، تحت کنترل نباشد؛ می تواند بسیار مخرب باشد.

ـ 5 زبان عشق

یونانیان باستان، تنها افرادی نبودند که عشق را مورد مطالعه قرار دادند. متخصص روابط مدرن، دکتر گری چیپمن، 5 زبان عشق را در طول کار با زوج های مختلف، شناسایی کرد.

به طور خلاصه، چیپمن، اعتقاد دارد که هرکس، عشق را به روش های متفاوتی به دیگران نشان می دهد. زبان عشق، به 5 دسته تقسیم می شود که به شرح زیر است.

1.کلمات تاکیدی

برخی از افراد، همیشه می خواهند از شریکشان بشنوند که دوستش دارد. و اگر شریکشان، این جمله را نگوید؛ احساس ترس و وحشت می کنند.

2. خدمت به دیگران

انجام کارهای خوب برای دیگران، « خدمت به دیگران» نامیده می شود. اگر بتوانید کاری کنید و کسی را خوشحال کنید, یعنی از این نوع زبان عشق، استفاده کرده اید.

3. دریافت هدایا

برخی از مردم، به دیگران هدیه می دهند و یا از دیگران هدیه دریافت می کنند. بنابراین، اگر عشق و علاقه شریک خود را با میزان هدایایی که به شما داده می شود؛ می سنجید؛ پس زبان عشق شما، هدایایی است که دریافت می کنید.

4. کیفیت زمان

افرادی هستند که عشق خود را با کیفیت زمانی که با هم سپری می کنند؛ اندازه گیری می کنند. اگر آن ها نتوانند زمان کافی و با کیفیتی را کنار هم بگذرانند؛ احساس ترس و وحشت میکنند.

5. لمس فیزیکی

برخی از افراد عاشق لمس فیزیکی هستند. از نوازش گرفته تا در آغوش کشیدن، برای این افراد بسیار دلچسب است.

ـ چرا دانستن زبان عشق، مهم است؟

هدف از یادگیری زبان عشق، شناسایی روش های بهتر برای عشق ورزیدن است. اگر شما و عشقتان، زبان های متفاوتی برای بیان  عشقتان به یکدیگر، داشته باشید؛ ممکن است با مشکلات زیادی در زندگیتان مواجه شوید. پس با دانستن زبان عشق یکدیگر، می توانید لحظات بسیار زیبایی در کنار هم داشته باشید و از وجود عشق در زندگیتان، لذت ببرید.

مطلب پیشنهادی این بخش :

7 قانون برای اینکه با عشق سابقتان دوست بمانید.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...