چرا نوشیدن آب چغندر در کاهش فشار خون موثر است؟

حتماً در زمان کودکی بارها این جمله را که " چغندر برای بدن مفید است" را شنیده باشید، امّا آیا می دانستید که در کاهش فشار خون نیز تأثیرگذار است؟ مایکل تی مورای، مولف کتاب "دایره المعارف غذاهای شفابخش" بخشی از فواید بی شمار چغندر را در این مقاله شرح می دهد.

خواص معجزه آسای چغندر

بیش از شش میلیون نفر از مردم آمریکا دارای فشار خون بالا هستند، که شامل 3/54% (بیش از نصف) از آمریکایی های 65 تا 75 ساله و 8/71% (تقریبا سه چهارم) از آمریکایی های سیاه پوست در هر رنج سنی است. فشار خون بالا مهمترین عامل حمله قلبی یا سکته قلبی محسوب می شود. مطالعاتی که اخیراً صورت گرفته نشان می دهند که نوشیدن آب چغندر تأثیر چشم گیری در کاهش فشار خون دارد. برای قرن ها چغندر به عنوان درمان و ماده ای شفابخش مورد استفاده قرار گرفته است ولی دلیل عمده ی استفاده از آن درمان بیماری های کبدی بوده است. امّا اکنون برای خواص ضد سرطانی و سلامت قلب شناخته شده است.

رنگدانه هایی که به چغندر رنگ ارغوانی داده اند، بتاسیانین، عامل ضد سرطان قوی هستند. این باور بین برخی از مردم وجود داشت که نیترات های طبیعی موجود در چغندر دلیل اصلی تأثیرات مفید آن روی قلب است، در حالی که مطالعات اخیر نشان می دهند که:

  • نوشیدن تنها 450 گرم آب چغندر تازه، فشار خون را به طور سالمی تا mm Hg 10 کاهش می دهد.
  • پس از نوشیدن 450 گرم عصاره ی چغندر، فشار خون در عرض یک ساعت کاهش می یابد و در عرض ۳ تا ۴ ساعت پس از مصرف به حد اعلی می رسد.
  • کاهش فشار خون ناشی از تشکیل فرم نیتریت از نیترات‌های موجود در آب چغندر است.
  • در جریان گردش خون نیتریت می تواند توسط سلول هایی که در رگ ها وجود دارند، تبدیل به نیتریک اسید شود. نیتریک اسید مستع کننده ی عروق خونی است که منجر به کاهش فشار خون می گردد. نوشیدن آب چغندر برای بالا بردن نیتریت خون، بطور چشم گیری موثرتر از خوردن همان مقدار غذای غنی شده از نیتریت است.

"موسسه قلب و دیابت بیکر" مطالعه ی جزئی تری روی 15 مرد و 15 زن انجام داد. آن ها برای برخی از افراد گروه500 گرم نوشیدنی حاوی چغندر و آب سیب (72% چغندر و 28% آب سیب) و برای برخی دارونما استفاده کردند. فشار خون شرکت کنندگان در ابتدا و سپس هر یک ساعت یک بار تا بیست و چهار ساعت اندازه گیری شد. همان مراحل، دو هفته بعد تکرار شد و کسانی که دفعه ی قبل دارونما مصرف کرده بودند، آب چغندر و سیب خوردند و برعکس. و نتایج نشان داد اشخاصی که آب چغندر و سیب نوشیده بودند، طی 6 ساعت به طور متوسط 4 تا 5 واحد فشار خون سیستولیک کمتری داشته اند. نکته ی مهم این تحقیق در این است که نوشیدن آب چغندر تا 10% سکته و حمله ی قلبی را کاهش می دهد، یعنی می تواند سالانه جان حدود شش هزار نفر در آمریکا را نجات دهد.

نویسنده: مایکل تی مورای

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...