زیاد نشستن چه آسیب هایی به سلامتی شما می‌زند؟

زیاد نشستن می‌تواند برای سلامتی ما ضرر داشته باشد. زوال عقل و بروز بیماری‌های مثل سکته مغزی به خاطر زیاد نشستن ممکن است اتفاق بی‌افتد. احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی با زیاد نشستن بالا می‌رود. زیاد نشستن عاملی برای گرفتن بیماری دیابت است. یکی دیگر از عوارض زیاد نشستن چاقی و اضافه وزن است

زیاد نشستن می‌تواند برای سلامتی ما ضرر داشته باشد. چرا که بدن ما برای نشستن به مدت طولانی و تحرک نداشتن طراحی نشده است. عضلات بدن با نشستن زیاد شل شده و به خواب می‌رود و ستون فقرات ما خشک می‌شود. برخی از کارشناسان و متخصصین اعتقاد دارند خطرات زیاد نشستن برای سلامتی مانند سیگار کشیدن است. هنگامی که از روی صندلی بلند می‌شویم، بدن بیدار می‌شود. وقتی می‌ایستیم عضلات بدن بیدار و فعال شده و خون به جریان می‌افتد. وقتی خون به خوبی به جریان می‌افتد، بدن هشیار تر و با انرژی تر می‌شود. نشستن به مدت طولانی برای سلامتی قلب و مغز هم تاثیر منفی می‌گذارد. در ادامه مقاله به آسیب هایی که زیاد نشستن بر روی اعضا و اندام بدن وارد می‌کند و راهکارهایی برای رفع این مشکلات و آسیب‌ها ذکر می‌کنیم.

ضررهای زیاد نشستن روی صندلی

1-با زیاد نشستن قلب آسیب می‌بیند.

احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی با زیاد نشستن بالا می‌رود. احتمال لخته شدن خون و حرکت آن به سمت قلب وجود دارد. این لخته خون از رگ‌های پا شروع می‌شود و به سمت اندام دیگر بدن حرکت می‌کند و احتمال مرگ و میر را بالا می‌برد. احتمال مرگ و میر در شغل‌هایی مانند رانندگی نسبت به شغل‌هایی مثل نگهبانی و کارگری که تحرک در آنها بالاتر است؛ بیشتر خواهد بود.

2-با زیاد نشستن مغز شما آسیب می‌بیند.

وقتی در طول روز زیاد بشینید، جریان خون مختل شده و به خوبی به اندام‌های بدنتان مثل مغز نمی‌رسد. زوال عقل و بروز بیماری‌های مثل سکته مغزی به خاطر زیاد نشستن ممکن است اتفاق بی‌افتد. نشستن به مدت طولانی عمر را کوتاه می‌کند. داشتن تحرک و فعالیت کمک می‌کند تا این مشکلات کمتر بروز پیدا کند. حتی ورزش کردن هم به تنهایی نمی‌تواند مشکل نشستن به مدت طولانی را حل کند.

3-با زیاد نشستن اثرات مثبت ورزش کردن را هم از بین می‌برید.

به این فکر نکنید که برای از بین بردن آسیب‌ها و ضررهای زیاد نشستن بیشتر ورزش کنید. ورزش کردن به مدت زیاد اثرات منفی نشستن به مدت طولانی را از بین نمی‌برد. حتی ممکن است تاثیرات مثبت ورزش کردن را هم از بین ببرد. این به این معنی نیست که ورزش و تمرین کردن را در طول روز انجام ندهید؛ بلکه ورزش کردن را با تحرک داشتن در طول روز همراه کنید.

4-با زیاد نشستن ممکن است دیابت بگیرید.

زیاد نشستن عاملی برای گرفتن بیماری دیابت است. این مسئله به خاطر کاهش سوزاندن کالری نیست بلکه پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که خود نشستن به مدت طولانی عاملی برای گرفتن بیماری دیابت است. البته هنوز ارتباط اصلی و مستقیم نشستن به مدت طولانی با گرفتن بیماری دیابت کشف نشده است. بلکه محققان فکر می‌کنند که زیاد نشستن بر شیوه‌ی پاسخگویی بدن نسبت به هورمون‌ها و انسولین که باعث سوختن قند و کربوهیدرات‌های بدن می‌شود؛ تاثیر می‌گذارد.

