سوء مصرف مواد چه تاثیری در ازدواجتان دارد؟

در اغلب خانواده ها، یک یا چند نفر بوده اند که به نوعی از سوء مصرف مواد رنج می برده اند. مرگ یا احیا مجدد، واقعیتی است که بسیاری از افرادِ درگیر با الکل، دارو و مواد مخدر، با آن مواجه می شوند. همچنین این افراد، با بیماری های بلند مدتی، دست و پنجه نرم می کنند. سوء مصرف مواد مخدر، می تواند مشکلاتی زیادی را در ازدواجتان ایجاد کند؛ زیرا همسرتان به شدت از این مسئله رنج می برد.

موارد زیر، مسائلی هستند که سوء مصرف مواد می تواند بر ازدواج و خانواده تان تأثیر بگذارد.

ـ سوء استفاده و آزار فیزیکی یا روانی

آزار فیزیکی، نباید در هیچ رابطه ای تحمل شود؛ زیرا ناقض اعتماد در رابطه است. افرادی که با سوء مصرف مواد، درگیر هستند؛ گاهی قادر به کنترل رفتارشان نیستند و باعث آزار خانواده شان می شوند. آزار روانی، مهمترین تأثیر را در خانواده ای که از اعتیاد رنج می برد؛ دارد. کودکان، پدر یا مادرِ معتادی دارند که جشن تولدشان را فراموش می کنند و زن و شوهرها معمولا به راحتی نمی توانند به یکدیگر اعتماد کنند. این شرایط برای هر کسی سخت است؛ ولی تحمل آن، به ویژه برای کودکانی که پدر یا مادر معتاد دارند؛ سخت تر می شود.

ـ تأثیر در روابط اجتماعی

یک جمع دوستانه سالم از زوج های متأهل، با سوء مصرف مواد از بین می رود. هیچ کس نمی خواهد کسی را برای شام دعوت کند که مست باشد و کارهای مضحک انجام دهد. اگر سوء مصرف مواد، بر جمع دوستانه شما تأثیر بگذارد؛ وقت آن رسیده است که کاری برای خود یا همسرتان انجام دهید. دوستان شما نمی خواهند بچه هایشان را نزدیک فردی ببینند که شدیداً مست می کند و کارهای نامعقول انجام می دهد.

ـ مسائل مالی

الکل و مواد مخدر، گران هستند؛ مخصوصا اگر هر روز چندین مرتبه مصرف شوند؛ هزینه سنگینی دارند. مسائل مالی، می تواند به مشکلات ناشی از سوء مصرف مواد اضافه کند. اگر شما یا همسرتان نمی دانید چگونه نوشیدن الکل یا مصرف مواد را متوقف کنید؛ بهتر است از افراد حرفه ای کمک بگیرید. در اولین اقدامتان، حساب های بانکی خود و همسرتان را جدا کنید؛ حساب های جداگانه به شما کمک می کنند تا مطمئن شوید که کودکانتان از مسائل مالی در امان خواهند بود.

ـ طلاق و حضانت کودکان

برای افراد معتادی که حاضر نیستند به هیچ عنوان خود را تغییر دهند؛ تنها یک گزینه باقی می ماند و این گزینه چیزی نیست جز طلاق!

پرورش فرزندان در کنار پدر یا مادر معتاد، برای سلامت روانی کودک بسیار مضر است. حضانت کودکان یک پرونده با نتیجه معلوم است؛ زیرا فرد معتاد هرگز صلاحیت حضانت کودکان را ندارد. پس بهتر است شروع به جمع آوری مدارک اعتیاد همسرتان کنید؛ چون ممکن است فرد معتاد با هوشیاری کامل در دادگاه حاضرشود؛ که در این صورت، ممکن است پرونده به نفع شما پیش نرود.

همانطور که مشاهده می کنید؛ سوء مصرف مواد می تواند باعث نابودی ازدواج و خانواده شود. نحوه واکنش شما و برخوردصحیح با همسرتان می تواند باعث ایجاد تفاوت شود. به همسرتان کمک کنید تا بتواند ترک کند و دوباره به سمت شما و فرزندانتان بازگردد.

مطالب مرتبط :

5 دلیل برای اینکه ازدواج نکنید!

9 اشتباهی که ازدواجتان را نابود می کند؟

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...