هفت مرحله از بیماری آلزایمر

شما می توانید با یادگیری درباره نحوه ی مدیریت شرایط در بیماری آلزایمر، از نزدیکانتان حمایت کنید. البته مراحل آلزایمر همیشه مرتب و به ترتیب نیست و علائم از شخصی به شخص دیگر متفاوت است، اما این مقاله می تواند برای کمک به دوستان و نزدیکان شخصی که مبتلا به این بیماری هست، یک راهنما باشد.

مرحله ی یک: رفتار ظاهرا نرمال

وقتی که فرد بیمار مرحله ی اولیه قرار دارد، هیچی علائمی از خود نشان نمی دهد که شما بیماری را تشخیص دهید. فقط از طریق پت اسکن که یک دستگاه لایه نگار هست و چگونگی کارکرد مغز را نشان می دهد، می توان بیماری آلزایمر را تشخیص داد. ولی زمانی که فرد بیمار وارد 6 مرحله بعدی شد، اطرافیان تغییرات را در او مشاهده خواهند کرد.

مرحله ی دو: تغییرات جزئی

شما احتمالا متوجه تغییرات جزئی در رفتار فرد مورد نظر نشوید، اما ممکن است تفاوت های بسیار کوچکی هم داشته باشد، چیزهایی که حتی یک پزشک هم متوجه آن نمی شود مثل فراموشی یک کلمه یا گم کردن یک شئ. در این مرحله، علائم آلزایمر روی زندگی مستقل و توانایی کار کردن شخص تاثیری نمی گذارد. به خاطر داشته باشید که این نشانه‌ها ممکن است به هیچ وجه علائم آلزایمر نباشند و فقط نشانه های افزایش سن باشند.

مرحله ی سوم: اختلال مختصر حافظه

در این مرحله شما متوجه تغییراتی در فکر و استدلال فرد مورد نظر خواهید شد، به عنوان مثال، مطلبی را که به تازگی خوانده فراموش می کند. یک سوال را بارها  می پرسد، در برنامه ریزی و مدیریت دچار مشکل می شود، در هنگام ملاقات با افراد جدید نمی تواند اسم ها را به یاد بیاورد. شما می توانید "حافظه ی" این شخص باشید و از این طریق به او کمک کنید، مثلا مطمئن شوید قبض هایش را به موقع پرداخت می کند و سر موقع در قرارهایش حاضر می شود. همچنین می‌توانید پیشنهاد دهید که با بازنشسته شدن از کار و منظم کردن امور حقوقی و مالی اش، استرس خود را کاهش دهد.

مرحله ی چهار: اختلال متوسط حافظه

در این مرحله مشکل فکر کردن و استدلال که در مرحله ی سوم شاهدش بودید، حادتر می شود و مشکلات بیشتری ظاهر می شوند. فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است جزئیاتی درباره ی خودش را فراموش کند، در نوشتن تاریخ و مبلغ درست روی چک مشکل داشته باشد، سال و ماه را فراموش کند یا حتی در پختن یا سفارش دادن غذا دچار مشکل شود، شما می توانید با انجام کارهای روزمره و مراقبت از سلامتیش به او کمک کنید. مطمئن شوید که دیگر رانندگی نمی کند و کسی از او سوءاستفاده مالی نخواهد کرد.

مرحله پنجم: اختلال نیمه شدید حافظه

در این مرحله، فرد مبتلا به آلزایمر احتمالا فراموش کند که کجاست و چه زمانی است. ممکن است در پیدا کردن آدرس، شماره تلفن و اینکه مدرسه اش کجاست، دچار مشکل شود. حتی شاید در تشخیص اینکه چه لباسی برای چه فصلی مناسب است مشکل پیدا کند. شما لباس هایی را که باید بپوشد را جدا کنید و اجازه دهید خودش آن ها را بپوشد، این کار حس استقلال به او می دهد. اگر او یک سوال را چندین بار تکرار کرد، با صدای اطمینان‌بخش جواب بدهید. احتمالا او سوال را بیشتر به این دلیل می پرسد که بداند که شما حضور دارید. حتی اگر شخص مبتلا به آلزایمر نمی تواند واقعیت ها و جزئیات را به خاطر آورد، از او بخواهید تا با استفاده از قوه ی تخیل خود داستان بگوید.

مرحله ششم: اختلال شدید حافظه

با پیشرفت آلزایمر، فرد بیمار ممکن است چهره ها را تشخیص دهد اما اسامی را از یاد می برد. ممکن است فردی را با فرد دیگری اشتباه بگیرد، مثلا فکر می کند همسرش، مادرش است. ممکن است فکر کند که باید سرکار برود، در حالی که مدت زیادی است که شغلی ندارد. باید موقع حمام کردن مراقبش باشید. برایش صحبت کردن مشکل می شود، اما هنوز می توانید از طریق حواس با او ارتباط برقرار کنید. بسیاری از افراد مبتلا به آلزایمر گوش دادن به موسیقی، خواندن، یا نگاه کردن به عکس‌های قدیمی را دوست دارند.

مرحله ی هفتم: اختلال بسیار شدید حافظه

در این مرحله بسیاری از توانایی های اساسی مثل خوردن، راه رفتن و نشستن فراموش می شود. شما می توانید با آماده کردن غذاهای نرم و قابل هضم، کمک به خوردن و مطمئن بودن از رفع تشنگیش از او مراقبت کنید. به خاطر داشته باشید که بیماران آلزایمر در این مرحله نمی توانند تشنگیشان را بیان کنند پس باید بیشتر مراقبشان باشید.

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...