چرا پوشیدن کفش پاشنه بلند به سلامتی پاهای شما آسیب می‌رساند؟

کفش پاشنه بلند می‌تواند به سلامت پا، قلب دوم انسان آسیب برساند. پوشیدن کفش پاشنه بلند به کمر و ستون فقرات زنان هم آسیب می‌رساند. آسیب‌ هایی که در دراز مدت اثرات خود را بیشتر نشان خواهند داد. استفاده از کفش پاشنه بلند در رانندگی ممنوع است. همچنین استفاده از کفش پاشنه بلند در بارداری هم توصیه نمی‌شود.

کفش پاشنه بلند می‌تواند به سلامت پا، قلب دوم انسان آسیب برساند. شاید همه ما دست کم یک بار این جمله را شنیده باشیم. معنی این جمله چیست؟ مگر نه اینکه قلب به همراه مغز مهمترین اعضای بدن هستند. اهمیت قلب به قدری مهم تر از مغز است که با از کار افتادن آن انسان به سرعت می‌میرد ولی با مرگ مغزی اعضای بدن حتی قلب تا مدت کوتاهی به حیات خود ادامه می‌دهد و می‌توان آنها را اهدا کرد. حالا پا مگر چه اهمیتی دارد که از آن به عنوان قلب دوم انسان نام می‌برند. همانطور که می‌دانیم قلب خون مورد نیاز تمامی اندام‌ها و ارگان‌های بدن را برای ادامه حیات پمپاژ می‌کند تا از طریق رگ‌های سراسری بدن به آنها برسد. حالا در پا هم مشابه همین حرکت قلب انجام می‌شود.  دریچه‌های موجود در عضلات پشت ساق پا، عمل پمپاژ خون را از پایین به بالای بدن انجام می‌دهند. بنابراین مراقبت از این عضو مهم بدن برای سلامتی آن به ویژه در میان زنان از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از راه‌های مراقبت از آن پوشیدن کفش‌های مناسب و استاندارد است. زنان به دلیل پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند، پاشنه و پای خود را در معرض خطر و آسیب‌های فراوان قرار می‌دهند. همچنین پوشیدن کفش پاشنه بلند به کمر و ستون فقرات زنان هم آسیب می‌رساند. آسیب‌ هایی که در دراز مدت اثرات خود را بیشتر نشان خواهند داد.

ضرر پوشیدن کفش پاشنه بلند

بسیاری از زنان برای زیبایی و وقار در جشن‌ها و مهمانی‌ها به استفاده از کفش پاشنه بلند اقدام می‌کنند. ولی آنها نمی‌دانند که با این کار چه آسیبی به سلامتی خود می‌زنند. آسیب‌ هایی که در کوتاه مدت و بلند مدت بسیار مهلک و جبران ناپذیر است. شکستگی مچ، ساق، قوزک و حتی استخوان کف پا از عوارض کوتاه مدت پوشیدن کفش پاشنه بلند است. اما عوارض بلند مدت آن محدود به پا نمی‌شود و بسیاری از دیگر اعضای بدن را درگیر خود می‌کند. برای اینکه بدانید کفش پاشنه بلند چه ضرری دارد؛ ادامه مقاله را حتما بخوانید.

1-کمر درد:

یکی از عوارض بلند مدت پوشیدن کفش پاشنه بلند توسط زنان کمر درد است. کمر عضو مهمی از بدن انسان و محل قرار گیری ستون فقرات و نخاع است. نخاع و ستون فقرات بسیار حساس هستند و از پایین کمر تا گردن بدن انسان کشیده شده اند. دلایل زیادی برای کمر درد وجود دارد. همانطور که گفتیم پا قلب دوم انسان و مسئول پمپاژ خون از پایین به بالای بدن است. پوشیدن کفش پاشنه بلند این عملکرد پا را دچار اختلال کرده و به کمر فشار می‌آورد. اختلال در خون رسانی به کمر منجر به احساس درد در آنجا می‌شود. از طرفی پوشیدن کفش پاشنه بلند در بعضی موارد منجر به پیچ خوردگی، دررفتگی و شکستن پا شده که این مسئله فشار ناگهانی به ستون فقرات منتقل می‌کند و باعث درد در ناحیه کمر می‌شود. همچنین پاسخ به سوال ایا کفش پاشنه بلند برای دیسک کمر ضرر دارد؛ بله است. یکی از دلایل کمر درد به خاطر پوشیدن کفش پاشنه بلند، همین مسئله است.

