5 دلیل برای اینکه مصرف آب ویتامینه ایده‌ی بدی است

آب ویتامینه به طور فزاینده‌ای محبوب شده است. این نوشیدنی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مهمی است و به عنوان محصولی مفید و سالم به بازار عرضه می‌شود. با این حال، به برخی از آب ویتامینه‌ها شکر افزوده می‌شود که می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. علاوه بر این، بدن تعداد کمی از مردم کمبود مواد مغذی اضافه شده به آب ویتامینه‌ها رنج می‌برند.


آب ویتامینه چیست

آب ویتامینه چیست؟

آب ویتامینه یک برند آشامیدنی متعلق به شرکت کوکا کولا است. انواع متعددی وجود دارد که هر کدام دارای یک نام جذاب مانند "تمرکز"، "استقامت"، "تازه کردن" و "ضروری" هستند. همانطور که نام آن نشان می‌دهد، آب ویتامینه دارای آب غنی شده با ویتامین‌ها و مواد معدنی است. کوکا کولا ادعا می‌کند که رنگ‌ها و طعم‌های طبیعی را به آن اضافه می‌کند. با این حال، آب ویتامینه‌‌ی حاوی شکر اضافه شده دارای موادی چون فروکتوز است، که در صورت مصرف بیش از حد مشکلات سلامتی زیادی برای بدن به وجود می‌آورد. به آب ویتامینه‌ی زیرو شکر اضافه نشده است. در عوض، آن را با اریتیتول و استویا شیرین می‌کنند. در ادامه دلایل اینکه مصرف آب ویتامینه‌ ممکن است برای سلامتی شما بد باشد؛ ارائه می‌شود.

خلاصه:

آب ویتامینه یک برند نوشیدنی متعلق به شرکت کوکا کولا است. این نوشیدنی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی‌ای است که به طور کلی شیرین شده با شکر است. همچنین یک نوع به نام زیرو دارد که بدون شکر  است.

میزان شکر آب ویتامینه

1-آب ویتامینه حاوی مقادیر بالایی از شکر مایع است و ممکن است به همان اندازه‌ی کوکاکولا دارای فروکتوز باشد.

یک بطری از آب ویتامینه به اندازه‌ی 591 میلی لیتر، حاوی حدود 120 کالری و 32 گرم شکر است - که این میزان حدود 50 درصد کمتر از یک کوکاکولای معمولی است.  با این حال، نوع شکر استفاده شده در کشورهای مختلف متفاوت است. در ایالات متحده، آب ویتامینه با فروکتوز کریستالی و ساکارز شیرین شده است،  ساکارز همچنین به عنوان شکر نیشکر نامیده می‌شود - در حالی که ساکارز، شیرین کننده اصلی در سایر کشورها است.

فروکتوز کریستالی برای سلامت شما بدتر است، زیرا میزان فروکتوز آن بیش از 98% و تقریبا خالص است –  این در حالی است که نیمی از ساکارز را فروکتوز تشکیل داده است. یک نگاه دقیق‌تر نشان می‌دهد که یک بطری آب ویتامینه در ایالات متحده ممکن است به همان میزان فروکتوز یک بطری کوکاکولای معمولی را وارد بدن کند. به این دلیل است که بیشتر شکر آب ویتامینه در ایالات متحده در فرم فروکتوز خالص است، در حالی که فروکتوز تنها نیمی از محتوای شکر کوکاکولا را تشکیل می‌دهد. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که فروکتوز - نه گلوکز – از مهمترین و اصلی ترین ترکیبات مضر شکر افزوده شده است.

خلاصه:

یک بطری آب ویتامینه دارای 120 کالری و 32 گرم شکر است. در ایالات متحده، آن را با فروکتوز کریستالی درست می‌کنند که حاوی همان مقدار و میزان فروکتوز یک کوکاکولای معمولی است.

چاق کننده بودن آب ویتامینه

2.  شکر اضافه شده به آب ویتامینه بسیار چاق کننده است.

