چرا انتخاب رنگ مهم است؟

علت اینکه رنگ سیاه یا مشکی افسردگی می آورد چیست؟ آیا واقعا رنگ سیاه افسردگی می آورد؟ چطور رنگ تیره بر روی روان آدمی تاثیر منفی می گذارد؟ تا اکنون آزمایشی دقیق  جهت آثار منفی روانی پوشیدن لباس مشکی برروی انسان، صورت نگرفته است. از لحاظ منطقی صرفا پوشیدن لباس تیره به طور حاد تاثیر مثبت یا که منفی برروی سلامت روح روان آدمی نداشته است. دیده شده است كه افراد افسرده،بیشتر در انتخاب لباس هایشان رنگ های تیره و سیاه یا مشکی را ترجیح می‌دهند. اگرکسی ازلحاظ عاطفی در شرایط خوب و مناسبی به سر ببرد و شاد باشد، بیشتر برای انتخاب لباس های خود رنگ‌های روشن را ترجیح می‌دهد و بیشتر از رنگ های شاد و زیبا و متنوع استفاده می کند. یک سری پژوهش ها در مورد تاثیر رنگ ها بر روی انسان‌ها انجام گرفته است كه گویای این مطلب مهم است که تاثیررنگ‌های مختلف برروی حالات روحی و روانی انسان ها به شکل كوتاه‌ مدت ودر زمان اندک بر روی  وضعیت وحالات فیزیولوژیك انسان ها تاثیر دارد.

تاثیر رنگ های مختلف بر روی انسان

علت اینکه بعضی از این حالات، حالات زیست‌شناختی داشته و بعضی دیگر ناشی از تاثیر رنگ‌های مختلف به عنوان نماد می باشد. برای درک مطلب بهتر که چرا رنگ های مختلف تاثیرات مختلفی بر روی روحیه ی انسان ها دارد بایستی به این مثال توجه کرد که مثال رنگ‌هایی که تناژ سرد دارند، مانند رنگ آبی روشن محیط را سردتر نشان داده ویک سردی به محیط می بخشد اما رنگ‌هایی که تناژ گرم دارند مانند رنگ نارنجی محیط را گرم‌ترو با روحیه تر به نظر می‌آورد.دلیل اینکه  رنگ زرد روشن باعث سرزندگی در محیط شده و چطور رنگ‌هایی مانند آبی و سبزسبب ایجاد آرامش در انسان ودلیل اینکه چرا رنگ سرخ باعث برانگیختگی در انسان می‌شود جالب اینجاست که رنگ سرخ چون یادآور رنگ قرمز خون است در انسان ایجاد برانگیختگی والتهاب و هیجان می کند. رنگ سفید نشان دهنده ی  پاكی ومعصومیت داشته و اما رنگ صورتی نشان دهنده ی هیجاناتی است که تعدیل گشته است به طورکلی، استفاده نمودن از رنگ خاصی نمی‌تواند باعث ایجاد بیماری خاص و حادی ازلحاظ بیماری‌های روانی شود.

رنگها و تاثیرات آن بر روی کودکان

دلیل اینکه بیشتر مرسوم است که برای لباس کودکان از رنگ های شاد و زیبا و متنوع استفاده کنیم این است که کودکان چون در حال رشد و نمو و تکاپو هستند بیشتر ترجیح داده می شود که از رنگهای شاد و زنده استفاده شود. در کشور ما برای گرفتن سیسمونی نوزاد دختر بیشتر از رنگ سفید و صورتی یا قرمز و برای گرفتن سیسمونی پسرانه بیشتر از رنگ های آبی و سفید و سورمه ای و سبز استفاده می شود. ولی برای بچه هایی که بزرگتر هستند و قدرت انتخاب دارند بهتر است پدرو مادر برای خرید لباس و رنگ آن از سلیقه ی کودکشان نیز بهره ببرند.

