10 مورد از بزرگترین دروغ‌های تبلیغاتی شرکت‌های تولید کننده غذای فرآوری شده.

غذای فرآوری شده هیچ تردیدی وجود ندارد که شرکت‌های تولید کننده آن برای افزایش فروش و کسب سود بیشتر تبلیغات فریبنده و زیبا را منتشر می‌کنند. تبلیغاتی که نه تنها آدم‌های بزرگسال بلکه کودکان هم گول و فریب می‌خورند و سلامتی همگان را با تهدیدهای جدی مواجه می‌کند. برای این شرکت‌ها مهم نیست که چه مواد شیمیایی و نگهدارنده‌ای به این غذاها اضافه می‌کنند و چه بیماری‌هایی ایجاد می‌شود.

غذای فرآوری شده هیچ تردیدی وجود ندارد که شرکت‌های تولید کننده آن برای افزایش فروش و کسب سود بیشتر تبلیغات فریبنده و زیبا را منتشر می‌کنند. تبلیغاتی که نه تنها آدم‌های بزرگسال بلکه کودکان هم گول و فریب می‌خورند و سلامتی همگان را با تهدیدهای جدی مواجه می‌کند. برای این شرکت‌ها مهم نیست که چه مواد شیمیایی و نگهدارنده‌ای به این غذاها اضافه می‌کنند، مواد شیمیایی‌ای که بعضا اعتیاد آور است و فرد را به مصرف این غذاها وابسته می‌کند تا بیشتر بخرند و آنها بیشتر از این مسئله سود ببرند. چربی‌های اشباع، نمک و شکر زیاد در تولید این غذاها برای سلامتی انسان بسیار زیان آور است. خوردن این غذاها مشکلات و بیماری‌های زیادی را برای انسان به وجود می‌آورد. بیماری‌هایی چون فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت نوع 2 و انواع سرطان‌ها به خاطر مصرف بیش از حد این نوع از غذاها است. مصرف این نوع از غذاها PH طبیعی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند و خون را به شدت اسیدی می‌کنند تا آماده ابتلا به انواع بیماری‌ها شویم. علاوه بر این سوخت و ساز بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند و چاقی و اضافه وزن را برای ما به ارمغان می‌آورند. معنی غذای فرآوری شده این است آنها به صورت صنعتی، انبوه و در کارخانجات مختلف تهیه و تولید می‌شوند. این شرکت‌های مختلف با تبلیغات هدفمند و زیرکانه‌ی خود ما را از مضرات غذای فرآوری شده مطلع و آگاه نمی‌کنند و دائما ما را ترغیب می‌کنند که آنها را بخریم و مصرف کنیم. آنها با ترکیبات شیمیایی و مواد نگهدارنده در بافت و شکل غذاها تغییراتی ایجاد می‌کنند تا بیشتر بمانند و دیرتر فاسد شوند. همین ترکیبات شیمیایی و مواد نگهدارنده عامل ابتلای ما به انواع بیماری‌ها هستند. در ادامه مقاله 10 دروغی که شرکت‌های تولید کننده غذای فرآوری شده می‌گویند تا حقیقت و واقعیت پشت پرده تولید آنها را پنهان کنند؛ برملا خواهیم کرد.

دروغ اول: کم یا بدون چربی بودن غذای فرآوری شده

یکی از کشمکش‌های زیاد با شرکت‌های تولید کننده غذای فرآوری شده کم کردن یا حذف چربی از تولیداتشان به عنوان یکی از مهمترین عوارض جانبی آنها است. این محصولات معمولا برچسب هایی با عنوان "کم چرب"، "دارای چربی کم" یا "بدون چربی" دارند. مشکل این است که اکثر این محصولات سالم نیستند. غذاهایی که چربی را از آنها حذف کرده اند، معمولا به اندازه نوع دارای چربی آنها خوشمزه نیستند و درصد کمی از مردم میل به خوردنشان دارند. به همین دلیل، تولید کنندگان غذای فرآوری شده به جای چربی به این غذاهای فرآوری شده شکر و سایر مواد افزودنی اضافه می‌کنند.در حال حاضر در این غذاها به جای خطرات ناشی از مصرف چربی، خطرات ناشی از مصرف شکر اضافه شده سلامتی انسان را تهدید می‌کند.این بدان معنی است که تاثیر بد غذاهای "کم چرب" بر روی سلامتی معمولا خیلی بدتر از نوع "پر چرب" آنها است.

