چرا مصرف گوشت فرآوری شده برای سلامتی شما بد است.

گوشت فرآوری شده، گوشتی است که تحت فرآیندهای نمک سود شده، دودی شده، خشک شده و یا کنسروی شده، تهیه شده است. پژوهش‌های مختلفی ارتباط مصرف این گوشت با ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان و بیماری های قلبی را ثابت کرده است. این گوشت دارای مواد شیمیایی مضر است که به طور طبیعی در گوشت تازه وجود ندارد. این مقاله نگاه دقیقی به مضرات مصرف این گوشت انداخته است.

گوشت فرآوری شده محصولی ناسالم است. در پژوهش‌های مختلف ارتباط مصرف این گوشت با ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان و بیماری های قلبی ثابت شده است. شکی نیست که گوشت فرآوری شده دارای بسیاری از مواد شیمیایی مضر است که به طور طبیعی در گوشت تازه وجود ندارد.این مقاله نگاه دقیقی به مضرات مصرف گوشت فرآوری شده انداخته است.

گوشت فرآوری شده چیست؟

گوشت فرآوری شده گوشتی است که تحت فرآیندهای نمک سود شده، دودی شده، خشک شده و یا کنسروی شده، تهیه شده است.

انواع گوشت فرآوری شده عبارتند از:

  • سوسیس و هات داگ.
  • کالباس و ژامبون.
  • همبرگر گوشت.
  • گوشت دودی.
  • کنسرو گوشت.

از سوی دیگر، گوشت یخ زده‌ای که پس از آب شدن و برش زدن مصرف شود؛ گوشت فرآوری شده محسوب نمی‌شود.

نتیجه گیری:


به تمام گوشت هایی که تحت فرآیند هایی دودی، نمک سود شده، خشک یا کنسرو شده اند، گوشت فرآوری شده می‌گویند. این‌ها شامل سوسیس، هات داگ، کالباس و ژامبون می‌شوند.

ارتباط مصرف گوشت فرآوری شده با زندگی به سبک ناسالم.

مصرف گوشت فرآوری شده سرطان زاست و برای سلامتی مضر است.این یک واقعیت است که مردمی که سبک زندگی سالمی دارند، برای ده‌ها سال است که از آن آگاهی دارند. به همین دلیل مصرف مقادیر زیاد گوشت فرآوری شده در میان افرادی که به زندگی به سبک ناسالم عادت دارند، شایع است. در واقع، سیگار کشیدن و مصرف دخانیات به عنوان عادت ‌هایی بد و ناشایست در میان کسانی است که گوشت های فرآوری شده زیادی مصرف می کنند؛ شایع است. مصرف میوه‌ها و سبزیجات و غذاها و خوراکی‌های سالم و مفید برای سلامتی در میان این افراد بسیار کمتر از افراد دیگر است. بیشتر مطالعات انجام شده برای مصرف گوشت فرآوری شده برای این است که فاکتور سلامتی در میان مردم بالاتر رود. با این حال، این روش‌ها هرگز کامل و قطعی نیستند. ممکن است ارتباطی بین مصرف گوشت فرآوری شده و ابتلا به بیماری هایی خاص وجود داشته باشد. بخشی از این قضیه به این دلیل است که افرادی که گوشت های فرآوری شده را می خورند، تمایل دارند که خوراکی و نوشیدنی یا چیزهای دیگری که برای سلامتی آنها ضرر دارند هم در کنار آنها را مصرف کنند.  با این حال، مطالعات و پژوهش‌ها همواره برای یافتن ارتباط قوی‌تر بین مصرف گوشت فرآوری شده و ابتلا به بیماری‌های مختلف و انواع سرطان‌ها ادامه دارد.

نتیجه گیری:

افرادی که آگاهی ندارند، تمایل بیشتری به خوردن گوشت فرآوری شده دارند.

ارتباط مصرف گوشت فرآوری شده با ابتلا به بیماری‌های مزمن.

مصرف گوشت فرآوری شده  احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن را بالا می‌برد.

