مزایا و معایب رشته پزشکی در ایران

ماراتن کنکور در ایران را می توان مارتن بزرگ رسیدن به رشته های پزشکی دانست و در  سالهای اخیر شاهد گرایش هر چه بیشتر دانش آموزان دوره متوسطه دوم رشته های نظری برای قبولی و تحصیل در رشته های متنوع پزشکی هستیم. از طرفی، مقبولیت رشته های پزشکی نزد خانواده ها و داوطلبان کنکور آنچنان بالاست که در مقاطه پایین تحصیلی کودکانشان را در مؤسسات مختلف ثبت نام می کنند و با فشرده ترین برنامه های آموزشی و آزمون های مختلف، سعی می کنند تا نهایتاً رویای قبولی و تحصیل آنها را در رشته های پزشکی به حقیقت برسانند.

آمار جالب شرکت کندگان برای تحصیل در رشته های پزشکی دلیلی مبرهن بر این واقعیت می باشد و این در حالی است که سیل عظیم داوطلبان رشته های تجربی پزشکی، شانس اندکی را برای قبولی در رشته های مورد نطر خود دارند. از سوی دیگر، این رشته های پرطرفدار نیز در حال اشباع شدن می باشند.طبیعتاً علت اصلی گرایش داوطلیان کنکور و خانواده ها برای تحصیل فرزندانشان در رشته های پزشکی، بیشتر به سبب موقعیت اجتماعی و ارزش و مقبولیت افراد تحصیل کرده در این رشته ها در درون جامعه و همچنین، درآمد بالای پزشکان نسبت به سایر افراد جامعه دانست.  ریشه های فرهنگی نیز می تواند از علل مهم توجه و علاقمندی داوطلبان رشته های پزشکی  دانست که مسأله ای ریشه دار در ایران می باشد و باید فرهنگ سازی درست و اصولی در مورد آن صورت پذیرد.

رشته پزشکی

مزایای رشته پزشکی در ایران:

*میزان درآمد بالا: اولین دلیلی که باعث می شود داوطلبان به رشته های پزشکی گرایش پیدا کنند، در آمد بالا و پر سود و البته، نگاه اقتصادی به این رشته ها در ایران می باشد.

*ارزش و موقعیت اجتماعی بالا در جامعه: میزان بها و ارزشی که رشته های پزشکی در ایران دارند بیشتر از سایر رشته های دیگر از قبیل شاخه های علوم انسانی، ریاضی و فنی و علوم است، از این رو کسب موقعیت اجتماعی ایده آل و بالا از طریق تحصیل را، تنها در رشته های پزشکی  می توان جستجو و به دست آورد.

*امنیت شغلی: در شرایط کنونی جامعه ما و عدم وجود امید به آینده شغلی برای تحصیل در اغلب رشته ها، تحصیل در رشته های پزشکی به سبب تضمین آینده شغلی و اطمینان خاطر داوطلبان از این مسأله، با هجوم خیل عظیم دیپلمه های تجربی برای تحصیل در این رشته ها و کسب صندلی های دانشگاهی روبه رو می باشد.

*کاستن از آلام و دردهای انسانها: اگر نیت تحصیل در رشته های پزشکی را برای تمام داوطلبان، تنها کسب مقبولیت بالای اجتماعی و درآمدهای هنگفت در نظر گرفت، تا حدودی بی انصافانه می باشد زیرا انگیزه همه داوطلبان ورود و تحصیل در این رشته های دانشگاهی تنها عوامل ذکر شده نمی باشد بلکه، همدلی و مشارکت مستقیم در نجات انسانها و کاستن از آلام و دردهای جسمی و روحی آنها، از ارزشمندترین مواردی است که می توان به عنوان مزایای تحصیل در رشته های پزشکی به حساب آورد و انگیزه بسیاری از داوطلبان برای تحصیل در این رشته ها کمک به هموطنان و همنوعان خود می باشد.

*تنوع رشته های پزشکی: رشته های پزشکی و پیراپزشکی از شاخه هایی می باشد که تنوع بالایی دارد و علیرغم گستردگی و تنوع در گرایش ها همچنان ارزش و اعتبار خود را حفظ کرده و عنوان خانم دکتر و آقای دکتر همچنان پابرجاست از جمله این رشته ها می توان به:

پزشکی

دندانپزشکی

داروسازی

رادیولوژی

فیزیوتراپی

شنوایی سنجی

پرستاری

تکنسین اتاق عمل

و... اشاره نمود.