2. دروغ دوم: فاقد چربی ترانس بودن غذای فرآوری شده

برچسب "بدون چربی" بر روی غذای فرآوری شده الزاما درست نیست. تا زمانی که یک محصول حاوی کمتر از 5/0 گرم چربی ترانس در هر وعده باشد، آنها مجاز به قرار دادن این بر  برچسب بر روی آن محصول نیستند. با دقت برچسب روی غذاهای فرآوری شده را بخوانید،اگر کلمه "هیدروژنه" در هر نقطه بر روی برچسب ظاهر شد، این به این معنی است که این محصول دارای چربی ترانس  است.این واقعا رایج نیست که کلمه هیدروژنه را در محصولاتی که دارای ترانس چرب نیستند؛ پیدا کنید.

3. دروغ سوم: استفاده از غلات کامل در غذای فرآوری شده

طی چند دهه گذشته، مصرف کنندگان به این باور رسیده اند که غلات کامل جزء سالم ترین غذاهایی هستند که می‌توان خورد. البته همگان 100 درصد موافقند که غلات کامل به نسبت غلات تصفیه شده خواص و فواید بیشتری دارند. گفته شده است که غذای فرآوری شده مانند غلات، اغلب حاوی غلات کامل هستند. مشکل و مسئله اصلی بر کامل بودن آنها است. چرا که این غلات در بیشتر موارد با آرد تهیه شده اند. آنها ممکن است تمام مواد تشکیل دهنده غلات را داشته باشند، اما بسیار سریع هضم می‌شوند و این دانه ها ممکن است قند خون افراد را مانند نوع تصفیه شده شان به سرعت بالا ببرند. به علاوه، حتی اگر یک محصول دارای مقادیری از غلات کامل در آن باشد، احتمال اینکه دارای مواد بسیار مضر دیگری مانند شکر و شربت ذرت با فروکتوز بالا باشد؛ وجود دارد.

دروغ چهارم: فاقد گلوتن بودن غذای فرآوری شده

رعایت رژیم غذایی بدون گلوتن امروزه بسیار مرسوم شده است. حدود 1.5 درصد از آمریکایی‌ها در حال حاضر غذاهای بدون گلوتن مصرف می کنند و یا به طور فعالانه‌ای تلاش می کنند که مصرف غذاهای دارای گلوتن  را محدود کنند. در یک سوم از آن‌ها ابتلا به بیماری سلیاک از قبل تشخیص داده نشده بود. هرچند مصرف غذاهای بدون گلوتن برای افرادی که به این ماده و یا به طور کلی گندم حساسیت دارند؛ توصیه می‌شود اما با این حال، محصولات فرآوری شده با برچسب "بدون گلوتن" از موادی برای جایگزینی آن استفاده می‌کنند که آن چنان سالم نیستند و این محصولات را گرانتر می‌کند. این مواد معمولا با نشاسته‌های تصفیه شده مانند نشاسته ذرت، نشاسته سیب زمینی و نشاسته تاپیوکا یا شکر جایگزین می‌شوند.جایگزینی گلوتن باید با غلات تصفیه شده  و مواد غذایی سالم و مغذی باشد.

دروغ پنجم: بدون شکر بودن غذای فرآوری شده

متاسفانه، اغلب مردم قبل از خرید غذای فراوری شده لیست مواد سازنده و تشکیل دهنده‌ در کنار بسته بندی محصول را نمی‌خوانند. اما حتی برای کسانی که آنها را می‌خوانند، تولید کنندگان این مواد غذایی هنوز هم راهی برای پنهان کردن محتویات واقعی محصولات خود دارند. اگر آنها در این لیست نام شکر را بنویسند مخاطب به سرعت می‌فهمد که این محصول مضر بوده و دارای شکر است. اما آنها با هوشمندی و زرنگی خود نام‌های معادل دیگری به جای شکر بر روی محصول خود درج می‌کنند.

