چگونه می توانم از لحاظ ذهنی قوی باشم؟

چگونه می توانم یک ذهن قوی داشته باشم؟ برای پاسخ به این سوال باید به عوامل متعددی از جمله ارتباطات و فعالیت های شما توجه ویژه کرد. در این مقاله عوامل داشتن یک ذهن خوب به طور دقیق مورد بررسی قررار گرفته اند.

بهره بردن از سلامت روانی و ذهن قوی منجر به درک معنای رفاه، وضعیت طبیعی در زندگی روزمره و داشتن اطمینان کافی برای غلبه بر موانعی که روزانه با آن مواجه می شوید؛ است. در بسیاری از موارد، سلامت روانی جدای از سلامت جسمی نیست، زیرا این دو تابع یکدیگر بوده و روی هم اثر می گذارند. از دوران کودکی تا بزرگسالی بسیار مهم است که به منظور جلوگیری از افسردگی، اضطراب، استرس بیش از حد و اعتیاد؛ باید اقداماتی برای داشتن ذهن قوی انجام داد. داشتن یک ذهن مثبت همیشه باید در طول زندگی به عنوان یک هدف مهم دنبال شود.

چگونه می توانم ذهن قوی داشته باشم؟

1. با دوستان و خانواده خود ارتباط برقرار کنید: خانواده و دوستان افرادی هستند که شما را دوست دارند، به شما احترام می گذارند و با شما از هر کسی صادق تر خواهند بود. تمام جاهای خالی زندگی شما به وسیله دوستان و خانواده شما می توانند پر شوند. آن ها با حمایت و ایجاد اعتماد به نفس، به شما کمک می کنند. شما باید توجه داشته باشید که زندگی فقط کار نیست و به اطرافیان خود نیز باید توجه کنید، چون به حمایت و روابط سالم با آن ها نیاز دارید. با برقراری صحیح این نوع ارتباطات می توانید گامی مهمی برای داشتن یک ذهن قوی بردارید.

صحبت کردن با افرادی که دوستشان دارید و به آن ها اعتماد می کنید، راه خوبی برای از بین بردن استرس است. مثبت فکر کنید و گاهی اوقات ذهن خود را از کار و دیگر مسائل استرس زا دور کنید.صرف نظر از اینکه در برنامه هفتگی خودتان چقدر مشغولیت دارید، یک روز در هفته را برای اختصاص دادن به دوستان و خانواده بگذارید. این اقدام شما تاثیرات مثبتی در بدن و ذهن شما خواهد داشت.در عوض وقتی که شما می گذارید، خانواده و دوستان شما نیز با شما بسیار صمیمانه برخورد خواهند کرد و باعث شادی و نشاط شما می شوند. با این روند، شما فارغ از تمامی استرس های کاری و غیر کاری می توانید به داشتن یک ذهن قوی امیدوار باشید.

2. با افرادی که دارای علایق مشابهی با شما هستند روابط اجتماعی برقرار کنید: ارتباط با افرادی که از فعالیت های مشابه، کارهای مورد علاقه شما لذت می برند؛ احساس تعلق و امنیت خاطر برای شما ایجاد می کند.

باشگاه ورزشی، کتابخانه و پیوستن به گروه های کوهنوردی نه تنها باعث انجام فعالیت بدنی و ورزش می شود، بلکه از نظر روانی نیز برای شما آرامش به ارمغان می آورد. به باشگاه ورزشی، کتاب و یا کارت باشگاه، یک تیم ورزشی یا یک گروه پیاده روی بروید تا نه تنها از ورزش جسمی و روانی لذت ببرید بلکه از خانه خارج شوید.ایجاد دوستی با افراد هوشمند، تحصیل کرده و با تجربه نیز بسیار موثر است. این دوستی ها مکالمات مهم و ارزشمندی را درباره‌ی موضوعات جدید و متنوع را در بر خواهند داشت که شما را به ایده ها، دیدگاه های جدید آشنا می کند. این کار یک تمرین ذهنی بسیار خوب است. شما می توانید برای داشتن یک ذهن قوی، از برقراری ارتباط و دوستی با افراد باهوش استفاده کنید.

