چرا سگ نجس است ؟ از دیدگاه اسلام

نجس بودن در دین اسلام موضوعی مهم و قابل تامل است. باید به آن توجه کرد و از آغشته شدن بدن و محیط زندگی با این موضوع جلوگیری کرد. سگ ازجمله ی حیوانات بسیار دوست داشتنی و پر طرفدار است، در کل جهان خواهان و دوست دار فراوانی داشته و خیلی افراد از سگ به عنوان حیوان خانگی استفاده می کنند .

چرا سگ حیوانی نجس است؟ و اسلام از آن به عنوان حیوانی نجس اسم برده است؟ نجس بودن در دین اسلام موضوعی مهم و قابل تامل است. باید به آن توجه کرد و از آغشته شدن بدن و محیط زندگی با این موضوع جلوگیری کرد. سگ ازجمله ی حیوانات بسیار دوست داشتنی و پر طرفدار است، در کل جهان خواهان و دوست دار فراوانی داشته و خیلی افراد از سگ به عنوان حیوان خانگی استفاده می کنند . این حیوان زبان بسته با انسان ها رابطه ای صمیمی و بسیار تنگاتنک برقرار می کند . این حیوان دوست داشتنی بسیار به صاحب خود و به کسی که در حق او خوبی و مهربانی کرده است یا از آن مراقبت کرده است بسیار وفادار و با وفا است. سگ از جمله ی وفادارترین حیوانات محسوب می شود و علت اینکه خیلی ها به داشتن سگ در منزل شخصی یا باغ یا محل کار خود مثل کارخانجات و شهرک های صنعتی مختلف اقدام می کنند یک به دلیل حالت نگهبان بودن سگ و دوم به خاطر وفاداری سگ و در موارد دیگر به خاطر زیبایی و دوست داشتنی بودن انواع مختلف آن می باشد . اما بایستی به این نکته توجه کنیم که با وجود این همه ی خصوصیات خوب در سگ، دین اسلام آن را حیوانی نجس تلقی می کند.

از نظر اسلام سگ چرا نجس است؟

چگونه بفهمیم که سگ حیوانی نجس است؟ در گذشته های دور مثلا در صدر اسلام زمانی که علم بشر این چنین پیشرفته نبود و مردمان آن زمان علم کافی برای درک حقایق واقعی مباحث مختلف را نداشتند . دین اسلام به طور کلی هر آنچه را که برای بشر و ساختار طبیعی بدن و جسم و روح و زندگی او لطمه زننده و مضر و آسیب زندده می دانست به طور صریح آن را حرام می کرد تا بشر قبل از اینکه علمش مترقی شود و طبق تجربه و سالیان دراز به حقیقت علمی آن ضرر و زیان پی ببرد. پیشاپیش قبل از اینکه به بدنش آسیبی جبران ناپذیر بزند اسلام آن را به صراحت حرام کرده است تا که از آن دوری کرده و دچار ضرر و زیان نشود . حال چرا اسلام سگ را نجس خطاب می کند. به دلیل اینکه سال ها پس از حکم صادر شده به نجس بودن سگ توسط اسلام مطرح شد یکی از علت آن کشف شده است و آن این است که در روده ی سگ یک نوع کِرم کوچکی به اندازه ی چهار میلی متر وجود دارد به اسم کرم، (تینیا ایکینوسکوس ) که این نوع از کرم هنگامی که از مدفوع سگ دفع می گردد، دارای تخم های فراوانی بوده و این تخم ها در اطراف مقعد سگ می چسبند. در این حالت سگ به وسیله ی زبانش این تخم ها را به نواحی دیگر بدنش منتقل می کند و همه ی بدنش را آلوده می سازد. چنانچه یک دانه از این تخم ها وارد روده ی انسان شود ایجاد امراض گوناگونی کرده که این امراض ممکن است به احتمال زیاد باعث مرگ انسان شود. این یکی از حکمت هایی که اسلام سگ را نجس العین معرفی کرده است .اما به احتمال زیاد حکمت های دیگری از لحاظ بهداشتی و زیست شناسی و مقوله ی پزشکی دارد که هنوز به شناخت آن دسترسی پیدا نکردیم. لذا شرط عقل این است که به این بحث توجه نموده و این بحث مربوط به کثیفی و یا تمیز بودن این حیوان ندارد و سگ حتی حمام داده شود و تمیز شود باز هم این کرم بیماری زا از آن دور نخواهد شد و همیشه با آن می باشد.

چرا سگ نجس است ؟ دلیل علمی

نگهداری سگ در خانه

علت اینکه می گویند نگهداری سگ در خانه منفعتی ندارد این است که مضرات آن بیشتر از منفعت آن است. در نقل از فرمایش حضرت علی (ع)، آمده است نگهداری از سگ در خانه هیچ منفعتی ندارد مگر اینکه آن سگ، سگ نگهبان یا شکارچی باشد. همانطور که می دانید اگر بچه ی کوچک یا شخصی با بدنی ضعیف مثل سالمند یا که بیماران خاص که دستگاه ایمنی بدنشان ضعیف تر باشد مستعد بیمار شدن توسط این حیوان هستند. در روایات و احادیث آمده است در خانه ای که سگ زندگی کند ملائک و جبرئیل در خانه نمی آیند. در روایت دیگر آمده است که اگر مجبور بودید در خانه یا مزرعه یا باغ خود سگی نگهبان و شکارچی را نگهداری کنید، حتما دری بین محل زندگی شما و آن سگ قرار بگیرد یا به عبارتی دیگر محل زندگی شما از هم کاملا جدا باشد.

واژه ی نجسی برای سگ چه معنایی دارد؟

چطور بفهمیم که توسط سگ نجس شده ایم و علت آن را برطرف نماییم؟ دلیل اینکه می گویند از سگ تا حد ممکن دور شوید چیست؟ چرا باید وقتی دستمان به سگ خورد حتما دستمان را بشوییم؟ چگونه در مواقعی که به سگ برخورد و تماسی داشتیم نجاست را برطرف نماییم؟ این ها تمامی پرسش هایی است که ذهن بشر را به خود جلب کرده است. مخصوصا ذهن مسلمانان را به این جهت که در مواجه شدن با سگ چه کنند. در اسلام آمده است و در روایات از ائمه (ع)، آمده است حتی اگر در بی آبی مطلق بودید و فقط یک ظرف آب سگ در کنارتان بود جهت نوشیدن یا که وضو گرفتن اصلا از آن استفاده نکنید. در جایی دیگر آمده است که آن ظرف را آبش را دور ریخته و آن را بشویید اول به طور کامل و به اندازه ی هفت بار آن را آب بکشید. در زندگی روزانه چنانچه دست شما به سگی خورد حتما دستتان را بشویید. چنانچه لباس شما به سگی برخورد کرد آن را بشویید و آب بکشید.اگر وسیله ای در منزلتان با سگ برخورد و تماس داشت آن را نیز بشویید. به طور کلی سگ حیوانی نجس است و نگهداری آن هیچ نوع منفعت و سودی ندارد مگر اینکه مجبور باشیم و جهت شکار و نگهبانی از آن بهره ببریم ان هم به شرط اینکه محل زندگی آن کاملا جدا از محل زندگی ما باشد.

گردآورنده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...