20 مواد غذایی که برای سلامتی شما مضر است و باید از خوردن آنها اجتناب کنید.

مواد غذایی مضر چیست. آنها مواد غذایی ای هستند که اگر می‌خواهید از ابتلا به بیماری‌ های خطرناک و مزمن جلوگیری کنید و اضافه وزن نداشته باشید؛ باید از خوردن آنها اجتناب کنید. در این مقاله 20 مواد

غذایی مضر  و ناسالم که برای سلامتی شما ضرر دارند؛ معرفی می‌شود.

مواد غذایی مضر چیست. آنها مواد غذایی‌ای هستند که اگر می‌خواهید از ابتلا به بیماری‌های خطرناک و مزمن جلوگیری کنید و اضافه وزن نداشته باشید؛ باید از خوردن آنها اجتناب کنید. در این مقاله 20 مواد غذایی مضر  و ناسالم که برای سلامتی شما ضرر دارند؛ معرفی می‌شود.

اولین مواد غذایی مضر: نوشیدنی‌های شیرین.

شکر به عنوان بدترین ماده‌‌ی افزوده شده به نوشیدنی‌های صنعتی شناخته می‌شود که مضرات زیادی برای سلامتی انسان دارد. مصرف شکر باعث ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت نوع 2، بیماری کبد چرب و ... در انسان می‌شود. بنابراین مواد غذایی حاوی شکر به عنوان مواد غذایی مضر دیابتی محسوب می‌شود.

دومین مواد غذایی مضر: بیشتر پیتزاها.

پیتزا یکی از محبوب ترین فست فودهای جهان است.این تعجب آور نیست، که خوشمزه بودن و به راحتی قابل خوردن بودن، از دلایل این محبوبیت جهانی است. مشکل این است که بیشتر پیتزا های آماده شده به صورت صنعتی با مواد اولیه و ترکیبات بسیار مضر تهیه شده اند. خمیر از آرد گندم تصفیه شده ساخته شده و گوشت آنها معمولا فرآوری می شود. پیتزا همچنین دارای کالری بسیار بالایی است.

سومین مواد غذایی مضر: نان سفید.

نان به طور کلی از گندمی ساخته شده است که حاوی پروتئین گلوتن است. به همین دلیل، خوردن تمام نان‌های ساخته شده بر پایه گندم برای افرادی که بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن دارند، ایده‌ی بدی است. با این حال، مواد اولیه و ترکیبات بیشتر نان‌های صنعتی ناسالم است که حتی خوردن آنها برای افرادی که حساسیتی به گلوتن ندارند هم؛ مضر است. این به این دلیل است که اکثریت آنها از گندم تصفیه شده درست شده است که مواد مغذی ضروری و مهم کمی برای سلامتی دارد و منجر به افزایش سریع قند خون می‌شود.

چهارمین مواد غذایی مضر: بیشتر آبمیوه‌های صنعتی.

این یک تصور اشتباه است که آب میوه نوشیدنی سالمی است. بسیاری از آب میوه‌ها در واقع کمی بیشتر از عصاره میوه دارای آب و شکر است. درست است که آبمیوه‌ها دارای برخی از آنتی اکسیدان‌های ضروری و ویتامین C هستند، اما این باید ترکیبات و ویتامین‌های کم آن را در برابر وجود مقدار زیادی از آب و شکر موجود در آن سنجیده شود. در واقع، آبمیوه مثل نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار حاوی مقدار زیادی شکر و حتی گاهی اوقات بیشتر است.

پنجمین مواد غذایی مضر: روغن‌های گیاهی صنعتی.

در 100 سال گذشته مصرف روغن‌ها برای پختن و سرخ کردن غذاها در میان مردم افزایش یافته است. این افزایش قابل توجه به وضوح در مورد مصرف روغن های گیاهی تصفیه شده، از قبیل روغن سویا، روغن ذرت، روغن پنبه دانه و روغن کلزا است. این روغن‌ها دارای اسیدهای چرب حاوی امگا 6 زیادی است و که قبلا هرگز این مقادیر زیاد در رژیم غذایی انسان‌ها وجود نداشت. نگرانی‌های جدی در مورد مصرف این روغن‌ها وجود دارد. آنها به اکسیداسیون بسیار حساس هستند و باعث افزایش میزان استرس اکسیداتیو در بدن می‌شوند. آنها همچنین با افزایش خطر ابتلا به سرطان ارتباط دارند.

ششمین مواد غذایی مضر: کره مارگارین.