این بیماری‌ها عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • بیماری‌های قلبی و عروقی
  • بیماری مزمن انسداد ریه
  • سرطان روده و معده

این مطالعات ارتباط احتمال ابتلای افرادی که گوشت فرآوری شده را مصرف می‌کنند با ابتلا به این بیماری‌ها نشان می‌دهد، اما نمی‌توانند ثابت کنند که حتما مصرف گوشت‌های فرآوری شده این بیماری‌ها را در افراد ایجاد کرده است. با این حال، دلایل و شواهد متقاعد کننده‌ای برای این مسئله وجود دارد.علاوه بر این، همه‌ی این شواهد و یافته‌ها پس از موفقیت بودن آزمایش‌های انجام شده بر روی حیوانات به دست آمده است.  به عنوان مثال، آزمایش‌های انجام شده بر روی موش صحرایی نشان می‌دهد که خوردن گوشت فرآوری شده خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهد. یک چیز روشن است، گوشت فرآوری شده شامل ترکیبات شیمیایی مضر است که ممکن است خطر ابتلا به بیماری مزمن را افزایش دهد. بیشترین ترکیبات مورد مطالعه در ادامه مورد بحث قرار می‌گیرند.

نتیجه گیری:

خوردن مقدار زیادی گوشت فرآوری شده در طول یک دوره طولانی مدت ممکن است خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمنی چون بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان را افزایش می‌دهد.

وجود ترکیبات نیتروزامینی در گوشت فرآوری شده

ترکیبات نیتروزامینی سرطانزا هستند که اعتقاد بر این است که وجود این ترکیبات در بدن از عوارض جانبی مصرف گوشت فرآوری شده است.آنها از  نیتریت (نیتریت سدیم) تشکیل شده اند و به گوشت فرآوری شده اضافه شده اند.

نیتریت سدیم به عنوان یک افزودنی به سه دلیل استفاده می شود:

1-برای حفظ رنگ قرمز / صورتی گوشت.

2-برای تقویت عطر و طعم توسط  اکسیداسیون چربی (فشرده سازی)

3-برای جلوگیری از رشد باکتری ها، بهبود طعم و کاهش خطر ابتلا به مسمومیت غذایی.

نیتریت و ترکیبات مرتبط با آن مثل نیترات نیز در سایر مواد غذایی یافت می شوند. به عنوان مثال، نیترات در مقادیر نسبتا بالایی در برخی از سبزیجات یافت می شود و حتی ممکن است برای سلامت انسان مفید باشد. با این وجود، تمام ترکیبات نیتریت‌ یکسان نیستند. نیتریت در گوشت فرآوری شده می تواند به ترکیبات مضر نیتروزامینی تبدیل شوند.نیتروزامین‌ها علاوه بر وجود در گوشت فرآوری شده در آب آشامیدنی آلوده، دود سیگار، مواد غذایی شور و ترش یافت می‌شود. نیتروزامین زمانی در محصولات فرآوری گوشتی ایجاد می‌شوند که آنها در معرض گرمای زیاد (بیش از 266 درجه فارنهایت یا 130 درجه سانتیگراد) قرار می گیرند، مانند زمانی که سوسیس‌ها و هات داگ‌ها سرخ می‌شوند. آزمایش‌های انجام شده بر روی حیوانات نشان می‌دهد که نیتروزامین‌ها می توانند در ایجاد بیماری سرطان روده‌ای نقش داشته باشند. بر اساس این آزمایش‌ها ممکن است، مصرف نیتورزامین‌ها خطر ابتلا به سرطان معده و روده در انسان را هم افزایش دهد.

نتیجه گیری:

گوشت فرآوری شده سرخ شده یا کبابی، ممکن است حاوی مقادیر زیادی از ترکیبات شیمیایی نیتروزامین‌ها باشد. مطالعات نشان می دهد که این ترکیبات ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده و روده را افزایش دهند.

وجود هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای (PHAs) در گوشت فرآوری شده

دودی کردن که معمولا با خشک کردن و نمک سود کردن همراه است؛ یکی از قدیمی ترین روش های نگهداری گوشت است.این مسئله منجر به تشکیل انواع مواد مضر بالقوه در گوشت می‌شود. این مواد مضر شامل هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه ای  است.این ترکیبات شیمیایی از سوختن مواد آلی، ایجاد می‌شوند. آنها با دودی کردن گوشت‌ها به هوایی که استنشاق می‌کنیم و سطح گوشت هایی که کبابی یا سرخ می‌شوند؛ وارد می‌شوند.

آنها می توانند تشکیل شوند از طریق:

  • سوزاندن چوب یا زغال چوب.
  • قطرات چربی‌ سوخته از روی سطح گرم شده گوشت.
  • گوشت سوخته یا کبابی شده.