هنگامی که افزایش و یا کاهش وزن اتفاق می‌افتد ، آنچه شما می نوشید به همان اندازه‌ی آنچه که می‌خورید؛ مهم است. هنگامی که این کالری را از شکر مایع دریافت می‌کنید، این میزان کالری در بدن شما با کاهش مصرف مواد غذایی دیگر جبران نمی‌شود. کالری‌هایی که از مصرف این نوشیدنی‌های شیرین دریافت می‌شود، در صدر همه‌ی کالری‌هایی است که از خوردن غذاهای مختلف به دست می‌آورید. با گذشت زمان، این می‌تواند منجر به افزایش وزن، افزایش خطر ابتلا به چاقی و ابتلا به سایر بیماری‌های مرتبط ‌شود. مصرف نوشیدنی‌های شیرین یکی از قوی ترین عوامل خطر برای چاقی افراد در جهان است، برخی مطالعات نشان می‌دهد که خطر ابتلا به چاقی در کودکان هر روز در حال افزایش است. هیچ دلیلی وجود ندارد که آب ویتامینه باید متفاوت باشد. این فقط نوشیدنی‌ای شبیه نوشیدنی‌های دیگر است.

خلاصه:

از آنجا که بدن شما کالری شکر مایع را جبران نمی‌کند، اغلب کالری بیشتری مصرف می‌کنید. نوشیدنی‌های شیرین مانند آب ویتامینه به شدت با افزایش وزن و چاقی مرتبط است.

خطرات مصرف آب ویتامینه

3.با مصرف آب ویتامینه خطر ابتلا به بسیاری از بیماریها افزایش پیدا می‌کند.

کارشناسان بهداشت معتقدند که شکر افزوده شده نقش کلیدی‌ای در ابتلا به بیماری‌های مدرن چاقی و بیماری‌های مزمن دارد. توصیه می‌شود که 10٪ از دریافت کالری روزانه خود از شکر را به کمتر از 5% برسانید. برای یک رژیم غذایی 2500 کالری، این به معنی 62 یا 31 گرم شکر اضافه شده است. یک بطری آب ویتامینه دارای 32 گرم شکر اضافه شده است که 50 تا 100 درصد بیش از حد توصیه شده کالری در آن قرار دارد. شکر اضافه شده به شدت با ابتلا به دیابت نوع 2، پوسیدگی دندان، بیماری قلبی، سندرم متابولیک و حتی سرطان ارتباط دارد. این امر عمدتا به فروکتوز مربوط می‌شود که فقط میزان کمی از آن توسط کبد شما متابولیزه شود. مصرف بیش از حد فروکتوز کلسترول خون، تری گلیسیرید، فشار خون، مقاومت به انسولین، افزایش چربی در اطراف اندام بدن و خطر ابتلا به بیماری کبد چرب  را افزایش می‌دهد. این عوامل خطری بزرگ برای ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و چاقی هستند. به خاطر داشته باشید که این امر در مورد مقدار کم فروکتوزی که از میوه دریافت می کنید؛ نیست. با توجه به محتوای آب و فیبر، میوه دارای تراکم انرژی کم است - بدست آوردن فروکتوز بیش از حد از غذا مشکل است.

خلاصه:

یک بطری آب ویتامینه دارای 50-100٪ بیش از حد توصیه شده روزانه برای مصرف شکر است. شکر اضافه شده، به ویژه فروکتوز، با ابتلا به انواع بیماری‌ها و مشکلات سلامتی مرتبط است.

مضرات آب ویتامینه

4.آب ویتامینه مواد مغذی ضروری را عرضه نمیکند.

