9 غذای فرآوری شده که باید از خوردن آنها امتناع کنید.

غذای فرآوری شده یا غذای فراوری شده در واقع غذاهایی هستند که در تولید آنها مواد و ترکیباتی به کار می‌رود که برای سلامتی مضر هستند. مواد نگهدارنده که برای افزایش زمان مدت نگهداری و جلوگیری از فاسد شدن آنها در زمان طولانی به این غذاها اضافه می‌شود، عامل مضر بودن آنها برای سلامتی انسان است.

غذای فرآوری شده چیست؟

غذای فرآوری شده یا غذای فراوری شده در واقع غذاهایی هستند که در تولید آنها مواد و ترکیباتی به کار می‌رود که برای سلامتی مضر هستند. مواد نگهدارنده که برای افزایش زمان مدت نگهداری و جلوگیری از فاسد شدن آنها در زمان طولانی به این غذاها اضافه می‌شود، عامل مضر بودن آنها برای سلامتی انسان است. در گذشته ما هر روز از بازارهای روز و از دست کشاورزان محصولات تازه می‌خریدیم. محصولاتی که بهترین خواص و ویتامین‌ها را دارا بودند. اما چه شده است که ما از این غذاها و محصولات کشاورزی تازه و پر از خاصیت دور مانده‌ایم و به قفسه‌های فروشگاه‌های بزرگ پناه برده‌ایم. اما امروزه ما دیگر از این منابع اصلی و دست اول تولید غذاهای کشاورزی و اصلی دور مانده‌ایم و به سمت این بازارها و فروشگاه‌های بزرگ جلب شده‌ایم. هرچند که کمبود زمان و وقت باعث شده است که ما هر چه سریعتر مواد لازم برای تهیه و درست کردن ناهار و شام خود را از این مراکز خریداری کرده و آنها را درست کنیم.

غذای فرآوری شده چیست. آنها غذاهایی هستند که به صورت صنعتی و در کارخانجات تولید مواد غذایی، ساخته می‌شوند . برای دادن طعم و بافت مورد نظر مصرف کنندگان به آنها مواد شیمیایی اضافه می‌کنند. با این حال این شرکت‌ها مردم را از مضرات غذای فرآوری شده آگاه نمی‌کنند و درباره معنی غذای فرآوری شده به خوبی اطلاع رسانی و روشنگری نمی‌کنند.در واقع غذایی فرآوری شده است که دارای ترکیبات و موادی باشد تا برای مدت زمان طولانی تر بدن خراب و فاسد شدن در قفسه‌های فروشگاه‌های بزرگ باقی بماند. اما همه‌ی غذای فرآوری شده بد نیستند و برای سلامتی ضرری ندارند. سبزیجات خام خورد شده کنسروی و کمپوت‌های میوه‌های از پیش ساخته شده، دو نمونه از این غذاهای فرآوری شده‌ای هستند که برای سلامتی انسان مضر نیستند. این مواد موجود در این غذاها که مضر هستند گاهی اوقات مخفی نبوده و قابل تشخیص هستند. بر روی بعضی از کنسروهای غذای فرآوری شده  مقدار سدیم، نمک و چربی‌ای که می‌تواند مضر باشد، درج شده است و شما می‌توانید آنها را انتخاب نکنید.

1-غذای فرآوری شده: سوسیس و کالباس

سوسیس و کالباس حاوی مقادیر بالایی از سدیم است که می تواند منجر به فشار خون بالا شود.اما سدیم فقط یکی از مواد مضر موجود در این غذای فرآوری شده است. بخشی از دلیل خوشمزه بودن سوسیس و کالباس این است که با چربی اشباع شده تهیه شده اند. چربی اشباع شده با ابتلا به بیمارهای قلبی، چاقی و افزایش وزن مرتبط است. خطر دیگری که سلامت ما را به خاطر خوردن این غذاها تهدید می‌کند، وجود مواد نگهدارنده در آنها است. این مواد نگهدارنده می‌توانند با انواع ابتلا به بیماری‌ها و سرطان‌ها مرتبط باشند.