در گذشته تصور بر این بود که کره مارگارین با منشا گیاهی به عنوان یک جایگزین سالم برای کره حیوانی است. خوشبختانه امروزه اکثر مردم متوجه شده‌اند که این تصور به دور از واقعیت است. کره مارگارین یک شبه غذای بسیار فرآوری شده است که برای داشتن شکل و طعمی مشابه با کره حیوانی، طراحی و درست شده است. این ماده با مواد مصنوعی‌ای چون روغن‌های گیاهی صنعتی که برای جامد شدن، هیدروژنه شده اند تولید می‌شود. هیدروژنه کردن به طور قابل توجهی منجر به افزایش چربی ترانس آنها می‌شود. به یاد داشته باشید که تولیدکنندگان مجازند محصولات خود را با داشتن برچسب بدون چربی ترانس بر روی بسته بندی آن تولید کنند تا زمانی که کمتر از 0.5 گرم در هر وعده وجود داشته باشد که هنوز هم البته زیاد است.

هفتمین مواد غذایی مضر: کلوچه‌ها، شیرینی‌ها و کیک‌ها.

بیشتر کلوچه‌ها، شیرینی‌ها و کیک‌ها از مواد اولیه و ترکیبات بسیار ناسالم تولید شده اند. این مواد اولیه و ترکیبات ناسالم و مضر شامل: شکر و آرد تصفیه نشده و روغن‌های گیاهی صنعتی است.

هشتمین مواد غذایی مضر: سیب زمینی سرخ شده و چیپس سیب زمینی.

 سیب زمینی بسیار غذای سالمی است. با این حال، این جمله را نمی توان برای محصولاتی مانند سیب زمینی سرخ شده و چیپس سیب زمینی که از آن ساخته شده است؛ گفت. این مواد غذایی دارای کالری بسیار زیادی هستند و خوردن بیش از حد آنها آسان و راحت است. مطالعات متعددی ارتباط بین مصرف سیب زمینی سرخ شده و چیپس سیب زمینی را با افزایش وزن نشان می‌دهد. این غذاها ممکن است حاوی مقادیر زیادی از آکریلامیدها، مواد سرطان زا زمانی که سیب زمینی سرخ ، پخته یا برشته می شوند؛ خواهند بود.

نهمین مواد غذایی مضر: فست فودهای بدون گلوتن.

این روزها تبلیغات غذاهای بدون گلوتن زیاد می‌شود. بر اساس یک نظرسنجی در سال 2013، حدود یک سوم از مردم آمریکا تلاش می‌کنند تا از خوردن غذاهای دارای گلوتن، پرهیز کنند. مشکل بسیاری از رژیم‌های غذایی بدون گلوتن، این است که افراد برای جایگزینی غذاهای حاوی گلوتن با مواد غذایی بدون گلوتن  فست فود می‌خورند. فست فودهایی که دارای برچسب بدون گلوتن هستند. مواد اولیه و ترکیبات سازنده این فست فودهای بدون گلوتن اغلب ناسالم و مضر، حاوی شکر و روغن‌های گیاهی صنعتی است که منجر به افزایش وزن و افزایش سریع قند خون می‌شود.

دهمین مواد غذایی مضر: شهد آگوا.

شهد آگوا یک شیرین کننده است که اغلب تحت عنوان مواد غذایی سالم به بازار عرضه می‌شود. با این حال، شهد آگوا آنچنان که برخی از مردم فکر می کند سالم نیست. این یک شیرین کننده بسیار تصفیه شده است که دارای فروکتوز بسیار زیاد است. مقادیر فروکتوز اضافه شده از شیرین کننده‌ها نه میوه‌ها، می‌تواند کاملا برای سلامتی فاجعه آمیز باشد. حقیقت این است که مقدار فروکتوز آگوا حتی نسبت به سایر قندها بالاتر است.

یازدهمین مواد غذایی مضر: ماست کم چرب.

ماست می تواند یک غذای فوق العاده سالم باشد. متاسفانه اکثر ماست‌های  موجود در فروشگاه‌های مواد غذایی برای سلامتی شما بسیار بد است. آنها غالبا کم چربی هستند، اما برای جبران بهبود طعم و مزه‌ی از دست رفته شان با شکر جایگزین شده اند. به سادگی، چربی‌های سالم و طبیعی ماست را از آن حذف و چیزهای بدتر را جایگزین آنها کرده اند. علاوه بر این، بسیاری از ماست‌ها عموما به خاطر فرآیند پاستوریزه شدن حاوی باکتری‌های پروبیوتیک و مفید نیستند.

