آشنایی با بیماری های واگیردار و راه های پیشگیری از ابتلا به آن ها

آیا تاکنون درباره انواع بیماری های واگیردار چیزی شنیده اید؟در رابطه با راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری های واگیردار چه می دانید؟به طور کلی بیماری های واگیردار یا مسری به یکی از بیماری های شایع عفونی گفته می شود که از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. این نوع بیماری ها می توانند به طور مستقیم یا غیر مستقیم به فرد انتقال یابند.

بدون تردید کسی نیست که با بیماری های واگیردار و راه های ابتلا به آن آشنایی نداشته باشد. زیرا این نوع از بیماری ها در طی قرن های گذشته تا به امروز، به عنوان یکی از تهدید کننده های اصلی و مهم سلامت انسان محسوب شده اند. گاهی یکی از آن ها به سرعت در میان افراد شیوه پیدا کرده و سلامت آن ها را به خطر می اندازد. تا جایی که حتی ممکن است باعث مرگ و میر بالای افراد شوند. افزایش جمعیت و تغییرات اجتماعی ناشی از آن از یک سو و مهاجرت زیاد انسان ها به شهرها و نیز انهدام روزمره جنگل ها و طبیعت، از جمله عوامل مخربی هستند که در پدید آمدن و بروز بیماری های واگیر دار تاثیرات بسزایی دارند.

بیماری های واگیردار و غیرواگیر

معرفی بیماری های واگیردار

در تعریف بیماری های واگیردار یا همان بیماری های قابل انتقال باید به شیوه گفت که به آن دسته از بیماری هایی گفته می شود که می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود و سلامت وی را به خطر اندازد. این گونه امراض که از آن با نام بیماری های مسری نیز یاد می شود در زمره بیماری های شایع قرار دارد که معمولاً در اثر یک عامل بیماری زا یا بیولوژیک از راه فیزیکی، به طور مستقیم یا غیر مستقیم از بیمار به یک فرد سالم منتقل می شود. اهمیت این نوع از بیماری های شایع در آن است که می تواند موجبات همه گیری در افراد را فراهم کنند. عوامل به وجود آورنده بیماری های واگیردار در محیط پیرامون ما وجود دارند. حال می توان هم در بدن حیوانات وحشی و اهلی، حشرات و ناقلین باشد و هم می تواند در گیاهان و انسان ها نیز وجود داشته باشد. این عوامل ممکن است به صورت موقت یا دائمی در بخش هایی از اندام های آنان سکونت گزیده و با آلودگی و ویروس هایی که به همراه دارند انسان را بیمار کنند.

راه های زیادی وجود دارند که می توانند شرایط را برای انتقال بیماری های واگیر دار یا بیماری های مسری فراهم کنند. تماس مستقیم فیزیکی یا حتی تماس با ترشحات فرد بیمار و آلوده از جمله راه های معمولی هستند که می توانند در سرایت بیماری های واگیر دار نقش داشته باشند. اما نمی توان آن ها را برای تمامی بیماری های مسری در نظر گرفت. زیرا بعضی از بیماری ها و اختلالات به حالت خاصی از انتقال بیماری بین فرد آلوده و سایر افراد نیاز دارند.

بیماریهای واگیردار چیست؟

اهمیت بیماری های واگیردار

درباره اهمیت بیماری های واگیردار چه می دانید؟عوامل و دلایلی زیادی وجود دارند که نشان دهنده میزان اهمیت فوق العاده بیماری های واگیردار هستند. عواملی نظیر:بیماری های واگیردار می توانند از شخصی به شخص دیگر منتقل شوند. در نتیجه این علت از حالت شخصی خارج شده و جنبه عمومی پیدا می کندبسیاری از بیماری های واگیردار یا همان بیماری های مسری، از راه های گوناگون مانند: واکسیناسیون، بهداشت عمومی و بهداشت محیط قابل پیشگیری و یا حتی قابل درمان هستندآنتی بیوتیک های موجود به عنوان یکی از راه های اصلی درمان بیماری های واگیردار معرفی شده اند ، رعایت نکات بهداشتی، یکی از مسائل بسیار مهم در جهت پیشگیری از بیماری های واگیردار به حساب می آید