دروغ ششم: درج درصد کمی از کالری و قند نوشیدنی یا غذای فرآوری شده به نسبت کل آن

تولید کنندگان نوشیدنی و غذای فرآوری شده از درج کالری و مقدار قند واقعی برای کل مقدار نوشیدنی یا غذای خود صرف نظر می‌کنند و فقط در هر 100 گرم آن این مقدار را می‌نویسند تا میزان قند و کالری واقعی محصول خود را پنهان کنند. به عنوان مثال یک تولید کننده شکلات و یا نوشیدنی تنها در هر 100 گرم از محصول خود میزان قند و کالری آن را بر روی بسته بندی محصول خود می‌نویسد نه کل مقدار محصول خود این مسئله می‌تواند برای بیشتر افراد گمراه کننده باشد.

دروغ هفتم: آبمیوه‌ها و غذای فرآوری شده کاملا طبیعی

بسیاری از غذاها و آبمیوه‌های فرآوری شده دارای عطر و طعمی هستند که به نظر طبیعی می‌رسند. به عنوان مثال از ویتامین‌های موجود در پرتقال بر روی محصول نوشته شده است، در حالی که اثری از پرتقال در تهیه و تولید آنها وجود نیست. طعم شیرین آن از شکر، رنگ نارنجی از رنگ‌های مصنوعی شیمیایی و طعم آنها هم از اسانس‌های مصنوعی شیمیایی است. فقط به خاطر عطر و طعم و رنگ خوشمزه، خوش عطر و خوشمزه به این معنی نیست که با محصولی سالم و طبیعی روبرو هستید.

دروغ هشتم: سالم بودن غذای فرآوری شده

در تبلیغات و نوع بازاریابی غذاها و محصولات فرآوری شده آنها ملاک سنجش سالم بودن محصولات خود را بر وجود مواد و ترکیبات سالم حداقلی می‌گذارند. در صورتی محصولات فرآوری شده اغلب دارای مقادیر کمی از مواد تشکیل دهنده‌ی سالم هستند که محاسبه می‌شوند.این صرفا یک ترفند بازاریابی است. معمولا مقدار این مواد مغذی ناچیز است و برای اثرات مضر سایر مواد تشکیل دهنده تاثیری ندارد.به این ترتیب، بازاریابان هوشمند می توانند والدین را فریب دهند و فکر کنند که انتخاب های سالم برای خود و فرزندانشان می کنند.بعضی از نمونه های مواد تشکیل دهنده اغلب در مقدار کمی اضافه شده و سپس به طور چشمگیری در بسته بندی نمایش داده می شود، امگا 3، آنتی اکسیدان‌ها و غلات کامل است.

دروغ نهم: غذای فرآوری شده کم کربوهیدرات

گرفتن و رعایت رژیم‌های کم کربوهیدرات در چند دهه گذشته بسیار محبوب شده است. تولید کنندگان مواد غذایی در این روند به دام افتاده‌اند و به شکل گسترده‌ای شروع به تولید و ارائه محصولات متنوع کم کربوهیدرات کرده اند.مشکل این غذاها مانند غذاهای کم چرب این است - که لزوما سالم نیستند.اینها معمولا غذاهای فرآوری شده و پر از مواد ناسالم هستند.

دروغ دهم: غذای فرآوری شده ارگانیک

اگر چه غذاهای ارگانیک دارای مزایای زیادی برای سلامتی هستند و مصرف آنها بسیار توصیه شده است. اما بسیاری از تولید کنندگان غذای فرآوری شده از کلمه "ارگانیک" برای گمراه کردن مردم استفاده می کنند.به عنوان مثال، هنگامی که می‌خواهید یک قند یا شکر ارگانیک بخرید در لیست مواد تشکیل دهنده و سازنده آن، همان مواد تشکیل دهنده و سازنده‌ای را می‌بینید، که در شکر معمولی وجود دارد.فقط به این دلیل که چیزی ارگانیک است به این معنی نیست که سالم است.

*غذای فرآوری شده بسیار برای سلامتی کلیه اندام بدن مضر هستند و این تاثیرات منفی بر روی بدن را در سالهای بعد نشان خواهند داد. گول و فریب تبلیغات رنگ و وارنگ و زیبای شرکت‌های تبلیغاتی را نخوردید و از مصرف این غذاها برای حفظ سلامتی خود و طول عمر بیشتر پرهیز کنید.

حتما از مطلب : 9 غذای فرآوری شده که باید از خوردن آنها امتناع کنید.دیدن بفرمایید !

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...