مختصری از زندگی نامه حضرت زینب

بانوی بزرگوار دین اسلامه که در طول عمر باعزت خود فداکاری های زیادی در حق فرزندان و همسر خود انجام داده است حضرت زینب می باشد. حضرت زیب به عنوان اسوه و نمونه زنان مسلمان شناخته می شود. در این مقاله قصد داریم تا به صورت مختصر با زندگی نامه حضرت زینب آشنا شویم.

ثمره عشق امیر المومنین و حضرت زهرا (س) دختری به نام زینب می باشد. حضرت زینب ر واقعه کربلا بسیار رشادت ها انجام داد و در کنار برادر خود در این واقعه دردناک همراه با دو فرزندش حضور داشت. وی فرزندان عزیز خود را در واقعه کربلا از دست داد و پس از به اتمام رسیدن جنگ همراه با بازماندگان این نبرد به اسارت درآمد و به شام برده شد. حضرت زینب در سال 62 قمری دار فانی را وداع گفت. امروزه در اکثر مدارس با نزدیک شدن به ماه محرم و سالروز واقعه عاشورا از دانش آموزان خواسته می شود تا زندگی نامه حضرت زینب را در قالب تحقیق ارائه دهند.

ولادت حضرت زینب (س)

در سال پنجم یا ششم هجری قمری در روز پنجم جمادی الثانی حضرت زینب کبری در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود. بر اساس روایت های مختلف بیان شده از زندگی نامه حضرت زینب، نام او توسط پیامبر اکرم انتخاب شد. البته لازم به ذکر است که به دستور خداوند متعال و ارسال پیام خداوند از طریق جبرئیل به پیامبر اکرم این نام برای فرزند حضرت علی و زهرا انتخاب شد. حضرت زینب فرزند سوم خانواده است و هنگام تولد وی تمام اعضای خانواده با خوشحالی و سرور منتظر تولد نوه سوم پیامبر اکرم بودند. رسم خانواده امام علی (ع) به این گونه بود که وظیفه نام گذاری فرزند را بر عهده بزرگ خاندان قرار می دادند. پیامبر به دستور خدای عظیم نام زینب را برای کودک انتخاب نمود. این نام به معنای زینت بابا می باشد.

تربیت یافتن در دامان عطوفت پیامبر

بر اساس احادیث نقل شده حضرت زینب (ع) در سال ششم هجری به دنیا آمده است و از آنجا که پیامبر اکرم در سال یازدهم هجری وفات یافته است، می توان این نتیجه را گرفت که حضرت زینب پنج سال در دامان پر عطوفت پیامبر اکرم بزرگ شده است و این زمان برای به حساب آمدن از اصحاب پیامبر کافی است. پیامبر اکرم در این پنج سال حضرت زینب را در دامان خود نوازش کرد و او را از چشمه های معرفت سیراب کرد. مصیبت و حوادث ناگوار در سرنوشت حضرت زینب وجود داشت. به دلیل وجود صبر و پایداری در سرشت حضرت زینب وی سال هاست که به عنوان اسوه و الگوی زنان مسلمان شناخته می شود.

زندگی مشترک حضرت زینب

با نزدیک شدن حضرت زینب به سال های تشکیل زندگی، وی از سنت رسول خدا پیروی کرد اما برای ازدواج خود شرط گذاشت و آن شرط مهم همراهی با برادر در تمامی لحظات است. حضرت زینب در سال 17 قمری با عبدالله بن جعفر ازدواج کرد. از آنجا که حضرت زینب دوستدار اهل بیت و متعهد به دین اسلام بود شرط او را برای ازدواج پذیرفت. نهضت عاشورا در طول زندگی حضرت زینب روی داد از این رو نقش قابل توجهی در این حوزه داشت. آن ها صاحب 4 پسر به نام های علی، عباس، محمد، عون و یک دختر به نام ام گلثوم شدند. حضرت زینب در واقعه کربلا دو پسر خود به نام های عون و محمد را از دست داد. پسر معاویه از ام گلثوم خواستگاری کرد اما امام حسین نپذیرفت و ام گلثوم به عقد پسر عموی خود قاسم بن محمد در آمد.

