9 دلیل کاهش وزن ناگهانی که برای سلامتی انسان مضر است.

کاهش وزن اگر به صورت ناگهانی اتفاق بیفتد؛ به دلیل بروز بیماری و مشکلی در بدن اتفاق افتاده است. کاهش وزن ناگهانی اصلا اتفاق خوبی نیست و برای سلامتی بدن خطرناک است. پرکاری تیروئید، ابتلا به بیماری دیابت، سلیاک، لوپوس، سرطان، نارسایی قلبی، زوال عقل، مصرف داروهای خاص و استرس از دلایل کاهش وزن ناگهانی است.

کاهش وزن برای افرادی که چاق و دارای اضافه وزن هستند؛ بسیار مفید است. چرا که اضافه وزن می‌تواند برای سلامتی بدن بسیار مضر باشد. انواع بیماری‌های قلبی و عروقی به خاطر افزایش وزن در افراد اتفاق می‌افتد. اما همین کاهش وزن اگر به صورت ناگهانی اتفاق بیفتد؛ به دلیل بروز بیماری و مشکلی در بدن اتفاق افتاده است. کاهش وزن ناگهانی اصلا اتفاق خوبی نیست و برای سلامتی بدن خطرناک است. اگر فردی وزن خود را به صورت ناگهانی و یکدفعه از دست بدهد؛ باید به دنبال دلایل بروز این مسئله باشد. در ادامه مقاله دلایل بروز و عوارض کاهش وزن ناگهانی ذکر خواهد شد.

1- کاهش وزن ناگهانی به خاطر پرکاری تیروئید.

تیروئید غده‌ای مهم در بدن است که پر کاری و کم کاری‌اش برای سلامتی بدن آسیب زا است. هورمون‌هایی که غده تیروئید تولید می‌شود، برای رشد و افزایش سوخت و ساز بدن مفید است. کمبود ید در بدن باعث اختلال در این غده که در قسمت گلو و حنجره‌ی انسان قرار دارد؛ می‌شود. یکی از دلایل کاهش وزن ناگهانی بدن پر کاری غده تیروئید و افزایش تولید هورمون برای سوخت و ساز است. پر کاری غده تیروئید باعث ایجاد اضطراب و نگرانی و بالا رفتن ضربان قلب در افراد هم می‌شود. افزایش تعداد مراجعه افراد به سرویس بهداشتی از دلایل پر کاری غده تیروئید است.

2- کاهش وزن ناگهانی به خاطر ابتلا به بیماری دیابت.

برای تبدیل قند خون به انرژی بدن به هورمونی به نام انسولین نیاز دارد. برای افرادی که به بیماری دیابت یا قند خون مبتلا هستند؛ هورمون انسولین به خوبی و به میزان کافی در بدنشان تولید نمی‌شود. وقتی انسولین به بدن نرسد، سلول‌ها فکر می‌کنند که گرسنه هستید و پیامی از مغز می‌فرستند که برای جلوگیری از گرسنگی بدن از انرژی موجود در عضلات و چربی‌ها استفاده کند. تحلیل عضلات و چربی سوزی باعث کاهش وزن ناگهانی می‌شود. کمبود انسولین در بدن همچنین باعث عوارضی چون تشنگی، خستگی و تکرر ادرار می‌شود. اگر این عوارض را در بدنتان مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید تا در صورت تشخیص بیماری دیابت در شما، مصرف انسولین را تجویز کنند تا از بروز کاهش وزن به صورت ناگهانی و یکدفعه در شما جلوگیری کنند.

3- کاهش وزن ناگهانی به خاطر ابتلا به بیماری سلیاک.

بیماری سلیاک برای افرادی به وجود می‌آید که به ماده‌ای به نام گلوتن حساسیت دارند. گلوتن نام پروتئینی است که در گندم و بسیاری از غلات وجود دارد. افرادی که به گلوتن حساسیت دارند؛ وقتی این ماده را دریافت می‌کنند؛ سیستم ایمنی بدنشان دچار اشتباه می‌شود. سیستم ایمنی بدن این افراد به خاطر دریافت گلوتن به جای حمله به عوامل بیماری زا به سلول‌های درون روده کوچک حمله می‌کند. وقتی سلول‌های درون روده کوچک از بین برود؛ بدن نمی‌تواند مواد مغذی را جذب کند و بنابراین به صورت ناگهانی با کاهش وزن مواجه می‌شود. سر درد، خارش پوست، زخم دهان و درد مفاصل از دیگر عوارض بروز این بیماری است. در صورت بروز این عوارض به پزشک مراجعه کنید تا حساسیت شما به دریافت گلوتن را تایید کند. امروزه بر روی برخی نان‌های صنعتی و موادی که با غلات ساخته شده اند؛ برای این افراد نوع بدون گلوتن محصولات را مشخص کرده اند.

