13 راهکار طبیعی برای درمان خارش پوست کدام است؟

خارش پوست ممکن است به دلایل مختلف اتفاق بیفتد. از گزیدن حشرات تا بیماری‌های پوستی و بعضی از بیماری‌های روحی روانی، همگی می‌توانند از دلایل خارش پوست باشند. هر دلیلی بخواهد داشته باشد واقعا اعصاب ما را درگیر خود می‌کند و دائما در پی راهکاری برای درمان خارش پوست خود هستیم. به غیر از برخی از بیماری‌های روحی و روانی‌ای چون درماتیت آتوپیک که برای درمان آن و از بین بردن علائمش باید به روانپزشک مراجعه کرد؛ بقیه دلایل خارش پوست را می‌شود، درمان کرد. به جای استفاده از داروهای شیمیایی که دارای عوارض بد و ناگواری برای سلامتی بدن و پوست هستند؛ ما در این مقاله قصد داریم راهکارهای طبیعی برای درمان خارش پوست را ارائه دهیم.

13 راهکار طبیعی درمان خارش پوست

همانطور که گفتیم خارش پوست ممکن است به دلایل مختلف اتفاق بیفتد و راهکارهای درمانی متفاوتی هم داشته باشد. اما ما در این مقاله قصد داریم 13 گیاه درمانی برای از بین بردن این احساس ناراحت کننده و اعصاب خورد کن را معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

1-استفاده از گلیسیرین برای درمان خارش پوست

گلیسیرین ماده‌ای است که در طبیعت با ترکیب با اسیدهای چرب، چربی‌ها را می‌سازد. برای پوست‌های خشکی که توانایی نگهداری رطوبت به مدت طولانی بر روی سطح خود را ندارند، گلیسیرین بهترین راهکار است. چرا که می‌تواند با تشکیل لایه چربی بر روی سطح شاخی پوست علاوه بر جذب رطوبت هوا و انتقال آن به سطح پوست، مانع تبخیر آب موجود در سطح پوست و خشک شدن آن شود. برای افرادی که به خاطر حساسیت، بیماری اگزما یا کلا به خاطر نوع پوستشان دچار خشکی، تورم وخارش پوست می‌شوند؛ استفاده از گلیسرین بهترین راهکار است.

2-استفاده از نعناع برای درمان خارش پوست

نعناع دارای ماده شیمیایی‌ای به نام منتول است. منتول در واقع نوعی الکل است که با تحریک اعصاب حسی به سرما، باعث می‌شود تا پوست احساس سرما کند. این احساس باعث می‌شود تا خارش پوست ناشی از نیش حشرات و درد پس از آن تسکین یابد. همچنین مصرف منتول  موجب گشاد کردن عروق پوست می‌شود و احساس سرما ایجاد می‌کند، احساسی که خاصیت ضد درد دارد. همچنین نعناع باعث درمان خارش پوست ناشی از حساسیت هم می‌شود. اگر می‌خواهید از خواص نعناع برای درمان این مشکل بهره ببرید، مقداری برگ خشک این گیاه را با آب جوش دم کنید و بگذارید تا خنک شود. محلول به دست آمده را از صافی بگذرانید و بر روی پوست خود بمالید.

3-استفاده از جوش شیرین برای درمان خارش پوست

اگر می‌خواهید بدانید خارش پوست چه علتی دارد. همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم دلایل مختلفی برای آن وجود دارد اما در اینجا ما قصد داریم راهکارهای طبیعی برای درمان آن را به شما بگوییم که یکی از این راهکارهای طبیعی استفاده از جوش شیرین است. جوش شیرین ترکیباتی دارد که دارای خواص ضد التهابی و ضد تورمی است. جوش شیرین همچنین خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی دارد و برای بیماری‌های پوستی‌ای چون اگزما که باعث خارش پوست می‌شود؛ بهترین درمان است. برای بهره بردن از خواص ضد خارش جوش شیرین در وان حمام خود یک فنجان جوش شیرین بریزید و به مدت نیم ساعت در وان بخوابید و پس از این مدت با حوله نرم خود را خشک کنید. همچنین می‌توانید 3 قاشق جوش شیرین را در آب حل کنید و محلول به دست آمده را به قسمت‌هایی از پوستتان که دچار خارش شده است، بمالید.