چرا انتخاب رنگ مهم است؟



رنگ ها و تاثیرات آن برروی بیماران

چرا انتخاب رنگ بر روی روح و روان بیماران ‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ تاثیر می گذارد به طور کلی بیماری بر روی روحیه ی انسان تاثیر می گذارد و روحیه را ضعیف می کند.به طور کلی  در بیمارستان ها برای لباس بیماران از رنگ های سفید یا  روشن استفاده می کنند. اما علت کلی این امراین است كه رنگ های روشن کثیفی، لکه ها وآلودگی لباس را سریع‌تر نشان می دهد و تا تعویض شود.در هر صورت برای بیماران رنگ های روشن مانند سفید، صورتی، آبی ، سبز به طور کلی رنگ هایی كه یادآور طبیعت می باشد و سر زندگی ایجاد می کند. برای پوشش بیماران بستری شده دربیمارستان مناسب‌تر بوده چرا که یادآور شور زندگی درمی باشد. پژوهش ها نشان می دهد. رنگ‌های سبز وآبی وحتی صورتی از جمله ی  سه رنگ اول در انتخاب اول مردان و زنان سالم می باشد. جالب اینجاست که این اشخاص،‌ رنگ‌هایی مانند رنگ قهوه‌ای و خاكستری و مخصوصا مشكی را نپسندیده و علاقه ای ندارند.اما در بیمارانی که دچار بیماری شدید وحتی بیماری روانی هستند. رنگ سرخ را به جای  رنگ صورتی انتخاب کرده و همچنین این افراد افسرده رنگ زرد را نمی پسندند.در پژوهشی كه فقط بر روی بیماران افسردگی شدید صورت گرفته مشخص شد كه رنگ‌های تیره و مخصوصا رنگ مشكی اولین انتخاب آنها می باشد.

اثر طبیعت بر روی انتخاب رنگ لباس
دلیل انتخاب کردن رنگ لباس مردمان مناطق مختلف یا آب و هواهای مختلف و دارای طبیعت  های متنوع این است که به طورمثال در مناطق شمال کشوراستان هایی از جمله  گیلان و مازندران وحتی نواحی کوهستانی مردم تمایلی به استفاده نمودن از رنگ‎های تیره نداشته و اکثر لرنگ لباس های خود را از رنگ های شاد و روشن انتخاب می کنند. وقتیث که مسافرتی به این مناطق داریم مشاهده خواهیم کرد که لباس‎های شاد و رنگارنگ و زیبای گل‎گلیبه طور مثال اقوام کرد، بختیاری ، ترکمن، گیلکی و مازنی به علت اینکه که در طبیعت رنگارنگی زندگی می‎کنند. این حالت ازانعکاس رنگ آبی دریا و رنگ سبز جنگل ورنگ زرد ونارنجی وحتی رنگ های شاد قرمز،سرخابی و بنفش که مخصوص گل‎های دشت‎ها بوده را می‎توان در رنگ لباس ساکنین این نواحی پیدا نمود.کلا مردم روستایی که زندگیشان با طبیعت گره خورده است. در انتخاب رنگ های لباسشان از رنگ‎های مفرح تری استفاده می کنند. اما در شهرها استفاده کردن از رنگ‎های تیره مرسوم تر بوده و رسمیت بیشتری دارد.

چرا انتخاب رنگ مهم است؟


نظر اسلام در مورد رنگ ها

دین اسلام محدودیتی جهت انتخاب و استفاده کردن از انواع رنگ ها برای پوشش در نظر نگرفته . اما به پوشیدن و نپوشیدن برخی از رنگ ها تاکید و توجه ی ویژه داشته است. مثلا به پوشیدن پیراهن‎ سفید و روشن به همراه عبای کهربایی و نیز نعلین شتری ‌رنگ اشاره کرده است و در جایی دیگر برای شخص عذا دار و کسی که دچار فقدان عزیزی شده است . عزاداران را به پوشیدن لباس سفید تشویق کرده چرا که دلیل انتخاب رنگ سفید به این دلیل است که انتخاب رنگ سفید نشان دهنده ی پاکی و قداست است و همچنین یادآور رنگ لباس محشر و حتی حاجیان مسجدالحرام می اندازد.انتخاب رنگ از سوی انسان جنبه ی نمادین داشته وهمچنین باید به این نكته توجه نمود. بهتر می باشد که در این موردانتخاب رنگ لباس سلیقه و خواست فرد موردتوجه قرار بگیرد و بنا به شرایط و مکان هایی که باید حضور داشته باشیم و میزان رسمیت آن و شرایط آن زمان و افراد حاضر در آن جمع به انتخاب رنگ لباس بپردازیم.

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...