عوارض نشستن نادرست

5-با زیاد نشستن احتمال ابتلا به DVT و ترومبوز سیاهرگی عمقی بالا می‌رود.

این بیماری به خاطر لخته شدن خون در پاها و حرکت آنها به سمت شش‌ها بروز می‌کند. زیاد نشستن می‌تواند خطرات جدی‌ای برای سلامتی بدن انسان داشته باشد و در بعضی از مواد باعث مرگ و میر شود.

6-با زیاد نشستن اضافه وزن پیدا خواهید کرد.

یکی دیگر از عوارض زیاد نشستن چاقی و اضافه وزن است. اگر به مدت طولانی به پای اینترنت و تلویزیون بشینید؛ غذایتان را هم همانجا خواهید خورد و متوجه نمی‌شوید که چقدر مواد غذایی در طول روز وارد بدن خود خواهید کرد. بالا رفتن کلسترول خون و چربی به خاطر خوردن غذای بیشتر در طول روز مشکلات زیادی را برای سلامت بدن شما ایجاد خواهد کرد. مشکلاتی که تنها با ورزش کردن برطرف نخواهد شد بلکه باید تغییری در سبک زندگی خود با تحرک بیشتر ایجاد کنید.

7-با زیاد نشستن مضطرب و نگران خواهید شد.

زیاد نشستن به اضطراب و نگرانی شما می‌افزاید. نشستن به مدت طولانی به پای اینترنت و تلویزیون و تنها ماندن از اجتماع و جمع دوستان و خانواده بر تنهایی شما می‌افزاید. این تنهایی و دور بودن از اجتماع موجب بروز اختلال اضطراب اجتماعی می‌شود.

8-با زیاد نشستن ستون فقرات شما آسیب می‌بیند.

بدن انسان برای زیاد نشستن طراحی نشده است. با زیاد نشستن عضلات کمر می‌خوابد و ستون فقرات خشک می‌شود. این مسئله تاثیر زیادی بر شکل قرار گیری ستون فقرات شما می‌گذارد و با درد و ناراحتی زیاد همراه است. حتی اگر بهترین صندلی را برای خود بخرید بازهم نشستن بر روی صندلی به مدت طولانی می‌تواند شکل ارگونومی ستون فقرات را تغییر دهد و درد و ناراحتی همراه بیاورد.

9-با زیاد نشستن امکان دچار شدن به سرطان و پوکی استخوان وجود دارد.

زیاد نشستن احتمال بروز سرطان‌های روده بزرگ، ریه، مخاط رحم و سینه در زنان را افزایش می‌دهد. احتمال بروز بیماری پوکی استخوان برای افراد مسنی که در طول روز زیاد می‌نشینند هم وجود دارد. البته نیازی نیست که افراد برای جبران آن زمان و شدت ورزش کردن خود را بالا ببرند. چون عدم تحرک در طول روز به اندازه کافی با زیاد ورزش کردن جبران نمی‌شود بلکه ممکن است تاثیر ورزش کردن را هم از بین ببرد.

10-با زیاد نشستن رگ‌های واریسی روی پاهایتان نمایان می‌شود.

نشستن به مدت طولانی به پا و رگ‌های پایتان فشار وارد می‌کند و نمی‌گذارد خون‌رسانی به خوبی به همه اعضای بدنتان برسد. رگ‌های متورم و پیچیده به نام واریس شناخته می‌شود. این عوارض باعث درد پاهای شما می‌شود. با رگ‌های واریسی امکان زیاد ایستادن و ورزش کردن به مدت طولانی وجود ندارد و پاهای شما خیلی زود خسته می‌شوند. احتمال پاره شدن رگ‌های واریسی متورم وجود دارد.

راهکارهایی برای جلوگیری از بروز عوارض زیاد نشستن

برای جلوگیری از بروز  این عوارض و بیماری‌ها راهکارهایی در ادامه ذکر می‌شود که رعایت آنها برای سلامتی تان مفید است.

  • آلارم گوشی تان را فعال کنید تا هر نیم ساعت یکبار از جای خود بلند شوید و حرکات کششی و نرمشی انجام دهید.
  • زمانی که تلفن تان زنگ می‌خورد از جای خود بلند شوید و ایستاده و در حال حرکت با تلفن خود صحبت کنید.
  • به جای خوردن مایعات با لیوان از فنجان استفاده کنید تا بیشتر مجبور شوید بلند شوید و مایعات را بریزید و بنوشید.

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...