درباره راه های انتقال بیماری های واگیردار چه می دانید؟

همانطور که گفته شد بیماری های واگیردار یا انتقال دهنده از راه های مختلفی می توانند از فرد بیمار به سایر افراد انتقال یابند. به گفته متخصصین و پزشکان حوزه سلامت معمولاً انتقال این نوع از بیماری ها به سه طریق انجام می شود:

سرایت مستقیم: سرایت مستقیم یکی از راه های اصلی انتقال بیماری های مسری می باشد. به طوری که بیماری از طریق تماس نزدیک و مستقیم که بین شخص سالم و بیمار برقرار می شود منتقل می شود. بیماری های مانند گریپ، سرخک، سل و یا حصبه از جمله بیماری های واگیرداری هستند که در صورت برقراری ارتباط شخص سالم و با فرد حامل بیماری که به ظاهر سالم است انتقال پیدا می کند

سرایت غیر مستقیم: سرایت غیر مستقیم به این شیوه است که فرد بیمار به هنگام تماس و مصرف مواد غذایی مانند آب، غذا، شیر، میوه و... آن ها را آلوده می کند. فرد سالم نیز به هنگام استفاده از این مواد به راحتی آلوده می شود. اگر نکات بهداشتی رعایت نشود اشخاصی که مستعد به این نوع بیماری هستند به راحتی آلوده و مبتلا می شوند.

سرایت با واسطه: در این روش، انتقال بیماری بین عفونت و فرد تحت نظر به واسطه یک موجود زنده دیگر انجام می شود که معمولاً در این روش جانوران و حشرات نقش بسیار مهمی دارند. مثلا انگل، مالاریا، پشه و... عامل مولد انتقال عفونت و بیماری های عفونی هستند که اگر چند روزی در بدن بماند و رشد و تکامل یابد انسان را یکی از بیماری های مزمن مبتلا و سلامتی وی را به شدت به خطر اندازد

در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا شما را با انواع بیماری های واگیر دار آشنا سازیم

آشنایی با انواع مختلف بیماری های واگیردار

انواع بیماری های واگیر دار

به طور کلی بیماری های واگیردار را می توان بر اساس روش ها و نحوی انتقالشان به دسته های زیر طبقه بندی کرد:

بیماری هایی که از طریق تماس مستقیم سرایت می کنند:

بسیاری از بیماری ها وجود دارند که از راه هوا به فرد منتقل می شوند. همانند شرایطی که فرد در هنگام عطسه کردن یا سرفه خونی، قطرات کوچکی را در هوا پخش می کند و به آسانی به فرد دیگری سرایت می کند. برای مثال بیماری هایی نظیر: سل، برونشیت، دیفتری، خروسک، سرخک، تب، مخملک و سیاه سرفه از جمله بیماری های مسری هستند که از طریق تماس مستقیم منتقل می شوند.

بیماری های آمیزشی یا مقاربتی

بسیاری از بیماری های انتقال دهنده می توانند از راه تماس آمیزشی و مقاربتی از فرد حامل به فرد سالم منتقل شوند. برخی از آن ها نیز می توانند از مادر باردار به جنین خود منتقل شوند. بیماری ایدز نمونه ای از این نوع بیماری ها محسوب می شود.

بیماری هایی که از راه مدفوع منتقل می شوند

اسهال، وبا، استفراغ و بسیاری بیماری های خاص، از جمله بیماری هایی هستند که با مصرف آب یا غذای آلوده به فرد منتقل می شوند.

بیماری هایی که از طریق حشرات بیماری زا انتقال می یابند

بسیاری از بیماری های واگیردار یا انتقال دهنده ای وجود دارند که توسط حشرات ناقل بیماری موجود در یک منطقه به فرد سرایت می کنند. مالاریا، منژیت، طاعون، تیفوس، کزاز و تب زرد نمونه هایی از این بیماری ها هستند.

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...