انواع ویتامین‌های آب ویتامینه حاوی ویتامین B، 50 تا 120 درصد از میزان مصرف توصیه شده در رژیم غذایی و ویتامین C، 50 تا 150 درصد از میزان مصرف توصیه شده در رژیم غذایی است. برخی از انواع آن همچنین حاوی مقدار کمی از ویتامین A و E و مواد معدنی پتاسیم، منیزیم، منگنز، روی و کروم است. ویتامین B و C ویتامین‌های محلول در آب هستند که تقریبا هرگز در رژیم غذایی افراد وجود ندارد. مصرف بیش از حد این ویتامین ها هیچ مزیتی برای سلامتی ندارد. بدن شما آنها را ذخیره نمی‌کند بلکه از طریق ادرار دفع می‌کند. به گفته این افراد، بعضی از این ویتامین‌ها و مواد معدنی، به ویژه B12 و فولات، ممکن است در بدن افراد وجود داشته باشد. با این حال، نوشیدن این نوشیدنی‌های ناسالم و شیرین برای دریافت این مواد مغذی مفید است. اگر بدن شما کمبود این ویتامین‌ها را دارد، غذاهای سالم بخورید و یا مکمل‌ها را مصرف کنید.

خلاصه:

اکثر مواد مغذی موجود در آب ویتامینه برای سلامتی شما ضروری نیست، چرا که احتمالا بسیاری از آنها را در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنید.

تاثیر آب ویتامینه بر روی سلامتی

5. مواد مغذی بیش از حد و زیاد آب ویتامینه می‌تواند برای سلامتی مضر باشد.

هنگامی که بحث مواد مغذی مطرح می‌شود، بیشتر همیشه بهتر نیست. ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم ضروری هستند. آنها ممکن است وضعیت سلامتی را بهبود بخشند و به جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها، از جمله بیماری‌های قلبی و سرطان کمک کنند. با این حال، مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین‌ها یا آنتی اکسیدان‌ها همیشه باعث ارتقای سلامتی نمی‌شود. در واقع، مکمل‌های حاوی برخی از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها، مانند ویتامین A و E، ممکن است خطر مرگ زودرس شما را افزایش دهد. اگر چه آب ویتامینه حاوی مقادیر زیادی از این ویتامین‌ها را به بدن می‌رساند اما حاوی مقدار قابل توجهی از آنها یعنی 25 تا 50% از میزان مصرف توصیه شده در رژیم غذایی است. وقتی این میزان را به 25 تا 50% از ویتامین‌ها را از میزان مصرف توصیه شده از خوردن غذا اضافه کنید، بیش از حد و میزان توصیه شده از ویتامین‌ها را وارد بدن خواهید کرد که این امر می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

خلاصه:

برخی از انواع آب ویتامینهها دارای ویتامین A و E هستند که در صورتی بیش از حد این ویتامین‌ها دریافت شوند؛ می‌توانند برای سلامتی مضر باشند.

نتیجه گیری:

اگرچه آب ویتامینه ممکن است به عنوان یک نوشیدنی عالی برای افزودن به رژیم غذایی شما باشد، اما این چیزی نیست جز یک نوشیدنی خطرناک که به سلامتی شما آسیب می‌رساند. هنگامی که شرکت کوکا کولا برای طرح ادعاهای سلامتی فریبنده و غیرقابل اثبات در مورد آب ویتامینه مورد شکایت و بازخواست قرار گرفت، وکلای آن پیشنهاد دادند که چنین شعاری را مطرح کنند: "هیچ مصرف کننده‌ای نمی تواند باور کند که آب ویتامینه یک نوشیدنی سالم است." مشکل این است که بسیاری از افراد این شعارهای تبلیغاتی و فریبنده را باور می‌کنند. اکثر مردم مشخصات و اطلاعات روی برچسب این نوشیدنی‌ها را نمی‌خوانند و متوجه نمی‌شوند که این شرکت‌ها چگونه با تبلیغات و ترفندهای فریبنده و دروغ مصرف کننده را منحرف و به مصرف این مواد خطرناک برای سلامتی و آسیب زا تشویق کنند.  با وجود این شعارهای تبلیغاتی و دروغ‌های بازاریابی، آب ویتامینه یک نوشیدنی ناسالم است که باید به جز در موارد خاص از خریدن و نوشیدن آن اجتناب کنید. در بهترین حالت، آنها یک نسخه کمی بهتر و مفیدتر از یک کوکا کولای معمولی بوده و همچنان مضر هستند.

مطلب پیشنهادی این بخش :

روزانه چه میزان کربوهیدرات باید مصرف کنید تا وزن‌تان کم شود؟

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...