چگونه فردی خاص باشیم ؟

خاص و منحصر به فرد بودن موضوعی است که اغلب ما دغدغه آن را در ذهن داریم. این که چه شخصیتی داریم و ابعاد مختلف وجودی ما تا چه اندازه می تواند ما را متمایز از دیگران کرده و باعث شود دیگران به واسطه وجود ما تحت تاثیر قرار بگیرند. خاص بودن به این معنا نیست که در همه چیز نسبت به سایر افراد برتری داشته باشیم و در جنبه های مختلف زندگی رتبه یک باشیم. واقعیت آن است که همه ما ذاتا انسان هایی منحصر به فرد و بی مانند هستیم. هیچ یک از ما دقیقا مشابه دیگری نیست. این مساله در مورد خواهران و برادران دوقلو نیز صدق می کند. باید بپذیریم که هیچ دو انسانی کاملا یکسان و همانند هم نیستند و هر شخص از دیگری، متمایز و مستقل است. با پذیرش این واقعیت متوجه می شویم که هر کدام از ما تا چه اندازه ارزشمند و سزاوار بدست آوردن بهترین ها در زندگی هستیم.

مفهوم خاص بودن

سوالات مهمی که ممکن است به ذهنمان برسد آن است که اساسا خاص بودن چه معنا و مفهومی دارد؟ وقتی می گوییم فردی خاص و منحصر به فرد است منظور ما دقیقا چه چیزی است؟ آیا فرد خاص کسی است که با بهره مندی از مواهب و امکانات فوق العاده می تواند در رقابت با سایر افرادی که مزیت های ویژه او را ندارند کسب برتری کند؟ چه مسایلی می تواند زمینه های خاص و منحصر به فرد بودن یک فرد را فراهم نماید؟ در جواب این سوالات باید گفت خاص و منحصر به فرد بودن به این معناست که هر فرد در هر جایگاهی که هست و با توجه به ویژگی ها و استعدادهایی که در درون خود دارد، بکوشد تا فرد موفق و سازنده ای باشد. به این ترتیب، تک تک ما در هر جا و هر موقعیتی که هستیم با صرف اراده و تلاش برای شکوفایی استعدادهای خود می توانیم فردی خاص و تاثیرگذار در اجتماع باشیم.برای این که بتوانیم در این مسیر حرکت کرده و به موفقیت برسیم، در پیش گرفتن راهکارهایی اساسی می تواند مفید و موثر باشد:

شناختی درست از خود داشته باشیم

آگاهی از این که ما واقعا چه کسی هستیم و شخصیت حقیقی ما دارای چه ویژگی ها و خصوصیاتی است کمک شایانی در مسیر دستیابی به اهداف و آرمان های مورد نظر می کند. برای این که در نظر اطرافیان شخصی خاص باشیم باید به درستی دریابیم که هویت واقعی ما چه چیزی است و چه داشته هایی در درون ما وجود دارد که می تواند سبب تمایز ما از دیگران شود. به منظور شناخت بهتر خود می توانیم فهرستی از خصوصیات مربوط به خود را یادداشت کرده و به توصیف آنچه که درباره خود می دانیم بپردازیم. از این طریق می توانیم به جایگاه واقعی و توانمندی های خود در زندگی پی ببریم و سپس سعی کنیم در هر شرایط و وضعیتی که هستیم، بهترین باشیم.در نتیجه، یک فرد خاص و منحصر به فرد کسی است که بعد از کسب شناخت درست از خود و مشخص شدن سطح داشته ها و توانایی هایش به دنبال آن است که راه رسیدن به پیشرفت در امور را بیابد. چنین کسی در جستجوی کلید موفقیت و در پی الگوبرداری از کسانی است که به عنوان افراد موفق در کار و مسئولیت خود شناخته شده اند. الگوبرداری از افراد موفقی که در اطراف شخص وجود دارند سبب می شود که او بفهمد شخصا چه نقاط قوتی در وجود خود دارد و چگونه می تواند از آنها در مسیر پیروزی بهره ببرد.

