پیشگیری و درمان فشارخون

فشارخون به میزان فشاری گفته میشود که قلب به خون وارد میکند تا خون را در رگها جاری سازد. اما فشار خون عدد ثابتی نیست پزشکها فشار خون ما را به وسیله ی دو عدد متفاوت تعیین میکنند: فشار خون سیستولی (یعنی فشارخونی که پس از انقباض قلب و حرکت خون به سمت اندام ها وجود دارد) و فشار خون دیاستولی (یعنی فشار خونی که پس از انبساط قلب ودر هنگام بازگشت خون به سمت قلب وجود دارد)

فشار خون دیاستولی کمتر از فشار سیستولی ست چون مقداری از فشار خون به دیوار رگها وارد شده و نیروی آن کمتر شده است. هردوی این اعداد اهمیت دارند و باهم معنی پیدا میکنند. اگر عدد آن از مقدار طبیعی بیشتر باشد به اصطلاح فشار خون بالاست و اگر کمتر باشد فشار خون پایین است. فشار خون سیستولی در حالت عادی 12 است و فشار خون دیاستولی در این حالت باید 8 باشد. واحد سنجش آن  نیز میلی متر جیوه است. فشار خون یکی از اختلالات شایع در بین بزرگسالان است.

علل ایجاد فشار خون

این بیماری بسیار تحت تاثیر ژنتیک قرار دارد و مهمترین دلیل ایجاد فشار خون وراثت معرفی میشود.فشار خون در هر سنی میتواند به سراغ ما بیاید اما افزایش سن زمینه ی مساعد تری برای ایجاد آن را فراهم میکند. بعد از چهل سالگی که فرد وارد میانسالی میشوداحتمال ابتلا به فشار خون افزایش میابد بنابراین میتوان با کنترل وزن ورعایت برخی نکات تاثیر افزایش سن راتا حدودی خنثی کرد.عامل دیگری جنسیت است. جالب است بدانید که تا قبل از حدود 50 سالگی که زنان یائسه نشده اند احتمال بروز فشار خون در مردان خیلی بیشتر است. اما پس از یائسگی با از بین رفتن هورمون استروژن زنان حفاظ خود را نسبت به فشار خون از دست میدهند و احتمال ایچاد این بیماری در آنها بیشتر میشود.یکی دیگر از عواملی که تاثیر عمده ای درایجاد فشار خون دارد اضافه وزن و چاقی ست. مصرف بیش از حد نمک نیز در برخی افراد میتواند باعث افزایش فشار خون شود. استرس، مصرف سیگار و الکل، تغذیه ی نامناسب و بی تحرکی نیز از عوامل ایجاد فشار خون بالا هستند .

پیشگیری از افزایش فشار خون

پیشگیری از افزایش فشار خون

مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم به علت این که سدیم نمک را در خون خنثی میکند در پیشگیری از فشار خون موثر است. میوه ها وسبزیجات به مقدار زیادی از این ماده ی معدنی در خود دارند مخصوصا کلم، گوچه فرنگی، کاهو، پرتقال و...طبق برخی تحقیقات انجام شده کلسیم و مصرف دائمی منابع سرشار از کلسیم احتمال ابتلا به فشار خون را کاهش میدهد.مصرف منابع منیزنیم مثل سبزیجات تیره رنگ، غلات سبوس دار نیز از عوامل تاثیر گذار در پیشگیری این اختلال هستند.غذاهایی که اصولا پر نمک هستند(چیپس های آماده سوسیس و کالباس و...) را کمتر مصرف کنید و سعی کنید خود را به غذا های کم نمک عادت دهید.

فیبر بیشتری مصرف کنید.

مصرف آلو به علت اینکه در بهبود بیماری های قلبی موثر است و غنی از پتاسیم می باشد در پیشگیری از فشار خون نیز موثر است.

جوانه ی گندم به علت دارا بودن مقدار زیادی  منیزیم و پتاسیم از مواد غذایی مناسب برای پیشگیری از فشارخون است .

به صورت مرتب ورزش کنید، سیگار و تنباکو و مصرف الکل و کافین را به حداقل برسانید یا قطع کنید.

حفظ آرامش و دوری از استرس نیز برای حفظ سلامتی تان  در برابر فشار خون لازم است.

در واقع نگرانی و استرس منشا بسیاری ازبیماری ها میتواند باشد بنابراین بهتر وقتی را برای مدیتیشن کنار بگذارید.همچنین شما نباید خشم و استرس خود را درون خود بریزید سعی کنید با دوستان و خانواده تان صحبت ککنید و تنش های روانی خود را تخلیه کنید این کار برای سلامت عمومی بدنتان بسیار موثر است.در خانه خود دستگاه سنجش فشار خون داشته باشید و مرتب از آن آگاه شوید تا در صورت بروز کوچکترین مشکل اقدامات لازم را به عمل آورید و ازپیشروی آن جلوگیری کنید .

ورزش با فشار خون بالا

 ورزش با فشار خون بالا

اگر فشار خون دارید ورزش میتواند برای شما مفید باشد اما اگر به شکل نامناسب انجام شود و برخی احتیاط ها لحاظ نشود میتواند خطر آفرین نیز باشد. برای اینکه بدانید چه ورزشهایی و تا چه حدی انجام دهید باید با پزشکتان مشورت کنید.اما به طورکلی ورزشهای هوازی باعث کاهش فشار خون میشوند. پیاده روی، دویدن آهسته، طناب زدن، و شنا از جمله ی آنند.اگر در حین ورزش دچار تنگی نفس و ضربان بالای قلب شدید دست نگه دارید. همچنین داغ شدن بدن احساس فشار در گردن به همره سست و بیحال شدن نشانه ی این است که فشار خون شما بالا رفته و باید ورزشرا متووقف کنید .

فشار خون بالا میتواند باعلائمی همراه باشد و میتواند علائم خاصی را در بر نداشته باشد و تنها با مراجعه به پزشک مقدار آن مشخص شود اما به طور کلی علائم زیر میتواند نشانه ی فشارخون بالا باشد:

ضربان نامنظم قلب با طپش قلب شدید

احساس سنگینی و داغ شدن  سر و گردن

حالت تهوع یا استفراغ

اشکال در تنفس

وجود خون در ادرار

ضعف بدن

و...

درمان فشار خون


درمان فوری فشار خون در مواقع ضروری

میتوانید انگشت خود را زیر لاله ی گوش قرار دهید و مستقیم تا پایین گردن یعنی روی ترقوه بکشید این حرکت را روی خط صاف انجام دهید و چند دقیقه تا پایین آمدن فشار خون ازبالا به پایین تکرار کنید.میتوانید یک حبه سیر را پوست بکنید و در در دهان خود قرار دهید و تا چند دقیقه بمکید این روش نیز اثر مطلوبی روی کاهش فشار خون به صورت فوری دارد.مصرف انار،تمشک، آلو و ذغال اخته نیز موثر واقع میشود.

گیاهان و عرقیات مفید برای فشار خون

مصرف برخی گیاهان نیز میتواند به پیشگیری و کنترل فشار خون شما کمک کند ،گیاهانی مانند سنبل الطیب، برگ زیتون، تخم گیاه کرفس و گل بیدمشک بسیار در بهبود شما موثرند.خیار چنبر، دوغ و آش آبغوره نیز مفید واقع میشوند.اما دمکرده ها و عرقیاتی که میتوانند کمک کننده باشند شامل: چای ترش، دمنوش گل گاو زبان به همراه لیمو امانی، چای آلبالو ،همچنین عرقگل بیدمشک ،باد رنجبویه و.. میباشد 

گردآورنده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...