2-غذای فرآوری شده: گرانولا

گرانولا از غلات مختلف تهیه شده است. غلاتی که برای سلامتی انسان مفید هستند و در بسته بندی لیست کاملی از آنها نوشته شده است. آن چیزی که این غذای فرآوری شده را برای سلامتی انسان مضر می‌کند، وجود مواد نگهدارنده و قندهای زیاد در تولید آنها است. قندهایی که باعث می‌شود این مواد غذایی هضم آسانی داشته باشند اما برای مدت طولانی انسان را سیر نمی‌کند. هر چند که در تبلیغات به خاطر وجود تعداد زیادی از غلات مقوی و کربوهیدارت‌های زیاد از آنها به عنوان غذای سالمی یاد می‌شود، اما آنچنان که به نظر می‌رسد سالم نیستند و از خوردن آنها اجتناب کنید.

3-غذای فرآوری شده: میوه های خشک

میوه‌های خشک شاید به عنوان یک میان وعده خوب و مناسب به نظر برسد. آنها دارای مقادیر زیادی فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. اما آن چیزی که این غذای فرآوری شده را برای سلامتی انسان مضر می‌کند، مقدار بالای کالری و قند موجود در آنها است. این قند بالا باعث می‌شود تا در صورت خوردن زیادشان تبدیل به چربی شده و چاقی و اضافه وزن را برای افراد به همراه بیاورد. چاقی و اضافه وزن منشا و منبع ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ و میر است. بنابراین باید از خوردن این مواد غذایی هم پرهیز کنید، اگر می‌خواهید زندگی سالم و عمر طولانی مدتی داشته باشید.

4-غذای فرآوری شده: آجیل‌های طعم دار

هر چند مغزها و آجیل‌ها در برخی از مناسبت‌های ما ایرانی‌ها مانند شب یلدا و ایام عید نوروز پای ثابتی دارند و بسیار پر طرفدار هستند. اما نوع طعم دار شده‌ی آن آنچنان سالم نیستند و دارای موادی هستند که برای سلامتی مضر هستند. آجیل‌های طعم دار که در قفسه‌های فروشگاه‌های بزرگ به وفور یافت می‌شوند و با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسند و طرفداران خاص خودشان را دارند. آن چیزی که این غذای فرآوری شده را مضر می‌کند، وجود طعم‌ها و مزه‌های مضر، نمک و قند اضافی در تهیه و بسته بندی کردن آنها است. سدیم این نمک‌ها منجر به ابتلا به بیماری قند خون بالا و قند موجود در آنها هم منجر به ابتلا به بیماری‌های دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. چرا که قند در بدن تبدیل به چربی شده و چربی‌های اضافه منجر به اضافه وزن می‌شوند. این چربی‌های اضافه اطراف قلب را هم می‌گیرند و بیماری قلبی و عروقی را ایجاد می‌کنند. اگر می‌خواهید از فواید و خواص آجیل‌ها و دانه‌ها بهره مند شوید، بهتر است نوع خام آنها را انتخاب و مصرف کنید و از مصرف نوع فرآوری شده‌ی آنها پرهیز کنید.

5-غذای فرآوری شده: اسنک میوه

اسنک‌های میوه حاوی مقادیر زیادی قند و شکر هستند. خوردن این میان وعده‌های به ظاهر سالم باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود. چاقی و اضافه وزن ارتباط مستقیمی با ابتلا به بیماری دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی و عروقی و انواع سرطان‌ها دارد. وجود مقادیر بالای قند و شکر در این غذای فرآوری شده برای سلامت دهان و دندان انسان هم مناسب نیست و مصرف آنها به مقدار زیاد منجر به پوسیدگی دندان‌ها به ویژه در میان کودکان می‌شود. از این غذاها تبلیغات زیادی برای مصرف کودکان به عنوان یک میان وعده سالم می‌شوند. اما به توصیه پزشکان و متخصصین مصرف این خوراکی‌ها توصیه نمی‌شوند.

