5 راهکار برای افزایش شادی و خوشحالی و بهبود سلامتی شما

شادی و خوشحالی به سادگی فکر کردن است و مکانیسم خاصی برای خلق و آفرینش آن وجود ندارد. وقتی لبخند بر روی چهره افراد نمایان می‌شود؛ چهره آنها زیباتر خواهد شد. افراد شاد و خوشحال انرژی مثبتی دارند و با لبخندی که بر لب دارند؛ این انرژی مثبت و شفابخش را به دیگران منتقل می‌کنند. تحقیقات علمی ثابت کرده است که خندیدن تاثیر زیادی بر روی سلامتی افراد دارد.

شادی و خوشحالی به سادگی فکر کردن است و مکانیسم خاصی برای خلق و آفرینش آن وجود ندارد. وقتی لبخند بر روی چهره افراد نمایان می‌شود؛ چهره آنها زیباتر خواهد شد. افراد شاد و خوشحال انرژی مثبتی دارند و با لبخندی که بر لب دارند؛ این انرژی مثبت و شفابخش را به دیگران منتقل می‌کنند. تحقیقات علمی ثابت کرده است که خندیدن تاثیر زیادی بر روی سلامتی افراد دارد. خنده باعث کاهش هورمون‌های استرس زایی چون، دوپامین، آدرنالین، کورتیزول و هورمون رشد و افزایش هورمون‌های سلامتی‌ای چون، اندروفین و نوروترانسمیتر می‌شود. اگر از افراد مختلف بپرسیم که شادی چیست. عده‌ای اعتقاد دارند که شادی آموختنی ولی عده دیگر اعتقاد دارند که آن ذاتی است. مثلا نوزادی که از گرفتن و رسیدن به اسباب بازی رنگی و زیبایی احساس لذت و خوشحالی عمیق می‌کند، چه کسی به او این احساس را آموخته است. بنابراین درون انسان احساس شادی  عمیق و خالص به صورت ذاتی وجود دارد.

شادی چیست

تحقیقات و پژوهش‌هایی توسط دکتر رابرت هولدن روانپزشک متخصص شادی و خوشحالی بریتانیایی، بر روی 100 نفر از انجام شده است که بر روی 60 نفر از این افراد تاثیر مستقیمی بر روی بهبود سلامتی آنها گذاشته است. خبر خوب این است که داشتن احساس شادی و رضایت داشتن از خود با سلامتی افراد در هم تنیده است و هر کدام علت و معلول یکدیگر است و نیازی نیست تا یکی از آنها را انتخاب کنید. اگر هر روز بر روی افزایش میزان شادی خود تمرکز کنید؛ شاهد پیشرفت چشمگیر بر روی سلامتی خود خواهید بود.البته تمرکز روزانه بر روی افزایش میزان شادی و رضایت خود از شرایط زندگی کار سخت و پیچیده‌ای نیست. جذب افکار مثبت با کمی تغییر در جهان بینی شما به زندگی به سادگی اتفاق می‌افتد. فقط کافی است؛ کمی از وقت خود را برای رعایت این نکات پنجگانه برای افزایش احساس شادی و تقویت سلامتی خود بگذارید تا شاهد تغییرات مثبت شگرف و فزاینده‌ای بر روی سلامت خود باشید.

1-برای افزایش میزان شادی و خوشحالی روز خود را با قدردانی و سپاس شروع کنید.

قبل از اینکه بخواهید از رخت‌خواب خود بلند شوید و روز خود را شروع کنید، تعدادی از نعمت‌ها و مواهب زندگی‌تان را بشمارید و از خالق آنها قدردانی و سپاس کنید. پنج نعمت و موهبت زندگی خود را هر روز صبح قبل از ترک رخت‌خواب خود به یاد بیاورید و از خالق خود برای خلق آنها در زندگیتان قدردانی و سپاسگزاری کنید. می‌توانید دفتری به همین نام تهیه کنید و هر روز آنها را با ذکر نام روز و تاریخ آن بنویسید. نوشتن نقش مهمی در یادآوری نکات زندگی افراد دارد. این یک راهکار و نکته خوب برای افزایش میزان شادی زندگی و تقویت و بهبود سلامت شما در زندگیتان دارد.

2-برای افزایش میزان شادی و خوشحالی کاری را در روز برای دل و خلوت خود انجام دهید.