افراد خاص

گرچه الگو قرار دادن افراد موفق و شاخص می تواند کمک خوبی به ما برای پیدا کردن راه و روش درست انجام کارهایمان باشد اما ممکن است در این مساله دچار اشتباه و خطا نیز بشویم. مقایسه کردن خود با دیگران یکی از اشتباهات رایجی است که هر یک از ما ممکن است دچار آن شویم. اما باید بدانیم هیچوقت نباید خود را با فرد دیگری مقایسه کرد. مقایسه کردن صرف نظر از این که از اساس اشتباه و غیرمعقول است باعث می شود برداشتی منفی از خود پیدا کرده و تصور کنیم نسبت به دیگران در موقعیت ضعیف تری قرار داریم. این مساله موجب می شود احساس مثبت و رضایت خاطر درونی خود را از دست بدهیم و حس شکست و سرخوردگی در وجود ما شکل بگیرد. نگاه واقع بینانه و منطقی کمک می کند بفهمیم افراد در شرایط یکسان و مشابهی قرار ندارند و به همین دلیل مقایسه کردن خود با دیگران کار صحیح و عاقلانه ای نیست.

فرد خاص

یاد بگیریم خودمان باشیم

کسانی که در زندگی از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستند آگاهی خوبی از نقش ارزشمند خود در جهان هستی دارند. این اشخاص همواره با روحیه قوی و جرات و جسارتی که در به دست گرفتن مسئولیت های گوناگون از خود نشان می دهند، در نظر دیگران افرادی خاص و برجسته جلوه می کنند.لازمه داشتن اعتماد به نفس بالا آن است که شخصیت واقعی خودمان را پذیرفته و دوست داشته باشیم. هر چه که هستیم و هر آنچه که داریم یا نداریم همان خود واقعی ماست. اعتماد به نفس خوب سبب می شود فرد در دنباله روی از اعتقادات و ارزش های خود محکم و استوار بوده و با شخصیتی قوی و باصلابت در مسیر موفقیت گام بردارد. یکی از بارزه های اصلی افراد خاص، استقلال فکری آنهاست. افراد خاص و برجسته از آنجا که به شخصیت و اندیشه های خود ایمان و باور راستین دارند هرگز از ترس تنها شدن و به خطر افتادن منافعشان حاضر نیستند همرنگ جماعت شوند. این افراد به طور مستقل و خودکفا فکر می کنند و در عین حال همواره پذیرای نظرات مختلف اطرافیان هستند. افراد خاص برای جلب نظر و رضایت دیگران افکار و احساسات خود را نادیده نمی گیرند و خود واقعیشان را زیر سوال نمی برند.

یکی دیگر از مواردی که باعث می شود فردی در بین اشخاص دیگر خاص و برجسته به نظر بیاید چگونگی عکس العمل او نسبت به قضاوتی است که دیگران درباره او از خود بروز می دهند. افراد خاص به خاطر آنچه که هستند و نشان می دهند احساس خجالت و شرمندگی ندارند. از نظر آنان، قضاوت مردم چیزی است که همیشه وجود دارد و نظرات آنها در مورد افراد نمی تواند لزوما مقبول و درست باشد.

منحصر به فرد بودن

همیشه به دنبال پیشرفت باشیم

هر یک از ما در زندگی به هر میزان دانش و مهارت بیشتری داشته باشیم می توانیم شخصیتی قوی تر و تاثیرگذارتر در زندگی اجتماعی از خود به نمایش بگذاریم. اشخاصی که از دید دیگران برجستگی های ویژه و ممتازی دارند همواره در پی فراگیری مسایل جدید و کسب تجربیات تازه هستند. چنین افرادی برای آن که همیشه در سطح مطلوبی از توانمندی باقی بمانند برنامه ریزی دقیق و منظمی در مطالعه و یادگیری چیزهای جدید دارند. انجام فعالیت های متنوع و تجربه کارهای جدید باعث می شود آنها همیشه در چرخه پیشرفت و ارتقا باقی بمانند و گرفتار در جا زدن و عقب ماندگی  نشوند.

افراد خاص برای شخصیت خود ارزش بالایی قائلند و به همین دلیل همواره برای پرداختن به امورات شخصی خود وقت مناسبی را اختصاص می دهند. انجام کارهایی که مطابق با علایق و سلیقه های شخصی آنهاست مانند تفریح، ورزش، کارهای هنری و ... از برنامه های ثابت زندگی آنهاست. آنها با این کار می توانند از انرژی سرشار خود در جهت پیشرفت در زمینه هایی که متناسب با انگیزه های شخصی آنهاست بهره ببرند. این هم از جمله چیزهایی است که باعث می شود شخص در نظر عموم فرد خاص و برجسته ای به نظر بیاید.

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...