3. در جامعه و انجمن خود داوطلب شوید: مشارکت در فعالیت های داوطلبانه نشان داده است که اعتماد به نفس، قدرت بیان و عزت نفس را افزایش می دهد. داوطلب شدن اغلب برای جامعه سودمند است، به شما احساس یکپارچگی و اتحاد، موفقیت و چشم انداز های مثبت در زندگی می دهد. برآیند تمامی احساسات ذکر شده، داشتن یک حس خوب است!

کار داوطلبانه صرفا نباید یک تعهد بزرگ باشد. مثلا کمک به یک همسایه سالخورده با دادن یک ظرف غذا، کاشتن درخت، کمک به انجمن های خیریه نیز می تواند از اقدامات داوطلبانه باشد.از لحاظ بیولوژیکی، اثرات جانبی ایجاد ارتباطات اجتماعی از طریق مشارکت داوطلبانه، انتشار هورمون اکسیتوسین است که آرامش، اعتماد و ثبات روانی را برای شما به ارمغان می آورد و به شما در ساختن یک ذهن قوی کمک می کند.

4. یک سرگرمی پیدا کنید: در طول هفته برای فعالیت هایی که از انجام آن لذت می برید، وقت بگذارید. آن را به عنوان یک زمان برای استراحت و سرگرم بودن بدون استرس های محیطی بشناسید. سرگرمی ها بهانه ای بزرگ برای از بین بردن شیوه زندگی پر مشغله انسان ها هستند.

مطالعات نشان می دهد که استرس های ایجاد شده در اثر هیجان یا شادی مانند مسابقه دو، بازی کردن با کودکان یا مسابقه بدمینتون برای شما بسیار مفید است. سرگرمی ها با فعال کردن ذهن شما و همچنین دور کردن استرس از شما باعث می شوند تا شما یک ذهن قوی داشته باشید. مشارکت در چیزی که شما از آن لذت می برید، باعث می شود تا شما به هیچ چیز غیر از سرگرمی مورد نظرتان فکر نکنید. این زمانی است که شما نه به گذشته و نه به آینده فکر نخواهید کرد.

درگیر شدن در فعالیت هایی که دوست دارید؛ فشار خون، کورتیزول، چاقی و شاخص توده بدنی را پایین می آورد. در عین حال سطح وضعیت های روانی و اجتماعی مثبت را افزایش می دهد. این امر ثابت می کند که سرگرمی های مورد علاقه؛ برای ذهن، بدن و روح ضروری است.

5. فعال باشید: ورزش برای بدن شما مناسب است، اما برای سلامت روان و ذهن نیز مفید است. مطالعات بسیاری در این مورد انجام شده است که ورزش سبب افزایش اعتماد به نفس، تمرکز و زیبایی ظاهری می شود. ورزش همچنین موجب افزایش سطح انرژی و تعاملات اجتماعی می شود در حالی که تنش، استرس و خستگی ذهنی را هم کاهش می دهد. تمامی این عوامل باعث می شوند تا ورزش هم یک گزینه خوب برای ساختن ذهن قوی باشد.

برای ورزش کردن هیچ نیازی به عضویت در باشگاه های گران قیمت نیست. در عوض، در یک ورزش در پارک یا حتی در خانه، شنا در دریاچه یا رودخانه و سایر گزینه ها نیز می توانند نیاز ورزشی بدن شما را برطرف کنند.اغلب پزشکان توصیه می کنند که ورزش با شدت متوسط 5 روز در هفته تکرار شود. نشانه های ورزش با شدت متوسط، ضربان قلب نسبتا بالا و عرق کردن هستند.فعالیت ها و ورزش هایی را انتخاب کنید که در برنامه روزانه شما بتوان آن ها را به عنوان یک ضرورت و یا اجبار انجام داد. یعنی ورزش های سبکی که بتوان در تمامی روز ها آن ها را انجام داد.

تهیه کننده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...