مراقبت از دندان ها و انواع متد دندان پزشکی

یکی از نکاتی که در سلامتی انسان از اهمیت ویژه ای برخوردار است مراقبت از دندان ها می باشد ، برای داشتن دندان هایی سالم ، مراقبت های روزانه دندان و دهان ضروری می باشد . حفاظت از دندان ها با وجود افزایش سن فقط با رعایت بهداشت مناسب ، تغذیه سالم و همراه با این عادات خوب با انجام مراقبت های پزشکی امکان پذیر می باشد .

* نکات مهم برای مراقبت از دندان ها

مسواک زدن روزانه در صبح و عصر  : اگر به طور منظم و مداوم مسواک بزنید علاوه بر داشتن دندان هایی سالم و بدون درد ، از نفس مطبوع و خوشبو نیز برخوردار خواهید شد . توجه به این نکته الزامی است که بعد از خوردن غذا محیط دهان به میزان زیادی اسیدی است که باعث نرمی مینای دندان می شود ، بنابراین برای جلوگیری از صدمه احتمالی به دندان ها حداقل بعد از سی دقیقه از صرف مواد غذایی اقدام به مسواک زدن نمایید .

مسواک زدن

مدت زمان لازم برای اینکه بتوانید روی همه سطوح دندان ها و همچنین پشت آن ها را مسواک بزنید حداقل دو دقیقه می باشد . استفاده از مسواک برقی ویا مسواکی با موهای نرم می تواند بهترین نتیجه را به شما بدهد ، تعویض مسواک حتما هر سه ماه یک بار باید صورت گیرد .آموزش بهداشت دهان و دندان به کودکان را با مشاهده رشد اولین دندان های شیری شروع کنید زیرا آسیب دیدگی دندان های شیری هم مانند دندان های دائمی طاقت فرسا می باشد .

استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید :  برای تاثیر خمیر دندان در حفاظت از دندان ها فلوراید نقش مهمی دارد چرا که از مینای دندان ها محافظت کرده و همچنین از کرم خوردگی آن ها جلوگیری می کند ، حداقل شاخص مقدار فلوراید 350/1-500/1ppm می باشد و خمیر دندان هایی که کمتر از 000/1ppm  فلوراید دارند قادر به حفاظت از دندان ها نیستند .

استفاده روزانه از نخ دندان :  فواصل میان دندان ها که با مسواک تمیز نمی شوند را می  توان با نخ دندان پاکسازی کرد که با این کار از ایجاد جرم در این قسمت ها جلوگیری به عمل می آید . طریقه استفاده به این صورت است که حدود سی سانتی متر از نخ دندان را میان دندان ها گذاشته و با انجام حرکات موجی از بالا به پایین میان هر دندان و کناره های آن را پاک نمایید . باید دقت کنید وقتی به لثه ها نزدیک می شوید سرعت کشیدن نخ را کمتر کنید تا باعث خونریزی نشود .

استفاده از دهان شویه :  برای رساندن فلوراید به همه سطوح دندان ها استفاده از دهان شویه های حاوی فلوراید توصیه می شود ، به کار گیری دهان شویه بعد از مسواک زدن و نخ دندان صورت می گیرد و لازم است به مدت دو دقیقه دهان شویه در دهان شما حرکت داده شود تا بتواند تمامی قسمت های دندان ها را بپوشاند .

به جز فلوراید ماده محافظت کننده دیگری هم به نام کلرهیگزیدین در دهان شویه ها موجود می باشد که با تاثیر ماندگار خود باکتری ها را از بین می برد . از قورت دادن مایع دهان شویه اجتناب کنید زیرا موجب اذیت معده می گردد ، برای از بین بردن باکتری های ته گلو فقط کافی است کمی آن را ته گلو غرغره نموده و سپس از دهان بیرون بریزید .

مسواک زدن سطح زبان :  به علت نا هموار بودن سطح زبان ، باکتری ها و ذرات مواد  غذایی به راحتی درآن جای می گیرند و به سمت دندان ها می روند ، برای جلوگیری از این اتفاق توسط مسواک و یا وسیله مخصوص زبان ، آن را تمیز نمایید .

