مختصری از زندگی نامه امام حسین(ع)

یکی از امامان بزرگوار دین مبین اسلام که نقش قابل توجهی در ترویج دین اسلام و پاسداری از آن داشت امام حسین(ع) می باشد. با فرا رسیدن ماه محرم در مهدکودک ها برای کودکان داستان هایی از زندگی نامه امام حسین گفته می شود و از دانش آموزان در سنین بالاتر درخواست یک تحقیق با همین موضوع می شود.


در روز سوم شعبان سال چهارم هجرت فاطمه امام حسین (ع) فرزند دوم حضرت علی و فاطمه (س) چشم به جهان گشود. اکثر ما با شنیدن نام امام حسین (ع) یاد واقعه کربلا می افتیم. امام حسین (ع) نقش قابل توجهی در زنده نگاه داشتن دین مبین اسلام داشت و اسوه صبر و اسقامت و بردباری است. در این مقاله قصد داریم تا به طور مختصر زندگی نامه امام حسین (ع) را مورد بررسی قرار دهیم. از آنجا که با فرا رسیدن ماه محرم هر ساله از دانش آموزان خواسته می شود در این رابطه تحقیق آماده کنند توصیه می کنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با زندگی نامه امام حسین (ع)

امام حسین (ع) دومین فرزند امام علی و فاطمه (س) می باشد. وی در سال چهارم هجری و در سوم شعبان چشم به جهان گشود. کنیه امام حسین (ع) ابو عبدالله بود. از جمله لقب هایی که در طول زندگی خود به وی نسبت داده شد می توان به خامس آل عبا، سبط، شهید، وفی و زکی اشاره کرد. وی در مدینه متولد شد و در طول 57 سال عمر با عزت خود خدمت بسیار زیادی به دین اسلام کرد. پس از اینکه یزید به عنوان خلیفه مدینه انتخاب شد، از آنجا که امام حسین (ع) وی را فردی لایق نمی دانست به بیعت و سازش با او تن نداد و در مخالفت با معاویه به فرمان خدا از مدینه به مکه آمد و سپس به سوی کوفه و کربلا حرکت کرد. در واقعه کربلا امام حسین (ع) همراه یاران خود با لبی تشنه توسط دشمنان اسلام شهید شد. در روایات آمده است که قاتلان وی صالح بن وهب مزنی، سنان بن انس و شمر بن ذی الجوشن بودند. امام حسین (ع) در سال 61 هجری و در دهم محرم در کربلا چشم از دنیا فرو بست.

دوران کودکی امام حسین (ع)

در زندگی نامه امام حسین (ع) یکی از بهترین دوران، دوران کودکی ایشان بود که در دامان پیامبر اکرم تا سن 6 سالگی پرورش یافت. پیامبر اکرم به امام حسین (ع) توجه خاص و ویژه ای داشت و تمام اصحاب پیامبر نیز از این موضوع آگاه بودند. پیامبر اکرم با امام حسن و امام حسین بسیار بازی می کرد و بارها آن ها را بر دوش خود سوار کرده بود. بر اساس برخی از روایات از اصحاب پیامبر، پیامبر اکرم بارها به امام حسین فرموده بود حسین از من و من از اویم. کسی که امام حسین (ع) را دوست بدارد قطعاً خداوند او را دوست خواهد داشت. امام حسین 6 ساله بود که پیامبر اکرم را از دست داد و از آن پس در دامان پدر خود امام علی (ع) پرورش یافت. در دوران کودکی امام حسین (ع) مادر خود را نیز به دلیل جراحت ها و صدمه های وارد شده توسط غائله بیعت از دست داد.