ویژگی های حضرت زینب

از جمله ویژگی های حضرت زینب می توان به سخنوری وی اشاره کرد. وی در عبادت و حفظ حجاب و عفت بسیار سختگیر بود. یکی دیگر از ویژگی های قابل ستایش حضرت زینب صبر و استقامت وی می باشد. به همین دلیل است که به عنوان اسوه صبر و پایداری در عالم شهره است. حضرت زینب در واقعه کربلا پس از دیدن بدن خونین برادر خود گفت: خدایا این قربانی در راه خود را از ما بپذیر.

تربیت شاگردان در طول زندگی نامه خود

حضرت زینب به دلیل متصل بودن به منابع علم از جمله پیامبران و امامان معصوم و منبع لایزال وحی، تمام دانش ها مورد نیاز را در اختیار داشت. یکی از نکات مهم در طول زندگی نامه حضرت زینب خلوص و صفای زینب است. وی در طول زندگی خود شاگردان بسیار زیادی را تربیت نمودند و در طول عمر با عزت خود هیچگاه از انسان پروری غفلت نکردند.

زندگی حضرت زینب

قربانگاه فرزندان

در واقعه کربلا حضرت زینب فرزندان خود را برای قربانی کردن به نینوا می آورد. وی در همه حال برای امام حسین یاری مهربان و دلسوز بوده است. با شهادت امام حسین (ع) بار بیشتر نهضت او بر دوش حضرت زینب قرار گرفت. حضرت زینب همانند کوهی پولادین در برابر دشمنان ایستادگی کرد. هنگام شهادت فرزندانش از خیمه بیرون نیامد و در جواب سؤال اینکه چرا چنین کاری کردید؟ پاسخ داد زیرا نمی خواستم برادرم خجالت بکشد. حضرت زینب در واقعه کربلا چنان نقش مهمی داشتند که پس از گذشت قرن ها همچنان جلوه ای خاص دارد.

وفات حضرت زینب

در زندگی نامه حضرت زینب (ع) بیان شده است که هنوز سالگرد وفات امام حسین فرا نرسیده بود که در مدینه قحطی سخت ایجاد شد. حضرت زینب به همراه عبدالله بن جعفر برای کار زراعت و جمع آوری سرمایه به شام رفتند. پس از مدتی حضرت زینب دچار تب شدید شدند که پیوسته بیماری وی شدت می یافت. در یک بعدظهر به همسر خود می گوید رختخواب مرا زیر آفتاب رو به قبله و در گوشه ای دنج قرار دهید، عبدالله بن جعفر می گوید پس از مدتی دیدم با گفتن جملاتی زیر لب در حالیکه پیراهن پاره پاره برادرش در دستانش بود دار فانی را وداع گفت. وی در 15 ماه رجب سال 62 هجری قمری فوت کرد.

داستان کودکانه زندگی نامه حضرت زینب

داستان کودکانه زندگی نامه حضرت زینب

داستان های بسیار زیادی در رابطه با زندگی نامه حضرت زینب برای کودکان به رشته تحریر در آمده است اما از آنجا که بسیاری از آن ها به جنبه تاریخی زندگی نامه حضرت زینب پرداخته اند این کتاب داستان ها برای کودکان جذابیت خاصی ندارند. یکی از نویسندگان ماهر در حوزه داستان های کودک بیان کرده است قصد دارید تا در رابطه با زندگی نامه حضرت زینب کتاب داستان برای کودکان تألیف کند، به عقیده وی ادبیات مذهبی ما بیشتر دارای جنبه های تاریخی می باشد و کشش و جذابیت های ادبی لازم را ندارد. این بار این نویسنده محبوب در حوزه داستان کودکان قصد دارد داستان کودکانه زندگی نامه حضرت زینب را همراه با جذابیت های ادبی بنویسد.

گردآورنده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...