چگونگی داشتن سلامت روانی خوب (2)

اکثر مردم اهمیت داشتن یک بدن سالم را درک می کنند. با این حال، بسیاری از افراد اهمیت سلامت روان را نادیده می گیرند. داشتن سلامت روانی خوب می تواند زندگی را لذت بخش تر کند. همچنین می تواند سلامت جسمانی و استقامت بدنی شما را بهبود بخشد. شما باید هم از بدن و هم از ذهن خود مراقبت کنید تا واقعا هر دو سالم باشند. در این مقاله با یکدیگر روش هایی را برای داشتن سلامت روانی خوب بررسی می کنیم.

راهکارهایی مناسب برای داشتن سلامت روانی خوب

• مقابله با استرس

1. بدن خود را به ورزش عادت دهید: وقتی استرس دارید، مغز شما هورمون هایی تولید می کند که به بدن می گویند که آماده پاسخ به تهدید باشد. استرس شدید می تواند سلامت روان شما را به خطر بیندازد و همچنین ممکن است علائم فیزیکی منفی در بدن شما ایجاد کند. یک از بهترین روش ها برای مقابله با استرس و بهبود سلامت روانی، ورزش کردن به صورت مداوم است.

ورزش و فعالیت فیزیکی می تواند به استحکام و سفت شدن عضلات کمک کند.

ورزش همچنین موجب آزاد شدن هورمون اندورفین در بدن می شود. اندورفین ها انتقال دهنده های عصبی هستند که به شما در داشتن احساس خوب و مهار استرس در بدن کمک می کنند. آنها همچنین به بهبود خلق و خوی شما کمک می کنند و هنگام ترشح این هورمون ها در بدن احساس آرامش می کنید. سعی کنید فعالیت های متنوع فیزیکی و ورزشی را برای داشتن آرامش بیشتر انتخاب کنید. فعالیت هایی مانند یوگا، پیاده روی، رقص و ورزش که به پمپاژ خون در قلب شما کمک می کند؛ می توانند از بهترین فعالیت های ورزشی برای داشتن سلامت روانی باشند.

وقتی احساس می کنید که استرس دارید، ممکن است به دلایل مختلف از جمله بی حوصلگی، وسوسه شوید که تمرین را کنار بگذارید. هرگز این کار را انجام ندهید! چرا که ممکن است حتی با یک روز انجام ندادن ورزش، اراده شما سست شود و دیگر به طور کلی ورزش را کنار بگذارید. شما باید هر طور شده حتی زمانی که استرس دارید و بی حوصله اید، تمرین خود را انجام دهید. مزایای این کار شما در دراز مدت به طور روشنی نمایان خواهد شد.

2. مراقب عادات غذایی و رژیم غذایی خود باشید: رژیم غذایی مناسب و اصلاح عادات غذایی نیز می تواند به کاهش استرس و بهبود سلامت روانی کمک کند. به طور خاص، نکات زیر را در ذهن داشته باشید:

مصرف کافئین خود را محدود کنید. استفاده بیش از حد از هر یک از مواد دارای کافئین مانند چای و قهوه می تواند اضطراب را افزایش دهد.

مصرف مواد الکلی را به طور کامل قطع کنید؛ این مواد یکی از عوامل اصلی ایجاد استرس هستند.

در غذا خوردن صبور و آرام باشید. عجله نکردن و آرام غذا خوردن نیز می تواند به شما کمک کند.

پرخوری نکنید! اجتناب از خوردن زیاد نیز یکی از راه های جلوگیری از بروز استرس است.

برخی از غذاها حاوی مواد مغذی هستند که به بدن شما کمک می کند استرس را کنترل کند. به طور خاص، آووکادو، موز، غلات کامل، ماهی چرب، هویج، آجیل، ماست و شکلات از مواد غذایی هستند که به کاهش استرس و بهبود سلامت روانی شما کمک می کنند.

3. خواب شما باید به اندازه کافی باشد: خواب برای بدن شما؛ زمانی برای ترمیم و درمان استرس روزانه است. ذهن شما در خواب به استراحت می رود. در طول یک روز، شما پس از استفاده از عضلات و بدن خود به طور مداوم، خواب به شما فرصت ریکاوری عضلات و بازیابی توان بدنی و ذهنی را می دهد.