جدا از هرگونه مشغله‌های ذهنی و کارهای روزمره زمانی را هر چند کوتاه برای فاصله گرفتن از این سر و صداها و افکار و اعمال مختلف به خود اختصاص دهید. گاهی لازم است برای افزایش رضایت قلبی و دوست داشتن خود زمان و لحظه‌ای در طول روز، فقط برای خودتان باشد. اعمال و رفتارهایی بسیار ساده و پیش پا افتاده مانند نوشتن دلنوشته‌ها، آواز خواندن در حمام، عکس گرفتن، خوردن یک فنجان قوه و پای و بازدید از یک مجموعه طبیعی و هنری می‌تواند تاثیر زیادی بر روی افزایش میزان شادی افراد و تقویت و بهبود سلامت آنها بگذارد.

3-برای افزایش میزان شادی و خوشحالی بخشی از زمان خود را به حضور در طبیعت اختصاص دهید.

تعطیلات آخر هفته بهترین زمان برای گذراندن زمان و گشت و گذار همراه خانواده و تماشای مناظر زیبا و غروب خاطره انگیز آفتاب و خلق لحظات مفرح است. حضور در طبیعت به روح و روان انسان جلای خاصی می‌بخشد و فرصت مناسبی برای فاصله گرفتن از کار، منزل و دنیای دیجیتال و موبایل است. یکی از راهکارهای مناسب برای افزایش میزان شادی و خوشحالی حضور در طبیعت در کنار خانواده و خلق لحظات شاد، خاطره انگیز و مفرح است.

4-برای افزایش میزان شادی و خوشحالی بر روی مدیریت استرس خود تمرکز کنید.

استرس و اضطراب یک حس درونی است که زمانی که ما متوجه شویم زمان و امکانات مناسب برای مدیریت امور مختلف زندگی‌مان نداریم، کنترل آن را از دست می‌دهیم. بسیاری از تکنیک‌ها و ورزش‌های مختلفی برای کنترل استرس در زندگی روزمره وجود دارد. انجام ورزش‌های کششی و آمادگی جسمانی نرم و ملایم، یوگا، مراقبه یا مدیتیشن، ایروبیک و ورزش‌های آبی تاثیر شگرفی برای مدیریت استرس و افزایش میزان شادی و تقویت سلامت جسمی و روحی افراد، توسط متخصصین، توصیه می‌شود.

5-برای افزایش میزان شادی و خوشحالی کارها و رفتارهای تصادفی و ناگهانی محبت آمیز را انجام دهید.

با انجام کارها و رفتارهای محبت آمیز ناگهانی و تصادفی برای دیگران، خودتان را غافلگیر کنید. خرید قهوه برای شخصی غریبه، پرداخت عوارض جاده برای راننده غریبه پشت سری، قرار دادن گل بر روی شیشه ماشین‌های افراد غریبه پارک شده، گذاشتن کتاب خوانده شده در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس برای اشتراک گذاری مطالعه کتاب‌های خود و ... از قبیل کارها و رفتارهای محبت آمیز به دیگران برای افزایش شادی و تقویت سلامتی است. مهم نیست برای ابراز محبت به دیگران و بازگشت حس مثبت و محبت آمیز به خودتان به دنبال کارها و رفتارهای معنی دار و گرانقیمت بگردید بلکه فقط کافی است که خودتان به انجام این رفتارها و کارها حس خوبی داشته باشید.

شادی و خوشحالی

وقتی همه درها به رویتان بسته می‌شود و احساس شکست و ناکامی می‌کنید؛ فقط لبخند بزنید. با لبخندتان دنیا هم روی خوش خود را به شما نشان می‌دهد. تحقیقات علمی ثابت کرده است که داشتن انرژی مثبت، داشتن احساس شادی و خندیدن می‌تواند تاثیر زیادی بر سلامت قلب و عروق، افزایش انتشار هورمون‌های سلامتی و تقویت و بهبود کلیه اندام‌های حیاتی افراد برای داشتن یک زندگی سالم و افزایش طول عمر در پی خواهد داشت.پس منتظر چه هستید. با اختصاص دادن مدت کوتاهی از زندگی خود در طول روز و تعطیلات آخر هفته و تمرین کردن این نکات و راهکارهای پنجگانه احساس شادی و رضایت قلبی خود از زندگی را افزایش داده و تاثیر شگرفی بر تقویت و بهبود سلامتی و افزایش طول عمر خود بگذارید.

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...