دوران نوجوانی امام حسین (ع)

دوران نوجوانی امام حسین (ع)

پس از اینکه پیامبر اکرم چشم از جهان فرو بست، امام حسین (ع) سی سال از زندگی خود را با پدر گرامی اش زندگی کرد. پدر امام حسین (ع) جز خدا چیزی ندید و جز او چیزی نخواست. امام حسین (ع) در تمام طول زندگی خود از اوامر پدر اطاعت می کرد و پس از به خلافت رسیدن امام علی (ع) همچون سربازی فداکار در جهت اهداف اسلامی تمامی تلاش خود را به کار می بست. در طول زندگی خود در جنگ های جمل، صفین و نهروان شرکت کرد.

زندگی نامه امام حسین (ع) در دوران امامت برادر بزرگوارش امام حسن

پس از به شهادت رسیدن امیر المومنین، امام حسن (ع) به امامت رسید. در دوران امامت امام حسن، امام حسین (ع) نیز همانند دیگر شیعیان از اوامر برادر خود به طور کامل اطاعت می کرد و در پیروی از اوامر برادر خود لحظه ای کوتاهی نمی کرد. در ماجرای جنگ امام حسن با معاویه نیز نقش قابل توجهی در توقف آن داشت. پس از به صلح رسیدن امام حسن و معاویه، امام حسین (ع) همراه با برادر خود به سمت مدینه بازگشت و در کنار مرقد پیامبر اکرم به ارشاد و تربیت کودکان، تبیین و تفسیر احکام الهی مشغول شد.

زندگی نامه امام حسین (ع) در دوران رسیدن به خلافت

زندگی نامه امام حسین (ع) در دوران رسیدن به خلافت

یکی از مهمترین دوران زندگی در طول زندگی نامه امام حسین (ع) دوران به خلافت رسیدن وی می باشد. پس از اینکه امام حسن (ع) در سال 50 هجری به شهادت رسید، امامت بر عهده امام حسین واگذار شد. در سال 60 هجری معاویه درگذشت و برخلاف عهد و پیمان خود پسرش یزید را به خلافت رساند، از آنجا که یزید با دین اسلام مخالف بود، امام حسین (ع) از همان ابتدا با وی مخالفت کرد. امام حسین (ع) حاضر به بستن بیعت با یزید نشد و به همراه خانواده خود به سمت مکه به راه افتاد. پس از به راه افتادن جنگ بین امام حسین و یزید، در واقعه کربلا عمر بن سعد راه آب را بر ایشان و یارانش بستند. در روز دهم عاشورا امام حسین به همراه یارانش که 72 تن بیشتر نبودند با عزت و آزادگی به مقام بلند شهادت نائل شدند.

زن و فرزندان امام حسین (ع)

همسر امام حسین (ع) رباب بود. رباب دختر امرء القیس می باشد. پدر وی در زمان خلیفه دوم به دین اسلام روی آورد و از فرط علاقه به امام علی (ع) دو تن از دختران خود را به عقد امام حسن و امام حسین (ع) درآورد. رباب تا آخرین لحظات عمر امام حسین (ع) در کنار وی ماند. در رابطه با برخورد امام حسین (ع) با همسرش بیان این نکته از اهمیت قابل توجهی برخوردار است که وی بسیار صبور بوده است و با همسر خود برخوردی بسیار پسندیده و نکو داشته است. آن ها دو فرزند به نام های عبدالله و سکینه داشتند. در روز عاشورا و در واقعه کربلا عبدالله که کودکی بیش نبود جلوی چشم پدر و مادر خود به شهادت رسید و اما سکینه بعدها به عنوان یکی از زنان بزرگ اسلام در شخصیت و ادب شناخته شد.

زندگی نامه امام حسین (ع) و شهادت وی

امام حسین (ع) در واقعه کربلا و در دفاع از دین اسلام در سال 61 هجری به شهادت رسید. یکی از مهمترین نکات در رابطه با زندگی نامه امام حسین (ع) همراهی رباب که همسر وفادار امام حسین (ع) بود به همراه خواهر وی حضرت زینب و چند تن از زنان دیگر با وی بود. آن ها تا آخرین لحظه عمر امام حسین در کنار وی به امر خطیر دفاع از اسلام مشغول بودند.

گردآورنده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...