وقتی فرزندتان طلاق می گیرد؛ چکار کنید؟

خبر خوب درباره انسان های نسل جدید و ازدواجشان، این است که آن ها بیش از پیشینیانشان در انتخاب همسر، دقت می کنند و توجه بیشتری نسبت به تعهد و ازدواجشان، نشان می دهند. همانطور که آمار نشان می دهد؛ در حال حاضر، ازدواج ها با درایت بیشتری نسبت به دهه های گذشته انجام می شوند.

با وجود اینکه ازدواج های عصر حاضر، از کیفیت بیشتری برخوردارند؛ متأسفانه طلاق همچنان اتفاق می افتد. این قضیه، می تواند برای والدین، چالش برانگیز باشد. در صورتی که فرزندان، طلاق بگیرند؛ والدین باید چه واکنشی نشان دهند؟

ـ سعی کنید این مسئله را قبول کنید و عزاداری کنید.

درست مانند زمانی که کودکان، طلاق والدینشان را تجربه می کنند؛ طلاق فرزندان، برای والدینشان، احساساتی را در پی خواهد داشت. این قضیه می تواند پیچیده شود و با مسائل بسیاری از جمله نگرانی در مورد مسائل رفاهی و نگهداری از نوه ها، همراه باشد. اگر طلاق، مسئله غیر منتظره ای باشد؛ ممکن است والدین احساس کنند حمایت و توجه کافی به فرزندشان نداشته اند و این مسئله، موجب ناراحتی و احساس گناه در آن ها شود.

در این وضعیت، با خودتان صادق باشید. اگر طلاق، نتیجه کار اشتباهی است که فرزندتان انجام داه است؛ احساس خشم و نا امیدی نکنید. اگر همسرش کار اشتباهی انجام داده است؛ سعی کنید احساس بدی نسبت به او نداشته باشید. به خصوص اگر فرزندتان توانایی زندگی، با نگرش مثبت را دارد؛ اجازه ندهید که احساسات منفی شما، در او اثر بگذارد.

صحبت های فرزندتان را گوش دهید و قبول کنید راهی که در پیش گرفته است؛ راه درستی است.

ـ از فرزندتان پشتیبانی کنید.

حتی اگر معتقدید که طلاق، ایده درستی نیست؛ خیلی مهم است که در دورانِ این تجربه تلخ، از فرزندتان پشتیبانی کنید. برای اینکه بی طرف باشید؛ سعی کنید از جنبه های حقوقی این موضوع، دوری کنید. اگر مسائل مالی، مشکل طلاق فرزندتان است؛ در صورتی که فکر می کنید که فرزندتان به کمک نیاز دارد؛ راهنمایی اش کنید.

نوه ها، ممکن است نیاز بیشتری به توجه پدر و مادر بزرگ داشته باشند. اگر در نزدیکی آن ها زندگی می کنید؛ اکنون، زمان مناسبی برای لوس کردن آن هاست؛ می توانید آن ها را پیش خودتان ببرید تا در مکان امن و پر آرامشی باشند. حتی قانع کننده ترین طلاق ها، برای هر خانواده ای سخت است و برای بچه های کوچک، ممکن است استرس زا باشد. پدر و مادر بزرگ ها در این مرحله می توانند به آرامش نوه هایشان کمک کنند.

ـ مرزها را حفظ کنید.

فرزند شما، ممکن است احساس وحشتناکی نسبت به همسر سابقش داشته باشد. اگر نمی خواهید احساسات فرزندتان در شما اثر بگذارد؛ نکات منفی رابطه او با همسرش را به فرزندتان گوشزد نکنید. انتقال احساسات منفی، به خصوص زمانی که کودکان درگیر رابطه هستند؛ اصلا ایده جالبی نیست.

در نهایت، فرزند شما و همسر سابقش، به صلح می رسند و با قضیه طلاقشان کنار می آیند. بهتر است شما روابطتتان را با همه، حتی همسر سابق فرزندتان، خوب نگهدارید.

بعد از طلاق فرزندتان، بهتر است زندگی مستقل خود را ادامه دهید و از فرزندتان نخواهید که با شما زندگی کند. اگر در مراقبت از کودکان و یا مسائل مالی بخواهید او را کمک کنید؛ احتمالا خیلی خوشحال می شود؛ ولی هرگز کاری نکنید که طلاق را بهانه ای، برای از دست دادن استقلالش بداند.

ـ ببخشید و به مسیرتان ادامه دهید.

وقتی پرونده طلاق فرزندتان، در جریان است؛ خود را نا امید و ناراحت نشان ندهید. سعی کنید فرزندتان را درک کنید. همانطور که همه والدین ممکن است اشتباه کنند؛ فرزندانتان نیز، ممکن است اشتباه کنند. باید بدانید که هیچ کس بی عیب نیست. پس با نگرش مثبت تری به مسیر پیش رویتان ادامه دهید و از فرزندتان حمایت کنید.

مطالب مرتبط دیگر :

وقتی بحران طلاق در پیش است چه باید کرد؟

هفت نکته کلیدی برای یک طلاق موفق و سالم

چرا قبل از اینکه در منجلاب طلاق گیرکنیم، باید آموزش ببینیم؟

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...