از کجا بفهمم ممنوع الخروج هستم یا نه ؟

شاید شما هم جز آن دسته کسانی باشید که به سفر علاقه مند هستند در این صورت یکی از اقداماتی که باید در این زمینه و پیش از سفر انجام دهید استعلام وضعیت ممنوع الخروج بودن است. در ادامه مطلب و این مقاله در زمینه قوانین مربوط به ممنوعیت خروج از کشور با ما همراه باشید.


شاید شما هم از جمله کسانی باشید که عاشق سفر هستید. ممکن است تمامی نکات مورد نیاز را قبل از سفر چک کنید و با فراغ بال و دلی سرشار از لذت و خوشحالی به سمت فرودگاه روانه شوید ولی در آنجا با جمله زیر مواجه شوید"شما ممنوع الخروج هستید!"آیا تا بحال این جمله را شنیده اید؟ ممکن است تصور کنید که ممنوع الخروج بودن فقط برای افرادیست که پلیس دنبال آنهاست اما اینطور نیست. ممنوع الخروج بودن میتواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد . در قدیم یک فرد با مراجعه به سازمان گذرنامه و استعلام از این اداره به ممنوع الخروج بودن خود پی ببرد اما امروزه سامانه ای راه اندازی شده است تحت عنوان exitban.ssaa.ir که توسط آن میتوان به صورت اینترنتی چک کرد که این اتفاق برای شما هم افتاده است یا خیر. علاوه بر سامانه اینترنتی که ذکر شده شما میتوانید با استفاده از تماس تلفنی با اداره گذرنامه نیز ممنوعیت خود را استعلام کنید.  تا پیش از اینکه این سامانه اینترنتی برقرار شود تنها راه برای اطلاع از ممنوع الخروج بودن با مراجعه به اداره گذرنامه بود اما معمولا به علت وقت گیر بودن افراد این قدم را نادیده گرفته و هنگام پرواز متوجه میشوند که نمی توانند سفر خود را آنچنان که برنامه ریزی کرده اند ادامه دهند.

کسی که ممنوع الخروج است به طور قطع نمیتواند از کشور خارج شود. یکی از دلایلی که افراد معمولا تا مرز سفر خود نمی فهمند که ممنوع الخروج هستند این است که این حکم حین صادر شدن به فرد ابلاغ نمی شود.

چه کسانی ممنوع الخروج بالقوه هستند؟

طبق ماده 17 قانون گذرنامه"دولت می‌تواند از صدور گذرنامه و خروج بدهکاران قطعی مالیاتی و اجرای دادگستری و ثبت اسناد و متخلفان از انجام تعهدات ارزی طبق ضوابط و مقرراتی که در آیین نامه تعیین می‌شود جلوگیری کند." بنابراین کسانی که بدهکاری دارند و طلبکاران آنان تقاضای بدهی خود را دارند به طور حتم ممنوع الخروج خواهند بود و تا زمانی که این بدهی پرداخت نشود همچنان در این حصر خواهند ماند.

افراد ممنوع الخروج

دقت داشته باشید که اینطور نیست که ممنوع الخروجی با یک نامه و به سادگی انجام گیرد بلکه تنها گروه خاصی مشمول این قانون هستند. طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران تنها 5 گروه برای خروج از کشور دچار مشکل خواهند شد و به اصطلاح ممنوع الخروج هستند:

1.    بدهکاران مالیاتی؛ ممکن است که شرکت شما چندین ماه و یا حتی چندین سال قوانین مالیاتی را نقش کند و مالیات شرکت خود را نپردازد. در این صورت تفاوتی ندارد که شما صاحب یک کارخانه باشید یا  یک کسب و کار کوچک، شما ممنوع الخروج خواهید بود!

2.    بدهکارانی که به موجب صدور حکم قطعی دادگاه یا صدور اجرائیه در اجرای ثبت سازمان ثبت اسناد و املاک، بدهی آن‌ها محرز شده است.