4-استفاده از بلغور جو دوسر برای درمان خارش پوست

جو دوسر دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که برای درمان خارش پوست بسیار مفید است. همچنین این آنتی اکسیدان‌های برای برطرف کردن جای جوش بر روی پوست، درمان آکنه و شفاف و درخشنده کردن پوست بسیار موثر است. برای بهره بردن از خواص بی نظیر آن کافی است مقداری از بلغور جو دوسر را با کمی آب مخلوط کنید تا خمیری درست شود؛ سپس خمیر به دست آمده را برای قسمت هایی از بدن که دچار خارش شده است، بمالید. همچنین می‌توانید مقداری از خمیر به دست آمده از ترکیب بلغور جو دوسر را در وان حمام خود بریزید و پس از 20 دقیقه خوابیدن در وان، بدن خود را به آرامی با حوله خشک کنید.

5-استفاده از رزماری برای درمان خارش پوست

رزماری سرشار از ویتامین‌های A، B و  C و مواد معدنی ضروری و مفید برای سلامتی بدن به ویژه سلامت پوست‌ است. ماده شیمیایی موجود در رزماری که خاصیت ضد التهابی و تسکین خارش پوست دارد، تیمول است. تیمول همچنین خاصیت ضد باکتریایی دارد. ماده شیمیایی دیگری به نام لیمونن در گیاه رزماری وجود دارد که باعث دفع و فرار هر نوع حشره‌ای و جلوگیری از گزیدگی می‌شود. برای تسکین خارش پوست و یا فراری دادن حشرات موذی و جلوگیری از گزیدن توسط آنها روغن رزماری را بر روی پوست خود بمالید و یا از دم کرده‌ی آن محلولی بسازید و آن را بر روی پوست خود قرار داده و ماساژ دهید.

6-استفاده از ریحان برای درمان خارش پوست

ریحان دارای خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی است. این گیاه دارویی همچنین با پاکسازی سلول‌های مرده، به جایگزینی آنها با سلول‌های زنده و جوانسازی، طراوت و شادابی آن کمک می‌کند. ترکیب شیمیایی‌ای در گیاه ریحان وجود دارد به نام اوژنول که برای درمان خارش پوست بسیار موثر است. برای استفاده از این گیاه جهت درمان خارش پوست برگ این گیاه را دم کنید، پس از خنک شدن و رد شدن از صافی محلول به دست آمده را بر روی پوست بمالید یا آن را در وان حمام خود بریزید و با آن استحمام کنید.

7-استفاده از روغن نارگیل برای درمان خارش پوست

روغن نارگیل ترکیباتی دارد که خاصیت تسکین بخشی و درمان التهاب و تورم‌های پوستی دارد. برخی از بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس و عوارض آن که شامل خارش هم می‌شود با روغن نارگیل درمان می‌شود. همچنین آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن نارگیل به جوانسازی، شادابی و طراوت پوست کمک می‌کند و مانع از پیری و فرسودگی آن می‌شود. برای درمان خارش پوست مقداری از روغن نارگیل را پس از استحمام بر روی بدن خود بمالید. همچنین با ترکیب این روغن با انواع میوه‌ها می‌توان ماسک‌هایی برای درمان بیماری‌های پوستی و خارش تهیه کرد.

