چرا هر زنی باید درباره ی قلب خود بداند؟

مشکلات قلبی یکی از جدی ترین مشکلات سلامتی میان زنان و مردان است، امّا به طور یکسان روی مردان و زنان تاثیر نمی گذارد. برخی مشکلات قلبی برای زنان بیشتر اتفاق می افتد، و علائم بیماری های قلبی دیگر نیز در دو جنس متفاوت است. نکته ی مهّم این است که بدانید با بالا رفتن سن چگونه از خودتان مراقبت کنید و چه چیزهایی را کنترل کنید.

علائم خطر

در فیلم ها، همه در طی حمله قلبی درد قفسه سینه دارند. امّا در زندگی واقعی زنان درد قفسه ی سینه ی کمتری تجربه میکنند ولی دچار تنگی نفس می شوند یا ممکن است در ناحیه فک، عقب و بالای معده احساس درد کنند. آن ها ممکن است احساس تهوع و سرگیجه نیز داشته باشند.

SCAD

کالبد شکافی عروق کرونر خود به خودی (SCAD) زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی قلب دچار پارگی شوند. این اتفاق می‌تواند جریان خون شما را کم و یا قطع کند و منجر به درد شدید سینه و علائم دیگری شود که احساس حمله قلبی را به شما دست بدهد.

سندرم "قلب شکسته"

اصلاح پزشکی این بیماری کاردیومیوپاتی ناشی از استرس، است و در زنان بیشتر از مردان رخ می دهد. این بیماری از ترشح ناگهانی هورمون‌های استرس ناشی می‌شود و معمولا بعد از رویدادهای بسیار احساسی مثل طلاق یا مرگ اعضای خانواده رخ می‌دهد. در واقع بخشی از قلب شما بزرگ‌تر می‌شود و نمی‌تواند خون را به خوبی پمپ کند، این امر باعث درد شدید سینه می شود اما درمان سریع می‌تواند منجر به بهبودی کامل شود.

یائسگی

درست است که بائسگی باعث بیماری قلبی نمی‌شوند، امّا تغییرات طبیعی که در طول یائسگی بر روی بدن رخ می‌دهند، باعث می‌شود که مستعد بیماری های قلبی شوید. با پایین رفتن سطح استروژن، عروق خونی می‌توانند تنگ تر شوند. همچنین فشار خون، چربی شکم و LDL (کلسترول بد) بعد از یائسگی نیز می‌توانند بالا رود. پس ورزش کنید و فعال باشید تا پس از این تغییرات، قلب خود را سالم نگه دارید.

التهاب

اگر بیماری مثل روماتیسم، ورم مفاصل یا لوپوس دارید که منجر به درد و التهاب می شوند، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در شما بیشتر است. این احتمال حتی اگر جوان باشید، ورزش کنید و سیگار نکشید نیز صادق است. التهاب و درد خود را با داروها کنترل کنید ولی سعی کنید که از مصرف داروهای استروئیدی اجتناب کنید، چرا که احتمال مشکلات قلبی را افزایش می دهد. حتماً با پزشک خود در مورد بهترین راه ممکن برای حفاظت از قلب صحبت کنید.

افسردگی

این بیماری روحی می تواند احتمال وقوع مشکلات قلبی را دو برابر کند، و زنان در مقایسه با مردان دوبرابر بیشتر در معرض افسردگی هستند. این بیماری باعث می شود کمتر ورزش کنید و کمتر مراقب سلامتی خود باشید. اگر فکر می‌کنید به کمک نیاز دارید، با یک پزشک یا روانپزشک صحبت کنید.

دیابت

دیابت شانس ابتلا به بیماری های قلبی را دو برابر می کند. چون اولاً قند خون بالا، جریان اکسیژن را در خون کاهش می‌دهد و می‌تواند منجر به تجمع پلاک در عروق خونی شود. مشکل دیگر این است که زنان مبتلا به دیابت احتمالاً چاق هستند و فشار خون و کلسترول بالایی دارند. شما می‌توانید وزن و قند خون خود را با رژیم غذایی و ورزش مناسب مدیریت کنید.