6-غذای فرآوری شده: کره مارگارین

زمانی در تبلیغات از کره مارگارین به عنوان یک کره با منشا گیاهی و سالم برای جایگزینی انواع کره‌های حیوانی نام برده می‌شد. اما امروزه ثابت شده است که مارگارین حاوی مقادیر بالایی از چربی اشباع و برای سلامت قلب انسان بسیار مضر است. چربی‌های ترانس بالا با افزایش میزان کلسترول بد، می تواند منجر به ابتلای افراد به انواع بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. اگر چه ارتباط بین دریافت چربی‌های ترانس بالا و به ابتلا به سرطان هنوز کشف نشده است، اما موسسه علمی و پزشکی جان هاپکینز  تنها  موسسه‌ای است که پیشنهاد کرده است برای افزایش طول عمر، بیماران سرطانی این غذاهای حاوی چربی‌های ترانس بالا را از رژیم غذایی خود حذف کنند..

7-غذای فرآوری شده: پاپ کورن درست شده در مایکروویو

آن چیزی که پاپ کورن درست شده در مایکروویو را عامل ابتلا به بیماری‌های مختلف و غذای فرآوری شده مضر تبدیل کرده است، مربوط به خود پاپ کورن نیست. بلکه بسته بندی کاغذی آن دارای مواد شیمیایی‌ای چون PFOA است که در اثر حرارت دیدن وارد پاپ کورن و سپس وارد بدن افراد می‌شود. ارتباط ابتلا به انواع بیماری‌های سرطانی و مشکلات ریوی ثابت شده است و سازمان‌های بین المللی ایمنی غذایی چون FDA سازمان غذا و داروی آمریکا، استفاده از این مواد را در تولید بسته بندی کاغذی این محصولات ممنوع کرده است و چند سالی است که دیگر شرکت‌های تولید کننده بسته بندی پاپ کورن‌ها از این مواد شیمیایی استفاده نمی‌کنند. مسئله دیگری که این غذای فرآوری شده را برای سلامتی به ویژه سلامتی ریه مضر می‌کند و عامل بیماری‌ای چون ریه پاپ کورن می‌شود، ادویه و موادی است که برای طعم دار کردن‌شان به آنها افزوده می‌شود. توصیه می‌شود که از خوردن این ماده غذایی پرهیز کنید و خودتان آنها را در منزل تهیه کنید.

8-غذای فرآوری شده: سس گوجه فرنگی

سس گوجه فرنگی ادویه‌ای محبوب برای خوردن غذاهای فست فودی در میان مردم است. همانطور که غذاهای فست فودی برای سلامتی انسان مضر است و عامل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و انواع سرطان‌ها است؛ خود سس گوجه فرنگی هم در ساختن‌شان موادی به کار رفته است که برای سلامتی انسان مضر هستند. در ساخت این غذای فرآوری شده از مقادیر زیادی نمک و شکر و مواد نگهدارنده استفاده شده است. هر کدام از این مواد برای سلامتی انسان بسیار مضر است. سدیم موجود در نمک باعث فشار خون بالا و شکر موجود در آنها باعث ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 و انواع بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

9-غذای فرآوری شده: غذاهای یخ زده

غذاهای یخ زده و نیمه منجمد سریعترین راه برای درست کردن غذای مورد نظر برای ناهار و شام است. انواع این غذاها و سبزیجات در فروشگاه‌های بزرگ به وفور یافت می‌شود که بسیار پر طرفدار هستند. این روزها افراد به خاطر مشغله زیاد و کمبود وقت با درست کردن این غذاها در مایکروویو به سرعت در پی برآورده کردن نیازهایشان هستند. اما خوردن این غذاها برای سلامتی مضر بوده و از طرف متخصصین توصیه نمی‌شود. مضر بودن این غذای فرآوری شده  برای سلامتی انسان به خاطر وجود مواد نگهدارنده در تهیه آنها است. در این مواد نگهدارنده از مقادیر زیادی نمک و شکر استفاده شده است که برای سلامتی انسان مضر هستند.

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...