آیا رژیم غذایی MIND، در پیشگیری از آلزایمر موثر است؟

یک دلیل قانع کننده ی دیگر برای خوردن غذاهای سالم لازم نیاز دارید؟ غذایی که روزانه انتخاب و مصرف می کنید می تواند در پیشگیری از آلزایمر نقش داشته باشد. محققان دریافته اند غذایی هایی مانندتوت، سبزیجات برگدار و ماهی، نقش بسیار مهمی در کاهش ریسک ابتلا به اختلال حافظه دارند.

رژیم غذایی MIND، چگونه است؟

غذاهای دوست دار مغز

از 10 گروه غذایی زیر استفاده کنید:

سبزیجات پر برگ سبز (مانند اسفناج و سالاد کاهو) : حداقل شش وعده در هفته

سبزیجات دیگر: دست‌کم یک روز در هفته

آجیل: پنج واحد در هفته

توت: دو بار یا بیشتر در هفته

حبوبات: حداقل سه وعده در هفته

غلات سبوس‌دار: سه وعده یا بیشتر در روز

ماهی: یک‌بار در هفته

ماکیان (مثل مرغ یا بوقلمون): دو بار در هفته

روغن زیتون: از آن به عنوان روغن در آشپزی استفاده کنید.

شراب: یک گیلاس در روز

و از غذاهای زیر اجتناب کنید:

گوشت قرمز: کم‌تر از ۴ وعده در هفته

کره و روغن نباتی: روزانه کم‌تر از یک قاشق سوپ خوری

پنیر: کم‌تر از یک وعده در هفته

شیرینی، بیسکوییت و کیک: کم‌تر از پنج وعده در هفته

غذای سرخ‌شده و یا فست فود: کم‌تر از یک بار در هفته

مزایا:

مطالعات نشان می دهد که افرادی که رژیم غذایی MIND را راعایت می کنند 54% کمتر به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند. همچنین بزرگسالانی که تنها بخشی از رژیم غذایی MIND را رعایت می کنند ریسک ابتلا به آلزایمر را 35% کاهش داده اند. با تحقیقاتی که انجام شده دانشمندان متوجه شدند که افرادی که رژیم غذایی دش یا مدیترانه ای دارند، هیچ کاهشی در ریسک ابتلا به آلزایمر نداشته اند.

آیا باید رژیم غذایی MIND را رعایت کرد؟

حتی اگر سابقه ی بیماری آلزایمر یا ریسک دیگر بیماری های مغزی را نداشته باشید، ممکن است تمایل داشته باشید که از رژیم غذایی MIND پیروی کنید. این رژیم غذایی روی غذاهای مغذی تمرکز دارد، پس نه تنها برای مغز بلکه برای قلب و سلامت عمومی بدن هم خوب است. یکی از بهترین مزایای رژیم غذایی MIND این است که لازم نیست به طور کامل به آن پایبند باشید و با رعایت بخشی از آن نیز تاثیرات مثبتی مشاهده خواهید کرد و ریسک ابتلا به آلزایمر را کاهش خواهید داد. اگر تصمیم گرفته اید که رژیم غذایی شبیه MIND داشته باشید به شما پیشنهاد می دهیم که چند گام فراتر بروید. سهمیه غذایتان را تحت کنترل داشته باشید و حواستان به چگونگی تهیه غذاها باشد. سس مایونز، نان، روغن و شکر می توانند کالری های اضافی و پنهان غذا باشند. حتما در رژیمتان روزانه چندین لیوان اب را جای دهید. در نهایت درک کنید با اینکه رژیم غذایی MIND نقش بسیار مهمی در پیشگیری از آلزایمر دارد ولی باز فقط یک جنبه از بیماری آلزایمر است، بنابراین ورزش منظم داشته باشید و استرس خود را کنترل کنید تا ریسک بیماری را کاهش دهید.

مطلب مرتبط : هفت مرحله از بیماری آلزایمر

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...