دوازدهمین مواد غذایی مضر: فست فودهای کم کربوهیدرات.

رژیم های کم کربوهیدرات این روزها بسیار محبوب هستند . مقدار زیادی مواد غذایی  وجود دارد که می توانید در یک رژیم کم کربوهیدرات مصرف کنید که اکثر آنها بسیار سالم هستند. اما این مسئله برای غذاهای فرآوری شده‌ی کم کربوهیدرات که دارای مواد اولیه و ترکیبات بی ارزش و ناسالمی هستند؛ صدق نمی‌کند.

سیزدهمین مواد غذایی مضر: بستنی.

بستنی یکی از غذاهای خوشمزه در دنیا است. متاسفانه، آن نیز یکی از ناسالمترین‌ها است. بیشتر بستنی‌های صنعتی با شکر زیادی تولید می‌شود. بستنی نیز دارای کالری بسیار بالایی است و مصرف بیش از حد آن بسیار آسان و ساده است. خوردن آن برای دسر حتی بدتر است، زیرا پس از مصرف آن کالری دریافتی شما به بالاترین حد ممکن می‌رسد.

چهاردهمین مواد غذایی مضر: میز تنقلات.

مواد غذایی موجود در میز تنقلات فوق العاده ناسالم هستند. آنها دارای قند، آرد گندم و چربی های فرآوری شده و همچنین دارای مواد مغذی غیر ضروری و غیر مفید هستند. غذاهای فرآوری شده موجود در میز تنقلات برای اینکه خوشمزه باشند و سریع و آسان خورده شوند؛ تهیه شده اند.

پانزدهمین مواد غذایی مضر: گوشت فرآوری شده.

گرچه گوشتی که به خوبی تهیه شده است می تواند سالم و مغذی باشد اما همین امر برای گوشت فرآوری شده صدق نمی‌کند. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که گوشت فرآوری شده می‌خورند احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان روده بزرگ، دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی دارند.

شانزدهمین مواد غذایی مضر: پنیر فرآوری شده.

پنیری که از مواد سالم و طبیعی تولید شده است، مواد غذایی سالم است که برای سلامتی انسان بسیار مفید است. اما پنیرهای فرآوری شده صنعتی از مواد اولیه و ترکیبات مضر و ناسالمی درست شده که برای سلامتی بسیار مضر هستند.

هفدهمین مواد غذایی مضر: فست فودها.

اکثر مواد اولیه و ترکیبات سازنده فست فودها ارزش غذایی بسیار کمی دارند. آنها مواد اولیه و ترکیبات بسیار ارزان قیمتی هستند اما غذای ساخته شده از این مواد بسیار گران قیمت به دست مصرف کننده می‌رسد. برای هر ریالی که برای خرید آنها هزینه می‌کنید، شانس اینکه در آینده هزینه‌های بیشتری برای سلامتی خود پرداخت کنید؛ زیاد است.

هجدهمین مواد غذایی مضر: نوشیدنی‌های با کالری بالا مانند قهوه.

قهوه نوشیدنی واقعا سالم و دارای آنتی اکسیدان‌های مفید و زیاد است. مطالعات نشان می‌دهد که در میان مصرف کنندگان قهوه خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند دیابت نوع 2 و پارکینسون بسیار کم است. اما متاسفانه آنچه به قهوه اضافه می‌شود؛ این نوشیدنی را به نوشیدنی‌ای مضر تبدیل می‌کند. اگر به قهوه شما مقدار زیادی خامه و شکر اضافه شود؛ خوردن آن اصلا  برای سلامتی تان خوب نیست.

نوزدهمین مواد غذایی مضر: هر چیزی که با شکر، آرد تصفیه شده و روغن گیاهی صنعتی درست شود.

یکی از مهمترین کارهایی که می توانید برای خوردن غذاهای سالم تر انجام دهید؛ این است که برچسب‌ محصولات را قبل از خریدشان بخوانید. غذاهایی که در برچسب بسته بندی‌شان عنوان مواد سازنده‌ی: شکر، آرد سفید تصفیه شده روغن‌های گیاهی صنعتی ترانس وجود دارد؛ نخرید چرا که برای سلامتی شما مضر است.

بیستمین مواد غذایی مضر: غذاهای فرآوری شده.

غذاهای فرآوری شده دارای ترکیبات و مواد سازنده‌ی کم ارزش و مضری هستند که باید از خوردن آنها اجتناب کنید.

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...