زندگی نامه شهید مطهری و روز معلم

استاد شهید آیت الله مطهری در 13 بهمن 1298 هجری شمسی در فریمان واقع در 75 کیلومتری شهر مقدس مشهد در یک خانواده اصیل روحانی به دنیا آمد. پس از طی دوران طفولیت به مکتبخانه رفت و به فراگیری دروس ابتدایی پرداخت. در سن 12 سالگی به حوزه علمیه مشهد رفت و به تحصیل مقدمات علوم اسلامی پرداخت. پس از انقلاب سال 1357  و ترور مرتضی مطهری در یازدهم اردیبهشت 1358، روز کشته شدن وی با یک روز تأخیر عنوان شد و دوازدهم اردیبهشت به این مناسبت به نام روز معلم نام گرفت.

 استاد مطهری در سال 1316 با وجود مبارزه شدید رضا خان با روحانیت و علی رغم مخالفت دوستان و نزدیکان، برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم میشود و این در حالی بود که موسس آن آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائزی به تازگی فوت کرده بودند و ریاست حوزه را سه تن از مدرسان بزرگ آن زمان سید محمد حجت، سید صدرالدین صدر و سید محمد تقی خوانساری به عهده گرفته بودند.

حتما از مطلب جذاب : متن و عکس زیبا برای تبریک روز معلم ( 18تصویر نوشته) ، دیدن بفرمایید !

در دوره اقامت 15 ساله خود در قم از محضر مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (در فقه و اصول) و از امام خمینی (به مدت 12 سال در فلسفه ملاصدرا و عرفان و اخلاق و اصول) و مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبائی (در فلسفه: الهیات شفای بو علی و دروس دیگر) بهره گرفتند. از اساتید دیگر استاد مطهری میتوان از مرحوم آیت الله سید محمد حجت در اصول و مرحوم آیت الله سید محمد محقق داماد در فقه نام برد. وی در مدت اقامت خود در قم علاوه بر تحصیل علم، در امور اجتماعی و سیاسی نیز مشارکت داشته و از جمله با فدائیان اسلام در ارتباط بوده است. در سال 1331 در حالی که از مدرسین معروف و از امیدهای آینده حوزه به شمار میرود به تهران مهاجرت میکند. در تهران به تدریس در مدرسه مروی و تالیف و سخنرانی های تحقیقی می پردازد. در سال 1334 اولین جلسه تفسیر انجمن اسلامی دانشجویان توسط استاد مطهری تشکیل میگردد. در همان سال تدریس خود در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران را آغاز میکند. در سال های 1337 و 1338 که انجمن اسلامی پزشکان تشکیل میشود استاد مطهری از سخنرانان اصلی این انجمن است و در طول سال های 1340 تا 1350 سخنران منحصر به فرد این انجمن می باشد که بحث های مهمی از ایشان به یادگار مانده است.

زندگی نامه شهید مطهری به صورت خلاصه

قیام 15 خرداد چطور با دخالت استاد مطهری شکل گرفت:

قیام 15 خرداد در تهران و هماهنگی آن با رهبری امام را میتوان مرهون تلاش های استاد مطهری و یارانش دانست. در ساعت 1 بعد از نیمه شب روز چهارشنبه 15 خرداد سال 1342 به دنبال یک سخنرانی مهیج علیه شاه به وسیله پلیس دستگیر شده و به زندان موقت شهربانی منتقل میشود و به همراه تعدادی از روحانیون تهران زندانی میگرد. پس از 43 روز به دنبال مهاجرت علمای شهرستان ها به تهران و فشار مردم، به همراه سایر روحانیون از زندان آزاد می شود.

چرا استاد مطهری به یک نهضت اسلامی معتقد بود:

به طور کلی استاد شهید به یک نهضت اسلامی معتقد بود نه به هر نهضتی، برای اسلامی کردن محتوای نهضت تلاش های ایدئولوژیک بسیاری نمود و اقدام به تاسیس حسینیه ارشاد نمود و با کجروی ها و انحرافات مبارزه سرسختانه کرد. در سال 1346 به کمک چند تن از دوستان اقدام به تاسیس حسینه ارشاد نمود به طوری که میتوان او را بنیانگذار آن موسسه دانست. ولی پس از مدتی به علت تکروی و کارهای خودسرانه و بدون مشورت یکی از اعضای هیئت مدیره و ممانعت او از اجرای طرح های استاد و از جمله ایجاد یک شورای روحانی که کارهای علمی و تبلیغی حسینیه زیر نظر آن شورا باشد سرانجام در سال 1349 علی رغم زحمات زیادی که برای آن موسسه کشیده بود و علی رغم امید زیادی که به آینده آن بسته بود در حالی که در آن چند سال خون دل زیادی خورده بود از عضویت هیئت مدیره آن موسسه استعفا داد و آن را ترک گفت.

چرا دکتر مطهری در سال 1348 زندانی شد:

در سال 1348 به خاطر صدور اعلامیه ای با امضای ایشان و حضرت علامه طباطبایی و آیت الله حاج سید ابوالفضل مجتهد زنجانی مبنی بر جمع اعانه برای کمک به آوارگان فلسطین و اعلام آن طی یک سخنرانی در حسینیه ارشاد دستگیر شد و مدت کوتاهی در زندان تک سلولی به سربرد. از سال 1349 تا 1351 برنامه های تبلیغی مسجد الجواد را زیر نظر داشت و غالبا خود سخنران اصلی بود تا اینکه آن مسجد و به دنبال آن حسینیه ارشاد تعطیل شد و بار دیگر استاد مطهری دستگیر و مدتی در بازداشت قرار گرفت. ممنوعیت های سخنرانی وی ادامه داشت تا اینکه در حدود سال 1353 ممنوع المنبر گردید و این ممنوعیت تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت.