8-استفاده از گیاه آلوئه ورا برای درمان خارش پوست

آلوئه ورا گیاهی است که برای سلامتی بدن به خصوص پوست بسیار موثر است. این گیاه خاصیت ضد باکتریایی و ضد عفونی دارد. برای بیماری‌های پوستی که عوارضی چون خشکی و خارش پوست دارد، این گیاه می‌تواند آنها را درمان کند. آلوئه ورا سرشار از ویتامین E است. ویتامین E دارای آنتی اکسیدان هایی برای نرم کنندگی و مرطوب کردن پوست است. این ویتامین با مولکول‌های موذی آزاد موجود در اشعه‌های مضر نور خورشید که باعث خشکی، پیری و فرسودگی پوست می‌شوند، مبارزه می‌کند و آنها را از بین می‌برد. یکی از دلایل خارش پوست، خشکی آن است که ژل گیاه آلوئه ورا نمی‌گذارد پوست خشک بماند. برای بهره بردن از خواص بی نظیر آلوئه ورا برای پوست کافی است ژل آن را از گیاه خارج کرده و بر روی پوست خود بمالید.

9-استفاده از لیموترش برای درمان خارش پوست

لیموترش خواص زیادی برای سلامت بدن دارد. شاید تا پیش از این از خواص این میوه برای چربی سوزی و لاغری شنیده بودید و کمتر کسی می‌دانست که لیموترش هم در درمان خارش پوست بسیار موثر است. این خاصیت لیموترش به خاطر وجود دو اسید به نام‌های سیتریک و استیک است. هر چند این دو اسید باعث سوزش پوست می‌شود اما در عین حال آنها خاصیت ضد عفونی و ضد باکتریایی دارند و خارش پوست را برطرف می‌کنند. استفاده از آن بسیار ساده است فقط نیازی به مقداری پنبه است که با آغشته کردن آن به لیموترش و مالیدن آن به قسمت‌هایی از پوست که دچار خارش شده است، این ناراحتی درمان و برطرف می‌شود.

10-استفاده از برگ درخت گردو برای درمان خارش پوست

برگ درخت گردو برای درمان بیماری گال که عوارضی چون خارش به همراه دارد؛ موثر است. همچنین برگ این درخت در درمان عفونت، تورم و بیماری‌های پوستی دیگری چون اگزما و پسوریازیس که با خشکی و خارش پوست مبتلایان همراه است؛ موثر خواهد بود. برای بهره مندی از خواص ضد خارش برگ درخت گردو کافی است 2 تا 3 گرم از پودر خشک شده این برگ را به مدت 15 دقیقه بجوشانید. پس از خنک شدن، محلول به دست آمده را بر روی پوست بمالید.

11-استفاده از گل گاو زبان برای درمان خارش پوست

گل گاو زبان گیاهی است که دم کرده آن خواص آرامش بخشی برای بدن زمانی اعصاب افراد ناراحت است؛ دارد. این گیاه خاصیت ضد التهابی و ضد تورمی دارد. اسیدهای چرب مهم و مفید موجود در روغن این گیاه در درمان خشکی و خارش پوست ناشی از بیماری اگزما تاثیر زیادی دارد.

12-استفاده از گیاه دم اسبی برای درمان خارش پوست

گیاه دم اسبی سرشار از ویتامین‌های مهم و اسیدهای چرب ضروری برای سلامت پوست است. اسیدهای چرب ضروری، ویتامین‌های E و  Cو مواد معدنی مهمی چون کلسیم، آلومینیوم، منگنز، آهن و ... در این گیاه به وفور یافت می‌شود. برای بهره مندی از خواص این گیاه برای درمان خارش پوست کافی است جوشانده و محلول به دست از این گیاه را در وان حمام خود بریزید و به مدت 15 دقیقه در این آب استحمام کنید.

13-استفاده از هویج برای درمان خارش پوست

ویتامین A موجود در هویج برای سلامت و درمان خارش پوست بسیار موثر است. برای بهره مندی از خواص هویج برای درمان خارش پوست ابتدا آن را در آب جوش بپزید. پس از پختن و له شدن آن خمیری به دست می‌آید که کافی است آن را به قسمت هایی از پوست که دچار بیماری اگزما و خارش شده است؛ بمالید تا به زودی درمان شود.

گردآورنده : توپ تاپ


مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...