*تنوع در مکانهای فعالیت در این حوزه ها: رشته های پزشکی از جمله رشته هایی هستند که با دارا بودن بازار کار مطلوب و گسترده، امکان جذب آنها در دانشگاههای علوم پزشکی، بیمارستانهای دولتی و خصوصی، کلینیک ها ،درمانگاه ها و همچنین طبابت در مطب ها را برای تحصیل کردگان مهیا می سازد. همچنانکه برخی از تحصیل کردگان در این رشته ها در چند دسته از مراکز درمانی ذکر شده، در حال فعالیت به شکل همزمان هستند.

*عدم دغدغه مالی: از مزایای دیگر تحصیل در رشته های پزشکی علاوه بر آینده درخشان و تضمین شده، این است که افراد مشغول در این حوزه ها، کمترین دغدغه ممکن را از لحاظ مالی دارند و براحتی می توانند بر کار و فعالیت خود تمرکز کنند.  

*امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالای تحصیلی: از مزایای دیگر رشته های پزشکی امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر یعنی تخصص و فوق تخصص می باشد. طبیعی است با ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، علاوه بر افزایش منزلت اجتماعی، میزان در آمد نیز زیاد شده و آرزوی اغلب فارغ التحصیلان مقاطع پایین، ورود و تحصیل در مقاطع تخصص و فوق تخصص می باشد.

درباره رشته پزشکی در کشور ایران

معایب رشته پزشکی در ایران:

قبل از ورود به بحث معایب رشته های پزشکی در ایران، لازم است بیان گردد که برخی از عناوین ذکر شده، خاص پزشکان ایران نبوده و حالت کلی و عمومی دارد و برخی از عناوین دیگر نیز از ویژگیهای پزشکان متعهد می باشد و نباید به عنوان معایب از آنها یاد نمود.

*قبولی دشوار: سد بزرگ کنکور اولین عیب و شاید از اصلی ترین علل ارزش تحصیل در رشته های پزشکی در ایران می باشد. از بین داوطلبان رشته های تجربی برای ورود و تحصیل در این رشته ها، تنها چند درصد موفق به ادامه تحصیل در این رشته ها می شوند و می توانند از برندگان این ماراتن علمی شوند و درصد بالایی از داوطلبانی که موفق به عبور از این سد عظیم نمی شوند به مشکلات روحی و روانی بسیاری دچار شده و بعضاً دست به کارهای غیر عاقلانه ای نیز می زنند.

*گذران دروس تخصصی و پایه: واقعیت این است که تحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزشکی تاپ، نیاز به تلاش فراوان داشته و دانشجویان در طول تحصیل برای موفقیت در این رشته ها نیاز به تلاش مضاعف دارند.  

*مدت اتمام دوره: دوره تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی تقریباً بین 6 تا 7 سال زمان می برد و در صورت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر تا 14 یا 15 سال نیز می رسد.

*داشتن صبر و حوصله و مهارتهای کافی: رشته های پزشکی با توجه به خاص بودنشان نیاز مند صبر و حوصله و مهارت بالایی می باشند. حساسیت فعالیت در این حوزه ها بدون داشتن صبر و حوصله و مهارتهای بالای علمی، امکان پذیر نمی باشد.

*حساسیت بالای شغلی: این رشته ها به سبب ارتباط مستقیم با سلامت انسانها از حساسیت فوق العاده ای برخوردار هستند و بعضاً با کوچکترین اشتباه ممکن است سلامت بیماران به خطر بیفتد. از این رو فعالیت در رشته های پزشکی و پیراپزشکی بسیار پر استرس و تنش زا می باشد و بالطبع کار در این حوزه ها نیازمند روحیات خاص خود بوده و هر کس قادر به فعالیت و کار در این حوزه ها نمی باشد.

*صلاحیت علمی و تشخیصی بالا و سریع: پزشکی که صرفاً درس خوانده باشد اما صلاحیت و قابلیت تشخیص به موقع را نداشته باشد همواره در کار خود دچار مشکلات فراوان می گردد. تا جایی که حتی مجبور می شود از کار خود دست بکشد.    

*دارای مطالعه مستمر و حرکت با علم روز دنیا: بر خلاف برخی از شاغلان که بعد از فارغ التحصیلی ممکن است دیگر خود را نیازمند کسب اطلاعات بیشتر و به روز ندانند، یک پزشک متعهد همواره باید به علم روز پزشکی دنیا مسلط بوده و به اصطلاح هر روز آبدیت شود. سرعت بالای رشد و پیشرفت علوم بویژه در حوزه های پزشکی و سلامت، شاغلان در این بخش را

مؤظف به مسلح شدن به علم روز دنیا می نماید. از این رو مطالعه و کسب دانش هر چند برای تمام شاغلان در ارگانها و مراکز مختلف ضروری می باشد، اما برای پزشکان و افراد درگیر در این حوزه، ضروری تر و از اوجب واجبات می باشد.

*پزشک تعهدی و شرایط خدمت در مناطق محرم و...