زندگی نامه استاد مطهری

مهم ترین خدمات استاد مطهری چگونه بوده است:

اما مهمترین خدمات استاد مطهری در طول حیات پر برکتش ارائه ایدئولوژی اصیل اسلامی از طریق درس و سخنرانی و تالیف کتاب است. این امر خصوصا در سال های 1351 تا 1357 به خاطر افزایش تبلیغات گروه های چپ و پدید آمدن گروه های مسلمان چپ زده و ظهور پدیده التقاط به اوج خود رسید. گذشته از حضرت امام، استاد مطهری اولین شخصیتی است که به خطر سران سازمان موسوم به مجاهدین خلق ایران پی میبرد و دیگران را از همکاری با این سازمان باز میدارد و حتی تغییر ایدئولوژی آنها را پیش بینی می نماید. در این سال ها استاد شهید به توصیه حضرت امام مبنی بر تدریس در حوزه علمیه قم هفته ای دو روز به قم میرود و درس های مهمی در آن حوزه القا مینماید و همزمان در تهران نیز درس هایی در منزل و غیره تدریس میکند. در سال 1355 به دنبال یک درگیری با یک استاد کمونیست دانشکده الهیات زودتر از موعد مقرر بازنشسته می شود. همچنین در این سال ها استاد شهید با همکاری تنی چند از شخصیت های روحانی، جامعه روحانیت مبارز تهران را بنیان می گذارد به این امید که روحانیت شهرستان ها نیز به تدریج چنین سازمانی پیدا کنند.

ارتباط با امام خمینی:

اگر چه ارتباط استاد مطهری با امام خمینی پس از تبعید ایشان از ایران به وسیله نامه و... استمرار داشته ولی در سال 1355 موفق گردید مسافرتی به نجف اشرف نموده و ضمن دیدار با امام خمینی در باره مسائل مهم نهضت و حوزه های علمیه با ایشان مشورت نماید. پس از شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی و آغاز دوره جدید نهضت اسلامی، استاد مطهری به طور تمام وقت درخدمت نهضت قرار میگیرد و در تمام مراحل آن نقشی اساسی ایفا میکند.

شهادت استاد مطهری:

در دوران اقامت حضرت امام در پاریس، سفری به آن دیار نموده و در مورد مسائل مهم انقلاب با ایشان گفتگو میکند و در همین سفر امام خمینی ایشان را مسئول تشکیل شورای انقلاب اسلامی می نماید. هنگام بازگشت امام خمینی به ایران مسئول کمیته استقبال از امام را شخصا به عهده میگیرد و تا پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن همواره در کنار رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی و مشاوری دلسوز و مورد اعتماد برای ایشان بود تا اینکه در ساعت بیست و دو و بیست دقیقه سه شنبه یازدهم اردیبهشت ماه سال 1358 در تاریکی شب در حالی که از یکی از جلسات فکری سیاسی بیرون آمده بود با گلوله گروه نادان و جنایتکار فرقان که به مغزش اصابت نمود به شهادت می رسد و امام و امت اسلام در حالی که امید ها به آن بزرگ مرد بسته بودند در ماتمی عظیم فرو میرود.

عکس شهید مطهری روز معلم

دلیل نامگذاری 12 اردیبهشت به عنوان روز معلم:

سابقه نامگذاری روز معلم در 12 اردیبهشت به قبل از انقلاب برمی گردد، و مناسبت آن، کشته شدن یکی از معلمان به نام ابوالحسن خانعلی در روز 12 اردیبهشت سال 1340 در تجمع اعتراض‌آمیز معلمان در میدان بهارستان بود. پس از واقعه 12 اردیبهشت، حکومت برای دلجویی از معلمین روز 12 اردیبهشت را به یاد مرگ خانعلی روز معلم نام‌گذاری کرد که پس از انقلاب سال 1357  و ترور مرتضی مطهری در یازدهم اردیبهشت 1358، روز کشته شدن وی با یک روز تأخیر عنوان شد و دوازدهم اردیبهشت مجدداً به این مناسبت به نام روز معلم نام گرفت.

نماز شب استاد مطهری (مصاحبه با حضرت آیت الله خامنه ای):

ایشان هنگامی که به مشهد آمدند گاهی اوقات به منزل ما وارد می شدند البته ایشان در مشهد آشنا داشتند و جا و مکان هم داشتند منتهی به خاطر علاقه ای که من به ایشان داشتم و خودشان هم این علاقه را می دانستند مستقیما به منزل ما می آمدند. اتاقی که ایشان شب ها می خوابیدند با یک در فاصله داشت با اتاقی که من شب می خوابیدم. ایشان همیشه وقت خواب مقید بود به خواندن قرآن نیمه شب، صدای ایشان را شنیدم که در هنگام تهجد و نماز شب خواندن گریه میکند. البته نماز شب خوان زیاد داریم. اما نماز شب خوانی که در آن نیمه شب با آن حال اشک بریزد و گریه کند کم داریم. بعد ها دوستان قدیمی ایشان مثل آقای منتظری و دیگران شنیدیم که ایشان از همان زمان طلبگی هم نماز شب می خوانده و اهل تهجد بوده اند.

علاقه به تحقیق و مطالعه استاد مطهری (مصاحبه با شهید آیت الله مفتح):

شهید مفتح در مورد استاد میگویند که در اوج مبارزات به من فرمودند به خدا اگر امام و رهبر ما پیروز شود هیچ پستی نمی خواهم، برای من همین زندگی که الان دارم، کتابخانه ام برای من بهترین لذت است، من همین را میخواهم که بنشینم و کتاب بنویسم، بنشینم و تحقیق کنم، بنشینم از اسلام عزیز دفاع کنم که این هدف من است.

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...