خواب به عنوان دکمه تنظیم مجدد برای سطح استرس شما عمل می کند. این به شما کمک می کند تا از پاسخ های بدن شما به استرس مانند لرزش دست و اضطراب شدید جلوگیری شود و به این وسیله به سلامت روانی شما کمک می کند.

بسیار مهم است که شما به اندازه کافی بخوابید و خواب شما از کیفیت خوبی برخوردار باشد. مثلا بهتر است در طول شب فضایی که شما در آن می خوابید، بدون سر و صدا باشد تا خواب شما به هم نریزد. خواب شما باید حداقل 6 ساعت و حداکثر 8 ساعت باشد. بهترین ساعت خواب نیز ساعت 9 شب است. و بدترین زمان نیز بعد از ساعت 11! پس سعی کنید هر شب قبل از ساعت 11 شب بخوابید.

• ایجاد اعتماد به نفس

1. منتقد و سرزنش گر درون هر شخص: داشتن احساس خوب در مورد خود، برای داشتن سلامت روانی بسیار مهم است. افکار مضطرب و ناسالم می توانند شما را به حالت هایی همچون شک و تردید نسبت به خود و توانایی هایتان، خجالت به خصوص در جمع و .... هدایت کنند که تماما نتیجه عدم اعتماد به نفس و یا اعتماد به نفس ضعیف است. تمرینات زیر می تواند به شما کمک کند تا منتقد داخلی خود را آرام کنید و نگرانی های خود را تسکین دهید:

هر زمان که فکر شما در مورد خودتان منفی است و یا نگران هستید، از خودتان سوال کنید. به عنوان مثال: آیا این فکر مناسبی برای من است؟ آیا این فکر درست است؟ آیا من این فکر را به شخص دیگری نیز نسبت می دهم یا فقط در مورد خودم است؟ پاسخ به این سوالات اغلب می تواند به کم کردن شک و تردید کمک کند.

تفکرات منفی را تغییر دهید تا ذهنتان را درست تر و سالم تر کنید. به عنوان مثال، ممکن است خودتان فکر کنید: "من هرگز چیزی به دست نمی آورم." سعی کنید این را با این فکر عوض کنید که درست است: "من می توانم همه چیز را بدست بیاورم به شرطی که هر کاری که می توانم انجام دهم. من به آنچه می توانم انجام می دهم افتخار می کنم. "

2. تمرین تایید خود و اعتماد به نفس: تأیید خود یک تمرین است که در آن شما ارزش خود را با یادآوری یا نوشتن چیزهایی که دوست دارید یا ویژگی هایی که از خودتان تحسین می کنید، یاد می گیرید. به طور مرتب ویژگی های مورد علاقه خود را در مورد خودتان تصدیق می کنید که باعث افزایش اعتماد به نفس و بهبود سلامت روانی می شود. چند روش موثر برای این کار عبارتند از:

در آینه با صدای بلند در مورد خودتان سخن بگویید. هر لحظه که فرصت می کنید، می توانید این تمرین کوتاه را انجام دهید. انجام این کار مکررا به ایجاد اعتماد به نفس کمک خواهد کرد.

یک مثال از تأیید خود می تواند این باشد: "من عاشق شخصیت بزرگ خودم در رفتار با دوستانم هستم و از اینکه چگونه با دوستانم برخورد می کنم به خود افتخار می کنم."

مثال دیگر می تواند این باشد که: "من عاشق موی خود هستم. زیرا متفاوت است. من خوشحالم که امروز موهایم را اصلاح میکنم. "

مطالعات نشان داده است که خودپذيري و تایید خود مي تواند در کاهش استرس و افزایش توانایی در موقعيت هاي استرس زا کمک کند. با این تمرین ها می توانید ضمن افزایش اعتماد به نفس، به سلامت روانی خود کمک کنید.

مطلب پیشنهادی این بخش :

چگونه سلامت روانی و روحی خود را بهبود ببخشیم؟

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...