* توصیه های غذایی برای محافظت از دندان ها

مصرف شکر باعث تولید اسید و درنتیجه از بین بردن مینای دندان ها می شود که با  محدود کردن استفاده از مواد غذایی شیرین مثل شکلات ها و قند و ... از پوسیدگی دندان جلوگیری می شود .غذاهای چسبناک با ایجاد یک لایه نازک روی دندان که به سختی تمیز می شود موجب پوسیدگی دندان ها می شوند و حتی ممکن است ترمیم انجام شده روی دندان را نیز خراب کنند نمونه این مواد غذایی ، تافی ها ، گرانولا و آبنبات های آدامسی شکل هستند .در پایان وعده های غذایی و یا به عنوان میان وعده از سبزی ها و میوه های سفت که نیاز به جویدن زیادی دارند استفاده کنید و با این کار به طور طبیعی دندان ها را پاکسازی نمایید ، از جمله این خوراکی ها : کرفس ، بروکلی ، سیب و هویج می باشد .با کاهش دادن میزان مصرف نوشیدنی های الکلی و همچنین ترک سیگار گام مهمی در جهت محافظت از دندان ها بردارید .

متدهای دندانپزشکی

* متدهای دندان پزشکی که جز درمان جنبه زیبا سازی هم دارند

برای داشتن لبخندی جذاب زیبایی دندان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است که دندان پزشکان از شیوه های مختلفی برای این منظور بهره می برند که می توان به لمینت ، بریج کردن ، ارتودنسی ، مینا کاری اشاره نمود .

لمینت دندان  شامل یک پوسته نازک چینی و یا سرامیکی می باشد که قطر آن دو برابر ضخامت پوسته تخم مرغ است که توسط انواع باندهای رزینی بر روی دندان تراش خورده چسبانده می شوند .

ارتودنسی دندان  اصلاح دندان های نا هموار و کج توسط سیم های ارتودنسی صورت می پذیرد که با ایجاد فشار مداوم ، به آرامی دندان ها را در یک ردیف منظم قرار می دهد . با حرکت دندان در اثر فشار وارده ، شکل حفره استخوان دندان نیز تغییر پیدا می کند . براکت های بریس ممکن است رنگی و یا همرنگ دندان باشند و برای اینکه دیده نشوند می توان  آن ها را به پشت دندان متصل نمود .

مراقبت از دندان ها

استفاده از کامپوزیت  وقتی که پر کردگی دندان از بین برود و نیاز به جایگزین داشته باشد ، بعضی از افراد برای زیبایی دندان ها کاربرد کامپوزیت همرنگ دندان را به استفاده از آمالگام نقره ای ترجیح می دهند که این روش در ترمیم های کوچک به خوبی عمل می کند در حالی که در پر کردگی های بزرگ زود فرسوده می شود .

بریج کردن دندان در فرایند این روش دو دندان مجاور دندانی که کشیده شده به عنوان پایه انتخاب می شوند و ناحیه وسط پر می شود ، این شیوه ، ظاهری منظم به سه دندان متصل به هم می دهد ، دو روکش ساخته شده برای دندان های مجاور (پایه) ، بریج ها هستند که دندان ساختگی میان آن ها جای می گیرد .

ونیر و یا روکش دندان  روکش ها پوشاننده سطح جلویی دندان ها می باشند که ضخامت نازکی دارند و همرنگ دندان می باشند که ممکن است در شکل و رنگ دندان ها تغییراتی ایجاد کنند که در هر صورت قابل برداشتن نیستند . اگر جنس ونیرها چینی باشد بهتر است چون نسبت به جنس صمغی در مقابل ایجاد لکه مقاومت بیشتری دارند و همچنین ظاهر طبیعی تری به دندان ها می دهند .

مینا کاری  این روش برای اصلاح ایرادات جزئی به کار می رود و سریع و بدون درد می باشد و نیازی به بیهوشی ندارد که در اکثر موارد همراه این روش باندینگ ، سفید کردن و روکش کردن دندان ها نیز انجام می شود .

گردآورنده : توپ تاپ


مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...