10 روش کمک به نوجوانان، برای پشت سر گذاشتن شکست عشقی!

عشق نوجوانی، مجموعه ای از دیوانه بازی های جهنمی است. یک روز در آسمان هفتم سیر می کنید و روز بعد، در خاک غلت می زنید و نفس هایتان به خاطر فردی که قلب شما را شکسته است؛ به شماره می افتند.

جامعه سنتی ایران، حس پنهان کاری را به نسل های جدید القا می کند. بیشتر ما رازهایی داشتیم که والدین ما به کلی از آن بی خبر بودند. زندگی در ایران، یعنی اگر شکست عشقی بزرگی را در زندگیتان تجربه می کنید؛ باید با گریه به اتاقتان بروید و به احتمال خیلی زیاد، خانواده تان کاملا از این قضیه بی خبرند.

چه چیزی بدتر از این است که شما در مقابل فرزندتان بایستید و  ببینید که آسیب دیده است؛ و بدانید که کاری از دستتان بر نمی آید تا دردش را تسکین دهید. البته کارهایی هستند که می توانید انجام دهید. در این مقاله 10 روش کمک به نوجوانان، برای پشت سر گذاشتن یک شکست عشقی، آورده شده است.

1.به آن ها گوش دهید.

بگذارید کودک شما، تمام توجه شما را به خودش جلب کند. خودتان را تبدیل به کسی کنید که به جای فرار از مشکلات، می خواهید مشکلات فرزندتان را حل کنید. گاهی یک گوش شنوا و قلبی که به آن ها اهمیت می دهد؛ تنها چیزی است که آن ها نیاز دارند. لطفا درک کنید که برای یک نوجوان، راحتتر است که مشکلاتش را در خودش بریزد؛ اما، او را تشویق کنید که مشکلاتش را با شما در میان بگذارد.

2. وضعیت آن ها را تایید کنید.

نوجوانان، همیشه به دنبال تایید هستند. به همین دلیل است که خیلی به دوستانشان تکیه می کنند. بهتر است احساسات و شرایط آن ها را تایید کنید. همه ما شکست هایی داشته ایم که ما را نابود کرده اند. این نکته را بپذیرید و آن را به عنوان اولین قدم برای کمک به آن ها در نظر بگیرید.

3. نقاط قوت آن ها را بشناسید و کاری کنید به ارزش های خود پی ببرند.

شکست های عشقی، معمولا اعتماد به نفس افراد را از بین می برد. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که به آن ها بفهمانید زیبا هستند و ارزش های زیادی دارند. شما 9 ماه وقت صرف کردید تا قلب فرزندتان تشکیل شود؛ نباید اجازه دهید که شخصی در عرض چند ثانیه آن را بشکند.

4. کاری کنید حواس آن ها پرت شود.

زمانی که فرزند شما، شکست عشقی را تجربه می کند؛ کاری کنید که حواسش پرت شود. به تمام چیزهایی که فرزندتان دوست دارد فکر کنید و سپس برنامه ریزی کنید. به تماشای فیلم مورد علاقه فرزندتان بروید و چند ملاقات دوستانه ترتیب دهید. مطمئن باشید زمانی که فرزندتان به شما نیاز دارد؛ در کنارش خواهید بود.

5. دردهای آن ها را درک کنید.

بسیاری از اوقات، یک شکست، ترس های زیادی را برای افراد به جا می گذارد. شما باید مطمئن شوید ترس هایی که دارند؛ عواقب جدی برای آینده آن ها در پی ندارد. یک جلسه برای صحبت با فرزندتان درباره این موضوع، برگزار کنید.

6. آن ها را تشویق کنید به زندگی روزمره خود برگردند.

بعد از اینکه چند روز به آن ها فرصت دادید تا قلب شکسته آن ها، التیام یابد؛ اطمینان حاصل کنید که به زندگی روزمره خود باز می گردند. برای قلب شکسته، هیچ چیز مانند زمان،  التیام بخش نیست.

7. خودتان را برای فوران احساسات فرزندتان آماده کنید.

وقتی یک نوجوان، شکست عشقی را تجربه می کند؛ احساسات مختلفی به سراغش می آیند. یک روز، خوب و شاداب است؛ ولی یک دفعه، چشمانش از شدت گریه خیس می شوند. شما باید خود را برای این فوران احساسات آماده کنید. به عنوان پدر و مادر، به فرزندتان کمک کنید تا بتواند احساساتش را کنترل کند.

8. آن ها را به خاطر کارهایشان مواخذه نکنید.

فرزندتان را به خاطر کارهایش مواخذه نکنید؛ مگر اینکه رفتار ناسالمی داشته باشد و باعث صدمه زدن به خودش بشود. آن ها نیاز به التیام دردشان دارند و شما باید مطمئن شوید که حالشان خوب می شود. بگذارید صدای موسیقی را بالا ببرند و برقصند. آن ها باید بدانند که شما از آن ها حمایت می کنید.

9. به آن ها توصیه کنید که ارتباطشان را در فضای مجازی با کسی که قلبشان را شکسته است به طور کامل قطع کنند.

پیام دادن، دنبال کردن صفحه آن ها و هرچیز دیگری که فرزندتان را به یاد آن فرد بیاندازد؛ برایش عذاب آور است. به فرزندتان توصیه کنید که یک وقفه در استفاده از فضای مجازی ایجاد کند. البته که کار آسانی نیست ولی این کار، خیلی به نفع فرزندتان خواهد بود.

10. کاری کنید که بدانند همدردی شما تصادفی نیست.

بهترین کار، این است که اجازه دهید بدانند که شما عاشقشان هستید. شما همان اندازه که دوست دارید موفقیتشان را جشن بگیرید؛ به همان اندازه در گرفتاری هایشان در کنارشان هستید. این کار، تاثیر روانی مطلوبی روی فرزندتان می گذارد و باعث می شود که او بفهمد به عنوان خانواده اش در همه شرایط در کنارش هستید.

مطالب مرتبط:

چگونه با شکست عشقی مقابله کنید و به شخصی جذاب تر تبدیل شوید؟

چگونه به دوست پسر سابقم اجازه دادم که اعتماد به نفسم را از بین ببرد؟

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...