عادت های بدی که به مغز آسیب میزنند کدامند؟

داشتن ساعات خواب نامنظم

شما برخی کارها را انجام می دهید در صورتی که می دانید نادرست هستند. برخی از عادات بد می‌توانند بر روی مغز تاثیر بگذارند. به عنوان مثال، فقدان خواب ممکن است منجر به زوال عقل و بیماری آلزایمرگردد. بهترین کار این است که ساعات خواب منظم داشته باشید. اگر برای خوابیدن مشکل دارید، از الکل، کافئین و استفاده از وسایل الکترونیکی در هنگام شب اجتناب کنید و یک برنامه خواب آرامش‌بخش را آغاز کنید.

سپری کردن زمان زیادی به تنهایی

انسان ها برای ارتباطات اجتماعی خلق شده اند. منظور از این جمله خیل دوستان فیسبوکی شما نیست بلکه اینجا صحبت از ارتباط و احساس واقعی است. افرادی که حتی تنها چند دوست نزدیک هم دارند، شادتر و مفیدتر از افراد تنها هستند. آن‌ها کمتر مبتلا به زوال عقل و آلزایمر می شوند. اگر احساس تنهایی می‌کنید، برخی از دوستانتان را صدا بزنید و چیزی جدید مثل رقص سالسا، تنیس و بازی های گروهی را با آن ها امتحان کنید.

خوردن غذاهای ناسالم

بخش‌هایی از مغز که مرتبط با یادگیری، حافظه و سلامت روانی است، در افرادی که در رژیم غذایی خود همبرگر، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، چیپس و نوشیدنی‌های گازدار دارند، کوچک‌تر می باشد. از طرف دیگر توت، حبوبات، آجیل و سبزیجات برگ دار باعث حفظ عملکرد مغز و کاهش زوال ذهن می‌شوند. بنابراین دفعه بعد که خواستید چیپس بخورید، به جای آن یک مشت آجیل بردارید.

صدای بسیار بلند هدفون

30 دقیقه گوش دادن به هدفون، در حالی که صدای آن در آخرین حد ممکن است باعث آسیب دیدن شنوایی شما می شود. اما این آسیب فقط مختص گوشتان نیست، کم شدن شنوایی در سالمندان با مشکلات مغزی از جمله آلزایمر و از دست دادن بافت مغز مرتبط است. و دلیل آن می تواند این باشد که مغز برای درک آنچه در اطراف گفته می شود باید سخت کار کند. پس صدای هدفون خود را پایین بیاورید و آن را کمتر از 60% نگه دارید و سعی کنید که بیش از دوساعت به طور مدام هدفون را در گوشتان نگه ندارید.

نداشتن تحرک کافی

به درازای مدتی که صرف ورزش نمی کنید، احتمال وقوع زوال عقل و مشکلات مغزی را افزایش می دهید. همچنین مستعد بیماری های دیابت، مشکلات قلبی و فشار خون بالا می شوید که همگی منجر به آلزایمر می گردند. مجبور نیستید که دو مارتون انجام دهید، شما می توانید از پیاده روی ساده شروع کنید. به خاطر داشته باشید که باید این کار را سه روز در هفته انجام دهید.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن مغز را کوچک می کند، حافظه را کاهش می دهد و احتمال زوال عقل و آلزایمر را دو برابر می کند. همچنین می تواند منجر به بیماری های قلبی، دیابت، سکته و فشار خون بالا شود.

پرخوری

اگر زیاد غذا بخورید، حتی غذاهای سالم، مغز قادر به ساخت شبکه قوی ارتباط برای فکر کردن نخواهد بود. پرخوری به مدت طولانی باعث اضافه وزن می شود و می تواند منجر به بیمار دیابت، فشار خون بالا و مشکلات قلبی شود که همگی با مشکلات مغزی و آلزایمر مرتبط هستند.

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...