آیا عشق بی قید و شرط، باعث ایجاد روابط سالم می شود؟

عشق بی قید و شرط، یک ایده عالی برای داشتن روابط عاشقانه خاص و با شکوه است. همه ما می خواهیم شریک زندگیمان ما را همانطور که هستیم بپذیرد تا بتوانیم عشق بی قید و شرط را تجربه کنیم. با این حال، رسیدن به عشق بی قید و شرط، اگر غیر ممکن نباشد؛ خیلی سخت است.

تعریف عشق بی قید و شرط چیست؟

بخشی از مشکل عشق بی قید و شرط در یک رابطه، این است که درک درستی از آن، نداریم. بیشتر ما فکر می کنیم عشق مادر به فرزندش یا عشق فرزند به والدینش، نمونه هایی از عشق بی قید و شرط محسوب می شوند. دلیل این نوع عشق، پیوند خانوادگی و خونی است و به خاطر کارهایی که والدین یا فرزندان انجام می دهند؛ از بین نمی رود.

عشق بی قید و شرط، یعنی به فکر خوشحالی کس دیگری باشیم؛ بدون اینکه نگران  باشیم این موضوع برای ما منفعتی دارد یا خیر! تحقیقات نشان می دهند که بخش هایی از مغز که در طول عشق بی قید و شرط، شروع به فعالیت می کنند؛ همان بخش هایی هستند که در عشق رومانتیک و عشق مادرانه، فعالیت می کنند. این نشان می دهد که در عشق بی قید و شرط، انسان بدون نیاز به دریافت چیزی، فقط به فکر خوشحال کردن طرف مقابلش است.

عشق بی قید و شرط رومانتیک

سوال این است که آیا بزرگسالان هم می توانند این نوع عشق بی قید و شرط و رمانتیک را به همدیگر نشان دهند؟ برای احساس امنیت در یک رابطه، نیاز دارید که بدانید که شریک زندگیتان به خاطر هوس شما را ترک نمی کند. شما باید بدانید طرف مقابلتان کاملا به شما متعهد است و مهم نیست که در آینده چه اتفاقی می افتد.

مشکل اینجاست که این تعریف در روابط رمانتیک، می تواند تحت شرایط مختلف و دلایل متعدد درست نباشد. مثلا اگر شما یک فرد الکلی، یک دروغگو و یا یک فریبکار را دوست داشته باشید؛ رابطه سالمی با او نخواهید داشت. این مسئله، به این معنی است که تعریف عشق بی قید و شرط، باید کمی گسترش یابد. برای ادامه عشق، باید احترام متقابل وجود داشته باشد؛ اگر شریک زندگی شما کاری برایتان انجام نمی دهد و از شما انتظار دریافت خدمات زیادی را دارد؛ نگرش او را جدی نگیرید.

توجه مثبت بی قید و شرط

این مطلب ما را به موضوع توجه مثبت بی قید و شزط سوق می دهد که احتمالا نزدیک ترین تقریبی است که ما آن را عشق بی قید و شرط، معنی می کنیم. در این حالت،  عشق بی قید و شرط به معنی این نیست که هر چه مردم می خواهند به آن ها بدهیم و یا همیشه خواسته های آن ها را بپذیریم و به نیاز های خودمان بی توجه باشیم.

در عوض، این نوع از عشق، به معنی این است که باید با عشق و احترام با دیگران رفتار کنید؛ و در عین حال، از خودتان و مرزهایتان محافظت کنید. در حالی که تعریف نابالغ عشق بی قید وشرط، باعث می شود که شما احساس کنید شما باید هر کاری برای طرف مقابلتان انجام دهید؛ تعریف بالغ آن، نشان می دهد که تنها تعهد شما، برقراری ارتباط با عشق و احترام با طرف مقابلتان است.

چگونه بی قید و شرط دوست داشته باشیم؟

وقتی درباره یک عشق بی قید و شرط در یک رابطه صحبت می کنیم؛ نکات زیر نمایان می شوند:

_ارتباطات آزاد را تمرین کنید تا  نیازهای هر دوی شما برآورده شود.

_ با حالت تدافعی، ارتباط برقرار نکنید. احساسات خود را هنگام گوش دادن و گرفتن نظرات دیگران بروز دهید.

_ نگذارید نگرانی های کوچک در زندگیتان، بر عشق شما غلبه کند.

_ قدرت را در رابطه تان تقسیم کنید. هیچ کس نباید هر چه که می خواهد را به دست بیاورد و یا کاری بکند که باعث رنجش دیگری شود.

چه زمانی رابطه ها نابود می شوند؟

ما برنامه ریزی شده ایم که عشق مشروط داشته باشیم. شما به خاطر ویژگی های منحصر به فردی که همسرتان دارد به سمتش جذب شده اید و عاشق او هستید. سوال این است که اگر او تغییر کند؛ باز هم عاشق او خواهید بود؟

عشق واقعی، باید بدون هیچ زنجیری شما را به هم وصل کند. این یک احساس نیست بلکه یک رفتار است. رضایت از عشق باید در عمل نشان داده شود؛ نه به خاطر چیزی که دریافت می کنید.

اگر به عشق بی قید و شرط، مثل ابزاری برای بیان مهربانی نگاه کنیم؛ حتی اگر رابطه از بین برود؛ عشق باقی خواهد ماند. ممکن است زوج هایی را بشناسید که هنوز همدیگر را دوست دارند؛ اما دیگر با هم نیستند. اگر رابطه ای بیشتر از اینکه برای شما خوب باشد به شما آسیب می زند؛ بهتر است که از رابطه خارج شوید؛ حتی اگر عشق را در وجودتان احساس می کنید.

عشق حقیقی بی قید و شرط، بر پایه خوبی و پذیرش همه جانبه یک شخص، بنا شده است. اما به معنای تحمل آزار و اذیت و بی توجهی از سمت آن شخص نیست.

در اصل، وقتی برای اولین بار عاشق می شویم؛ عشق بدون قید شرط را تجربه می کنیم؛ ما هرگز این حالت را نسبت به شخص دیگری احساس نمی کنیم. اما ما در دنیایی مشروط زندگی می کنیم و روابط پایان می یابند. همه ما سلایق و نیازهای متفاوتی داریم و احساساتمان در طول زمان تغییر می کند.

یک چیز مسلم است و آن مسئله، این است که روابطی که به طور کامل فاقد عشق بی قید و شرط باشند؛ موفق نخواهند بود. باورها و سبک زندگی به احتمال زیاد، در طول زمان تغییر می کنند و اگر دوست ندارید تغییر کردن شریک زندگیتان را ببینید؛ پایان زندگی دو نفره تان، را تجربه خواهید کرد.

مطالب مرتبط:

چگونه عشق در طول زمان تغییر می کند؟

چگونه افکار مخرب رابطه تان را دور بریزید؟

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...