آشنایی با زندگی نامه امام محمد تقی (ع)

زندگی نامه امام محمد تقی (ع) از دوره دهم ماه رجب سال 195 هجری قمری تا آخرین روز ماه ذی القعده سال 220 هجری را شامل می شود. امام محمد تقی (ع) به طور کلی 25 سال عمر کردند و مدت امامت ایشان 17 سال بود. برای شناخت بیشتر این امام بزرگوار توصیه می کنیم زندگی نامه ایشان را مطالعه نمایید.

 امام محمد تقی (ع) فرزند امام هشتم شیعیان امام رضا (ع) هستند که هر چند عمر کوتاهی داشتند امام عمر ایشان بسیار پر برکت بود. در این مقاله قصد داریم مختصری از زندگی نامه امام محمد تقی (ع) را مورد بررسی قرار دهیم.

مختصری از زندگی نامه امام محمد تقی (ع)

نهمین امام شیعیان امام محمد تقی (ع) می باشد که دارای القاب و کنیه های بسیار زیادی است، مشهورترین لقب های ایشان جواد و هادی می باشد و معروف ترین کنیه شان نیز ابوجعفر است. امام محمد تقی (ع) در دهمین روز از ماه رجب سال 195 هجری در مدینه متولد شد. امام رضا (ع) که پدر بزرگوار ایشان بود چندین بار تولد این امام عزیز را پیشگویی کرده بود. نام مادر بزرگوار این امام معصوم خیزران بوده است، وی زنی از خاندان ماریه قبطیه که یکی از همسران رسول خدا می باشد بوده است.

زندگی نامه امام محمد تقی (ع) در دوران کودکی

امام محمد تقی (ع) تنها نه سال داشت که پدر بزرگوارش را از دست داد، دوران کودکی این امام عظیم الشان پر از حوادث مختلف بوده است. یکی از موضوعاتی که یاران امام رضا (ع) را نیز دچار شک و تردید کرد به امامت رسیدن امام محمد تقی (ع) در سن هشت سالگی بود. به برخی از شبهات خود امام محمد تقی (ع) و پدرشان امام رضا (ع) پاسخ گفتند.

زندگی نامه امام محمد تقی (ع) در دوران امامت

امام محمد تقی (ع) نسبت به دیگر امامان در سن کمتر به امامت رسید امام دوران امامت این امام بزرگوار نسبت به دیگر امامان طولانی تر بوده است و حوادث مختلف بسیار زیادی در این دوران روی داده است. امام محمد تقی (ع) امام نهم شیعیان می باشد و در سن هشت سالگی و در سال 203 هجری با به شهادت رسیدن پدر بزرگوارش به امامت رسید. در دوران امامت محمد تقی (ع) دو خلیفه عباسی مأمون و معتصم بر مردم خلافت داشتند. یکی از مهمترین مواردی که در رابطه با این امام معصوم در منابع تاریخی مختلف به آن ها بسیار اشاره شده است خصوصیات اخلاقی ایشان می باشد.

زندگی نامه امام محمد تقی (ع) و ازدواج ایشان

زمانی که امام محمد تقی (ع) به امامت رسید مأمون برای اینکه این امام بزرگوار را به طور کامل تحت نظر داشته باشد دختری ام الفضل را به عقد ایشان درآورد. امام محمد تقی (ع) و ام الفضل فرزندی نداشتند و سپس این امام با همسر دیگر خود به نام سمانه مغربیه که به ام ولد مشهور بود ازدواج کرد و صاحب هشت فرزند شدند. امام محمد تقی (ع) دارای چهار فرزند دختر و چهار فرزند پسر شد. نام فرزندان امام محمد تقی (ع) شامل امام علی النقی (ع)، ابو احمد موسی برقع، ابواحمد حسین، ابو موسی عمران، فاطمه، خدیجه، ام گلثوم حکیمه بوده اند.

زندگی نامه امام محمد تقی (ع)

زندگی نامه امام محمد تقی (ع) و جایگاه ایشان نزد خداوند بلند مرتبه

از آنجا که امام محمد تقی (ع) دارای قابیلت ها و لیاقت های مختلف می باشد و از موهبت الهی بهره مند شده بود نزد خداوند متعال نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار بود. دشمنان دین و حاکمان زمان امامت امام محمد تقی (ع) در مدت زمان امامت ایشان همواره به دنبال توطئه، سرکوب و تحقیر کردن ایشان بوده اند. حقانیت، صداقت و نورانیت امام محمد تقی (ع) باعث خنثی شدن و بی تأثیر شدن نقشه های دشمنان می شود به طوری که حتی گاهی اوقات دشمنان اسلام تحت تأثیر وجود پر برکت ایشان قرار می گرفتند. امام محمد تقی (ع) در برخورد با مأمون حاکم ستمگر عباسی که از طرفی قاتل پدرش و از طرفی پدر همسر ایشان بود به گونه ای بود که مأمون در انتخاب او برای ازدواج با دخترش به خود افتخار می کرد.

مناظرات امام محمد تقی (ع)

با مطالعه زندگی نامه امام محمد تقی (ع) در می یابیم یکی از حیله هایی که مأمون برای به زانو درآوردن امام رضا (ع) و فرزند ایشان به کار بسته اند برگزاری جلسات مناظره بوده است. مأمون تصور می کرد از آنجا که امام محمد تقی (ع) سن کمی دارد به راحتی در مناظره ها شکست می خورد امام از این موضوع که جایگاه ولایت و امامت با علم لدنی همراه است و به سن و سال ارتباطی ندارد غافل بود. در دوران امامت امام محمد تقی (ع) فرقه های مختلف اسلامی و غیر اسلامی تشکیل شد همچنین دانشمندان معاصر آن زمان منابع مختلف را مطالعه می کردند و خود را برای شرکت در مناظره با امام آماده می کردند و می خواستند در دین اسلام و مذهب شیعه شبهه ایجاد کنند. هرچند امام محمد تقی (ع) سن کمی داشت امام در مناظره با این افراد شرکت می کرد و به نحوی صحیح به ترویج احکام اسلامی بین این افراد می پرداخت.

نحوه به شهادت رسیدن امام محمد تقی (ع)

در زندگی نامه امام محمد تقی (ع) در رابطه با شهادت ایشان بیان شده است که معتصم در سال 219 هجری قمری از امام محمد تقی (ع) دعوت نمودند تا از سمت مدینه به شهر بغداد بیاید. با وارد امام محمد تقی (ع) به شهر بغداد معتصم، ام الفضل و جعفر که پسر مأمون بود ایشان را به شهادت رساندند. در داستان های تاریخی بیان شده است که ام الفضل زنی نازا بود و معتصم از این نقطه ضعف استفاده کرد و با بیان این که امام محمد تقی (ع) مادر امام هادی (ع) را به وی ترجیح می دهد او را تحریک کرد تا امام محمد تقی (ع) را به شهادت برساند. ام الفضل با همکاری جعفر انگوری را مسموم کردند و در آخرین روزهای ماه ذی القعده سال 220 هجری با خوراندن آن به این امام مطهر ایشان را به قتل رساندند. امام محمد تقی (ع) در کنار آرامگاه پدربزرگ عزیزشان امام موسی کاظم (ع) در شهر کاظمین به خاک سپرده شدند.

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...