3.    شاید تصور کنید که ممنوع الخروج بودن فقط مختص افرادیست که یک نوع فساد اخلاقی یا مالی را در داخل کشور انجام داده اند اما جالب است بدانید که افرادی که در خارج از کشور بخاطر دزدی، سرقت های مسلحانه و غیر مسلحانه، کلاهبرداری و یا هر نوع دیگر از جرایم سوء شهرت دارند نیز هنگام خروج از کشور دچار مشکل خواهند شد و احتمالا ممنوع الخروج هستند.

4.    ممکن است که سفر شما به خارج از کشور به تشخیص مقامات صلاح نباشد. در این حین معمولا مقامات قضایی یک نامه کتبی را ارسال خواهند کرد که در آن اعلام می شود که این فرد اجازه خروج از کشور را ندارد!

5.    افرادی که اجازه خروج از کشور آنها بر عهده فرد دیگریست(پدر، شوهر و ...) در صورت عدم کسب اجازه به طور حتم ممنوع الخروج خواهند بود.

جمهوری اسلامی ایران جز کشور هاییست که قوانین در آن از اهمیت بالایی برخوردار است. افرادی که میخواهند از کشور خارج شوند بهتر است که پیش از سفر خود به طور قطعه اقدام به استعلام وضعیت خود داشته باشند چرا که در غیر این صورت ممکن است که پس از برنامه ریزی ضرر زیادی را متحمل شوند. شاید تصور کنید که قوانین مرتبط به این موضوع قابل خریداری و به اصطلاح دور زدن هستند اما دقت داشته باشید که قانون در این موارد بسیار سختگیرانه عمل خواهد کرد و اگر متوجه این امر شود به طور جدی شما را مجازات خواهد کرد.اگر شما جز پنج دسته ای که گفته شد نیستید به احتمال زیاد ممنوع الخروج نخواهید بود اما باز هم احتیاط شرط عقل است و بهتر است که پیش از سفر خود وضعیت خود را استعلام کنید.

ممنوع الخروج بودن تا چه زمانی انقضا دارد؟

قانون اساسی راجع به این مقوله قواعد متفاوتی را ارائه داده است که ضمن آن با اثبات جرم و با توجه به اهمیت آن می توان حکم ممنوعیت خروج از کشور را صادر کرد. این حکم معمولا 6 ماه اعتبار دارد اما در صورت صلاحدید دادگاه پس از 6 ماه مجددا تمدید خواهد شد. پس از اینکه این حکم توسط دادگاه به شما ابلاغ شد، 20 روز زمان دارید تا درخواست دادگاه تجدیدنظر کنید. شاید تصور کنید که قوانین مربوط به گذرنامه و ممنوع الخروج بودن قابل نقض است اما دقت داشته باشید که فسخ این قرارداد تنها از مراجع قانونی قابل انجام است و شما به شخصه نمی توانید با میل خود آن را فسخ کنید و یا زیر پا بگذارید.

راهکار های رفع ممنوع الخروجی

همان طور که دستور ممانعت تنها توسط دادگاه اعلام می شود، دستور عدم ممانعت نیز تنها از طریق دادگاه امکان پذیر است. طبق قوانین اشخاصی که ممنوع الخروج هستند تنها زمانی که ثابت کنند این ادعا خلاف است می توانند حکم عدم ممانعت را دریافت کند. در غیر این صورت اگر فرد تنها به علت اجازه پدر یا همسر ممنوع الخروج است راهی به غیر از اینکه رضایت آن ها را جلب کند و بتواند اجازه را به صورت کتبی و قانونی دریافت کند وجود ندارد. بدهکاران مالیاتی و به ویژه افرادی که به بانک ها بدهکار هستند تنها در صورتی می توانند عدم ممانعت را دریافت کنند که بدهی خود را به صورت کامل تسویه کنند.

گردآورنده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...