4- کاهش وزن ناگهانی به خاطر مصرف داروهایی خاص.

در برخی از داروها ترکیباتی به کار رفته است که دارای عوارضی چون کاهش وزن ناگهانی است. این ترکیبات در واقع سوخت و ساز بدن را بالا می‌برند و کمک می‌کنند تا بدن کالری بیشتری بسوزاند. داروهای محرک، داروهای شیمی درمانی، داروهای ضد افسردگی و داروهای برای درمان بیماری دیابت از نوع 2 دارای این خصوصیات و ویژگی‌ها هستند. در صورت بروز چنین مشکلاتی با پزشک خود مشورت کنید تا داروهای مشابه دیگری تجویز کند که چنین عوارضی نداشته باشد و سلامت جسمانی شما را تهدید نکند.

5- کاهش وزن ناگهانی به خاطر استرس.

استرس به خاطر شرایط کاری و زندگی می‌تواند تاثیرات منفی بر روی سلامت انسان بگذارد. استرس زمانی بروز می‌کندکه انسان مجبور است کاری را انجام دهد که زمان و امکانات لازم برای انجام آن را ندارد. عوامل روحی و روانی زیادی باعث بروز استرس در انسان می‌شود. کاهش وزن ناگهانی یکی از عوارض و مشکلات ناشی از وجود استرس در انسان است. بروز چنین عوارض و مشکلاتی نشان می‌دهد که استرس وارد فاز خطرناک و تبدیل به بیماری شده است. برای درمان استرس و از بین بردن عوارض و مشکلات خطرناک آن حتما باید به روانشناس مراجعه کنید. مراجعه به روانشناس و رعایت راهکارها و مشاوره هایی که می‌دهد تاثیر زیادی در درمان این بیماری دارد.

6- کاهش وزن ناگهانی به خاطر ابتلا به بیماری لوپوس.

بیماری لوپوس هم یکی دیگر از بیماری ‌هایی که به خاطر عملکرد نادرست و اشتباه سیستم ایمنی بدن اتفاق می‌‎افتد. در این بیماری سیستم ایمنی به جای حمله به باکتری‌ها، ویروس‌ها و عوامل بیماری زا به ارگان‌ها و اندام حیاتی بدن حمله ور می‌شود. حمله سیستم ایمنی به ارگان‌ها و اندام‌های اصلی بدن باعث حساسیت و بروز مشکل در سیستم گوارشی در جذب مواد مغذی می‌شود. عدم جذب مناسب مواد مغذی توسط سیستم گوارشی باعث بروز مشکلاتی چون کاهش وزن ناگهانی، خستگی و درد مفاصل می‌شود. با مراجعه به پزشک و دریافت دارو، تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی، عوارض و مشکلات این بیماری کنترل و رفع می‌شود.

7- کاهش وزن ناگهانی به خاطر سرطان.

یکی دیگر از دلایل کاهش وزن ناگهانی ابتلا به بیماری سرطان است. با بروز بیماری سرطان سیستم ایمنی بدن انرژی بیشتری را برای مبارزه با سلول‌های سرطانی و از بین بردن آنها مصرف می‌کند. مصرف انرژی بیشتر با تحلیل عضلات بدن و بیشتر سوزاندن کالری و در نهایت کاهش ناگهانی وزن می‌شود.

8- کاهش وزن ناگهانی به خاطر زوال عقل.

وقتی عقل انسان به مراحل خطرناک زوال خود می‌رسد علاوه بر فراموشی خاطرات، در خوردن غذا هم به فراموشی می‌رسد. فراموش کردن خوردن وعده‌های غذایی باعث کاهش وزن به صورت ناگهانی می‌شود.

9- کاهش وزن ناگهانی به خاطر نارسایی قلبی.

اگر قلب دچار نارسایی و بیماری شود، نمی‌تواند خون مورد نیاز دستگاه گوارش را تامین کند. وقتی سیستم گوارشی به خوبی کار نکند، بدون اینکه غذایی مصرف کنید، احساس سیری خواهید کرد و به معده خود آسیب می‌رسانید. در این شرایط روده‌ی کوچک به خاطر انسداد، نمی‌تواند مواد مغذی را به خوبی جذب کند. تمامی این موارد باعث کاهش وزن ناگهانی می‌شود.

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...