2-پا درد:

وضعیت پا در کفش پاشنه بلند بسیار ناگوار و ناجور است و یکی دیگر از عوارض پوشیدن و استفاده از آنها؛ پا درد است. پوشیدن این کفش‌ها به تمامی قسمت‌های پا آسیب وارد می‌کند از پنجه تا انگشتان، کف پا، ساق پا، زانو، آشیل و تمامی قسمت‌های این قسمت مهم از بدن را درگیر می‌کند. یکی دیگر از مشکلات پوشیدن این کفش‌ها برای پا، بیرون زدن استخوان بونیون که در قسمت پایه استخوان انگشتان بزرگ پا قرار دارد به خاطر فشار است که اگر این مسئله درمان نشود زخم‌های موجود در آن ناحیه، پا درد و شکل و ظاهر بدی بروز خواهد کرد.

3-راه رفتن نامتعادل:

در هنگام دویدن یا انجام حرکات پر تحرک با کفش پاشنه بلند ممکن است تعادل خود را از دست بدهید. دویدن یا پیاده روی با این کفش‌ها اصلا توصیه نمی‌شود و پزشکان و متخصصین نسبت به عواقب خطرناک ناشی از این مسئله هشدارهای فراوانی می‌دهند. لغزیدن و تعادل خود را از دست دادن به خاطر پوشیدن این کفش‌ها ممکن است باعث رگ به رگ شدن و شکستگی قسمت‌ هایی از پا شوند. دامنه این مسئله ممکن است بسیار گسترده تر شده و آسیب و شکستگی به دیگر اندام بدن برسد. بنابراین مهم است که اگر می‌خواهید این کفش‌ها را بپوشید، حداقل زیاد تحرک نداشته و ندوید تا آسیب‌های ناگهانی و غیرمنتظره را کاهش دهید.

4-فرورفتگی ناخن‌های پا:

رشد نامناسب و فرو رفتگی ناخن‌های پا بخاطر پوشیدن کفش پاشنه بلند است. اگر بخش جلویی کفش تنگ باشد، فشاری که از پاشنه پا به پنجه و ناخن‌های انگشتان وارد می‌شود؛ باعث فرورفتگی و رشد نامناسب ناخن‌های پا می‌شود. این فرو رفتگی ناخن در گوشت می‌تواند زخم ایجاد کند. زخم‌هایی که دردناک و درمان آن بخاطر اینکه پا همیشه در کفش است؛ زمانبر خواهد بود. اگر به خوبی به این زخم‌ها رسیدگی نشود و در اسرع وقت درمان نشود؛ می‌تواند منجر به بروز عفونت و قارچ در محل زخم شود. قارچ و عفونتی که پوست را درگیر کرده و پروسه درمان را به تعویق خواهد انداخت و همچنین امکان دارد به دیگر قسمت‌های پوست بدن افراد هم تسری پیدا کند.

5-میخچه:

یکی دیگر از عوارض پوشیدن کفش پاشنه بلند میخچه زدن انگشتان پا است. این مسئله به خاطر تحت فشار بودن پنجه‌ پا و فشار وارده از جانب پاشنه است. به خاطر اینکه پا بیشتر مواقع روز در کفش است، این میخچه‌های دردناک دیرتر خوب می‌شوند. هرچه بیشتر از این کفش‌ها استفاده کنید و بیشتر تحت فشار قرار گیرند، گستردگی بیشتری پیدا می‌کنند و روند درمانی آنها به تعویق می‌افتد. راه‌های زیادی برای درمان آنها وجود دارد ولی همگی زمانبر و پردردسر هستند.

*استفاده از کفش پاشنه بلند در رانندگی ممنوع است. چرا که کنترل پدال‌های خودرو با وجود پوشیدن این کفش‌ها سخت تر است و خطر آفرین خواهد بود. بنابراین در هنگام رانندگی از پوشیدن این کفش‌ها، اجتناب کنید. استفاده از کفش پاشنه بلند در بارداری توصیه نمی‌شود. چرا که می‌تواند به سلامت جنین و مادر در هنگام راه رفتن مادر و پیچ خوردن پا و افتادن ناگهانی آسیب برساند. بنابراین کفش پاشنه بلند در بارداری ضرر دارد و زنان باردار باید مراقب سلامت خود و جنین در این دوران باشند.

گردآورنده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...