به همین علت، در محصولات گوشت‌های فرآوری شده، ترکیبات PHAs زیاد است. اعتقاد بر این است که این ترکیبات شیمیایی ممکن است اثرات نامطلوبی بر سلامت گوشت فرآوری شده بگذارد. مطالعات متعدد بر اثر آزمایش‌های زیاد بر روی حیوانات نشان داده است که برخی از این ترکیبات می‌توانند باعث ایجاد سرطان شود.

نتیجه گیری:


محصولات گوشت دودی ممکن است مقدار زیادی از هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای (PHAs) داشته باشند. در مطالعات نشان داده شده که آنها می‌توانند باعث ایجاد سرطان در حیوانات ‌شوند.

وجود آمین‌های هتروسیکلیک در گوشت فرآوری شده

آمین‌های هتروسیکلیک یک دسته از ترکیبات شیمیایی هستند که وقتی گوشت یا ماهی تحت حرارت بالا مانند پختن یا کباب کردن قرار می‌گیرد، شکل می گیرد. وجود آنها تنها به گوشت فرآوری شده محدود نمی‌شوند، اما در سوسیس، هات داگ سرخ شده و همبرگر گوشت به مقادیر قابل توجهی وجود دارد.این ترکیبات شیمیایی هنگامی که به مقدار زیادی به حیوانات داده شد، باعث ایجاد سرطان در آنها گردید. به طور کلی، این مقادیر بسیار بالاتر از حد معمول در رژیم غذایی انسان وجود دارد. با این وجود مطالعات و مشاهدات متعددی در انسان نشان می‌دهد که خوردن گوشتی که به خوبی پخته و تهیه می‌شود هم، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، پستان و پروستات را افزایش دهد. سطح آمین‌های هتروسیکلیک می‌تواند با استفاده از روش‌های پخت و پز آرام، مانند سرخ کردن تحت حرارت کم و یا بخار پز کردن، به حداقل می‌رسد. از خوردن گوشت سوخته شده پرهیز کنید.

نتیجه گیری:

بعضی از محصولات گوشت فرآوری شده ممکن است دارای آمین‌های هتروسیکلیک که ترکیباتی سرطانزا هستند؛ است. اما ترکیبات سرطانزا در گوشت و ماهی‌ای که به خوبی پخته و تهیه می‌شود هم وجود دارد.

سدیم کلرید موجود در گوشت فرآوری شده

معمولا کلرید سدیم که در نمک وجود دارد در محصولات گوشت فرآوری شده به مقادیر زیادی یافت می‌شود. برای هزاران سال، بشر از نمک به عنوان مواد نگهدارنده به مواد غذایی اضافه می‌شود. با این حال، اغلب برای بهبود طعم هم استفاده می شود. گرچه گوشت فرآوری شده تنها ماده غذایی است که مقادیر بیشتری از نمک در آن وجود دارد و ممکن است مصرف نمک در بدن انسان را به مقادیر بالایی افزایش دهد. مصرف بیش از حد نمک ممکن است در داشتن فشار خون بالا وابتلا به  بیماری‌های قلبی، نقش داشته باشد. علاوه بر این، مطالعات مختلف مشاهده شده نشان می دهد که خوردن غذاهای پر نمک ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد. این مطالعات نشان می‌دهد که داشتن یک رژیم غذایی پر نمک می‌تواند رشد هلیکوباکتر پیلوری،  باکتری‌ای که باعث زخم معده می‌شود و عامل اصلی ابتلا به سرطان معده است را افزایش دهد. اضافه کردن مقدار نمک به کل مواد غذایی برای بهبود طعم آن خوب است، اما خوردن مقدار زیادی از غذاهای فرآوری شده  که دارای نمک زیادی هستند؛ ممکن است به سلامتی شما آسیب وارد کند.

نتیجه گیری:

محصولات گوشت فرآوری شده حاوی مقادیر زیادی نمک هستند که ممکن است برخی از مشکلات سلامتی را برای انسان ایجاد کنند.

مطلب های مرتبط و پراهمیت با همین موضوع :

10 مورد از بزرگترین دورغ‌های تبلیغاتی شرکت‌های تولید کننده غذای فرآوری شده.

9 غذای فرآوری شده که باید از خوردن آنها امتناع کنید.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...