*پزشک سالاری: از معایب دیگری که امروزه به عنوان یک معضل بزرگ فرهنگی- اجتماعی و بعضاً اقتصادی در جامعه ما مطرح است، پزشک سالاری می باشد. قائل شدن تبعیضاتی به نفع پزشک و به ضرر بیماران و بعضاً سایر شاغلان در مراکز درمانی، از جمله این مسائل می باشند.

گردآورنده : توپ تاپ

12 نظر

  1. FlashFlashsays:

    ممنون از مطالب خوبتون من ترم اول کلاس نهم معدلم شد 17,79 میتونم برم رشته تجربی زود تر جوابمو بدید

    • مدیر سایتمدیر  (toptoop) :

      سلام وقت بخیر ، در این زمینه نیاز هست با یک مشاوره مکالمه کنید. نیاز هست تا اطلاعات بیشتری را در اختیار مشاور قرار بدید تا راهنمایی بشید

  2. Z.MZ.Msays:

    سلام من پایه هشتم هستم معدل ترم یکم شد ۲۰ و خیلی به پزشکی علاقه دارم اما شنیدم برای پاس کردن ترم های این رشته در دانشگاه(مخصوصا داشگاه های تاپ و بنام) کتاب های بسیار قطور و حجیمی رو باید خوند و حفظ کرد و خوب این بسیار سخت و طاقت فرسا هستش آیا چنین چیزی هست؟

    • مدیر سایتمدیر  (toptoop) :

      سلام وقت بخیر ، نه در اندازه ای که برای شما توصیف کرده اند ؛ با توجه به اینکه کتاب های تمامی رشته ها برای هر ترم ممکن است تغییر کنند و همچنین کم حجم تر و سبک تر شوند.

  3. اسمااسماsays:

    سلام میخواستم بدونم درآمد پزشکی چقدره که این همه طرفدار داره؟

  4. اسمااسماsays:

    درضمن ،من باید هر روز یه انگیزه جدیدی تو زندگیم باشه تا بتونم راهمو ادامه بدم واسه همین میخواستم بدونم با پزشکی خوش بخت میشیم، میتونیم یه آینده باور نکردنی واسه خودمون بسازیم، میتونم باهاش یه زندگی ایده آل داشته باشم،میدونین چیه من می‌خوام تو بین فامیلامون منحصر به فرد باشم پس با پزشکی میشه همه اینا رو به دست اورد؟ حتی ماشین مدل بالا و زندگی شیک و مدرن وهمه چی ایده آل با پزشکی میشه؟ خواهش میکنم بگید اگه بهترین راهنمایی رو کنین واقعا ممنون میشم ،من فقط امیدم پزشکیه

  5. اسمااسماsays:

    خواهش میکنم بگید

  6. اسمااسماsays:

    چرا نمیگید پس، به خدا من احتیاج دارم

  7. مریممریمsays:

    اسما خانوم مسلما اگر تلاشت ب اندازه علاقت و تمایلت برا منحصر ب فرد بودن باشه۱۰۰ درصد یک پزشک موفق خواهی شد

  8. ملودیملودیsays:

    پزشکی در درجه اول یعنی از خودگذشتگی، خدمت و درمان. کسانی که با فشار خانواده و فامیل یا صرفا برای پول و درآمد وارد این حیطه میشن اشتباه بزرگی می‌کنند. اگر واقعا عشق و علاقه و البته توانایی این رشته رو نداشته باشید نتیجه مطلوب نمی‌گیرید.

  9. علیعلیsays:

    درسته که میگن باید جوونیتو پای این رشته بذاری دائما درس بخونی و از تفریحاتت بگذری ایا تو دوران دانشجپیی حقوق میدن چه مقدار

  10. راضیه اسعدزادهراضیه اسعدزادهsays:

    ممنون از مطلب خوب و جامع واقعا مفید و عالی. من سوالی داشتم اگر رشته ریاضی خونده باشیم و یک لیساس هم داشته باشیم با سن ۳۰ سال آیا میتونیم در رشته پزشکی قبول بشیم البته صد در صد تلاش بسسسسیار زیاد از لحاظ سنی منطقی هست؟ممنون میسم پاسخ بدید

  11. خانم دکترخانم دکترsays:

    سلام .من الان کلاس یازدهم تجربی هستم و عاشق رشته پزشکی هستم جوری که همه زندگی من شده .میخواستم ببینم میشه فقط با تلاش و کوشش خودم و بدون داشتم هیچ امکاناتی پزشکی قبول شد ؟؟ ممنون میشم جواب بدید 🙏🙏

  12. namnamsays:

    سلام، کارزار آشنایی با شغل مهندسی پزشکی لینک https://www.karzar.net/35847 با امضای شما در معرفی این شغل تخصصی به جامعه کمک کنید.