زنان لاغر هم می‌توانند مبتلا به بیماری‌های قلبی شوند

زنانی که اضافه ‌وزن و به خصوص چربی شکم داشته باشند ، شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی دارند. اما لاغر بودن به این معنا نیست که شما مبتلا به بیماری های قلبی نمی شوید. زنانی که لاغر هستند هم می‌توانند کلسترول بالا و فشار خون بالا داشته باشند و یا سیگاری باشند، سه عاملی که احتمال بروز بیماری را بالا می برند.

پیشگیری: سابقه ی بیماری های قلبی را در خانواده ی خود بررسی کنید

در صورتیکه مادر یا خواهر شما قبل از سن ۶۵ سالگی دچار بیماری قلبی شده باشد، یا اگر در هر سنی سابقه ی سکته ی قلبی داشته باشد، شما بیشتر در معرض بیماری های قلبی قرار دارید. این به این معنا نیست که شما حتما سکته یا حمله ی قلبی خواهید داشت، اما مطمئن شوید که پزشک شما سابقه خانوادگی شما را می‌شناسد. او می‌تواند برای برداشتن قدم‌های صحیح به شما کمک کرده و احتمال بروز مشکلات را کاهش دهد.

پیشگیری: ترک کردن سیگار

زنانی که سیگار می کشند 25% بیشتر از مردان سیگاری در معرض بیماری های قلبی قرار می گیرند، چرا که سیگار به رگ های خونی آسیب زده، فشار خون را بالا می برد و می تواند منجر به لخته شدن خون گردد. اگر از قرص های ضد بارداری و سیگار استفاده می کنید حتی احتمال وقوع بیماری افزایش می یابد، به خصوص بعد از سن 35 سالگی.

پیشگیری: کلسترول خود را تحت نظر داشته باشید

این مواد نرم و چرب که در شریان های شما ایجاد می شوند، منجر به سفت شدن و تنگی عروق می گردند. یک آزمایش خون ساده میزان کلسترول را مشخص می کند. برای کاهش کلسترول بد خود (LDL)، روی تغییرات ساده تمرکز کنید. مراقب میزان چربی و قند در رژیم غذایی خود باشید و ورزش کنید.

پیشگیری: وزنتان را کنترل کنید

غذای تازه بخورید، به خصوص آن‌هایی که کالری، سدیم و چربی‌های ترانس پایینی دارند. کلاس‌های پخت‌وپز سالم و یا فیلم‌های آنلاین را بررسی کنید و فعالیت‌هایی را بیابید که شما را از روی مبل بلند می‌کنند، مثل پیاده روی با دوستانتان، رفتن به کلاس زومبا یا رقص سالسا.

پیشگیری: حفظ تناسب اندام بعد از 40 سالگی

حتی اگر شما هرگز یک ورزشکار نبودید، بعد از ورود به 40 سالگی برای افزایش آمادگی جسمانی خود قدم بردارید. زنان در سنین میانی می‌توانند با ورزش منظم شانس ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهند. در نظر داشته باشید که تغییرات کوچک در برنامه روتین شما می‌تواند تفاوت های بزرگی ایجاد کند.

محافظت از قلب در زمان بارداری:

زمانی که باردار هستید قلب شما خون بیشتری را پمپ می‌کند. این می‌تواند بر قلب و شریان ‌های شما فشار وارد کند. درد زایمان و وضع حمل نیز به این فشار اضافه می شود. زنانی که تپش قلب و یا مشکل دریچه دارند، باید در طی دوران بارداری مراقب تنگی نفس، ضربان قلب بالا و یا نشانه های عفونت شدید باشند. اگر فشار خون بالا دارید و یا در دوران بارداری به آن مبتلا شده اید، این می‌تواند منجر به یک اختلال جدی به نام پرهاکلامپسی شود که سلامت مادر و کودک را به خطر می اندازد.

مطلب مرتبط :

آشنایی با بیماری های قلبی و عروقی، علائم و نشانه های آن


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...