راه های مقابله و جلوگیری ازشایعه پراکنی

شایعه خبر یا گزاره ای ست که به صورت شفاهی و دهان به دهان بین مردم میچرخد گاهی بر آن افزوده یا کاسته میشود ،منبع موثقی ندارد و نمیدانند این خبر از کجا آمده و چقدر بزرگنمایی و به اصطلاح یک کلاغ چهل کلاغ شده است.هر چقدر موضوعی که در مورد آن شایعه پراکنی شده است، مبهم تر باشد احتمال اینکه برداشتهای اشتباه به آن جهت دهند و شایعه را بزرگتر کند بیشتر است، و همچنین اگر اهمیت بیشتری داشته باشد نیز به علت اینکه افراد بیشتری تمایل دارند در مورد آن صحبت کنند احتمال اینکه شایعه را بیشتر پخش کند و بزرگتر نماید زیاد می شود .شایعه گفتمانی غیر رسمی و نامعتبر است که سندیت آن بررسی نشده است. و ممکن است با جهت دهی و تحریف به طور کلی با اصل قضیه تفاوت های بنیادین داشته باشد.مردمی که اشتغال فکری خاصی نداشته باشند به علت این که هیجان کمی را تجربه میکنند آماده ی باور کردن شایعات و صحبت در مورد آنها هستند.

جلوگیری از شایعه پراکنی

انگیزه های شایعه پراکنی

یکی از دلایلی که افراد میتوانند در مورد مباحث بی اهمیت و بی ریشه و شایعات صحبت کنند یا آنها را بیافرینند، جلب توجه در اجتماع است. افرادی که دارای اعتماد به نفس یا اهمیت خاصی در جامعه نیستند و خود را دارای جایگاه خاصی نمی دانند، هنگامی که خبری را برای گفتن داشته باشند احساس مهم بودن میکنند و شایعه پراکنی یکی از راه های ارضای کمبودهای این افراد است.گاهی نیز روح و ذهن خود را در دیگران می بیند و برداشتهای غلطی که از شخصیت و درونیات خودش سر چشمه گرفته را به فعالیتهای دیگران نسبت می دهد و ممکن است شایعه ای را در مورد کسی بوجود آورد.گاهی نیز فرد قصد شایعه پراکنی ندارد و ناخواسته تنها به این دلیل که راجع به موضوع کنجکاو شده است پرس و جو میکند و شایعات را در اختیار دیگران قرار می دهد .گاهی نیز برخی افراد و جناح ها بر ضد گروه مقابل خود شایعاتی را بوجود می آورد که در صدد تخریب آنها و تضعیف روحیه و به حاشیه رفتنشان شود. که اگر از اهداف و انگیزه های رقیب برای دست زدن به چنین کارهایی آگاه باشیم میتوان با شفاف سازی به موقع با آن مقابله کرد.برخی شایعات هم بسیار حرفه ای و برای فریب افکار عمومی و خارج کردن جهت فکری از روال طبیعی خود است. این دست شایعات که ممکن است به صورت کتبی هم چاپ شوند .گاهی نیز شایعاتی را در مورد آسیب زایی برخی نقص ها می پراکنند تا اقدامات لازم برای رفع مشکل فراهم شود برای مثال ممکن است شکاف یا چاهی در خیابان وجود داشته باشد که با انتشار سخنانی دال بر اینکه چندین نفر آسیب دیده اند و زخمی شده اند، امکان دارد که هر چه سریع تر مشکل مسئولان در صدد رفع مشکل برآیند.

شایعه

انواع شایعه

شایعات ایجاد کننده ترس: در این شایعات معمولا شخص عجیب و ترسناکی را معرفی میکند یا مکانی را ترسناک جلوه میدهد یا انجام کاری را خطرناک جا می اندازد و چیز های دیگری از این دست که باعث ترس عمومی میشوند را شایعات ترس می گویند. گاهی در خلال این شایعه پراکنی ها برخی افراد بی گناه مورد بازخواست قرار گرفته اند.شایعات ایجاد کننده ی بد بینی: این شایعات با هدف تخریب شخصیت یا حزب و گروه یا دسته ی خاصی ست و باعث بدبینی مردم به آنها میشود.شایعاتی در جهت ایجاد تفرقه و اختلاف: این شایعات با اهداف به اصطلاح دو به هم زنی و ایجاد شایعاتی در مورد دو طرف (شخص یا گروه) باعث ایجاد تفرقه میشود که احتمالا قرار است منافع شایعه سازان با این اتفاق بهتر تامین شود.شایعاتی برای فریب دادن نیز وجود دارد که البته شاید مستقیما به موضوعی اشاره نکند اما با ایجاد ابهام و مه آلود کردن واقعیت باعث گمراهی میشود.گاهی شایعاتی با اهداف اقتصادی منتشر میشود مثلا مدیر عاملان شرکتی ممکن است برای محصول خود شایعات و تبلیغاتی را بسازند تا مراجعین و مشتریان بیشتری کسب کنند.شایعه ی ناموسی علیه زنها به منظور بد نام کردن آنها و شایعات مرگ افراد نیز انواعی از شایعات غرض ورزانه محسوب میشود.

انواع مختلف شایعه پراکنی

جلوگیری از شایعه

دلیل پذیرفته شدن شایعات در بین مردم این است که سطحی نگری متاسفانه رواج بیشتری نسبت به تعمق و تفکر دارد اگر مردم دغدغه های مفید تری داشته باشند نیازی به پرداختن به شایعات و حواشی نیست.بنابراین اگر مردم به همدیگر و دعوت همدیگر به تعمق و تفکر، با کارهایی مثل کتاب خوانی کمک کنند، کمتر پیش می آید که شایعات خریدار داشته باشند.

آگاهی بخشی به مردم در خصوص اینکه شایعات چگونه و با چه منظوری پراکنده میشوند برگزاری کلاسها و کارگاه هایی جهت افزایش دانش عمومی و همچنین تعلیم این مسائل از طریق تلوزیون و همچنین هنر های تئاتر و سینما میتواند به فرهنگ سازی کمک کند.

باید همیشه در جواب شایعات سند و منبع موثق خواست تا هم سخن شایعه پراکن بی اعتبار شود هم دفعات بعد کمتر این جسارت را داشته باشند.اگر همیشه اطلاعات صحیح به صورت بهروز شده در دسترس همگان قرار گیرد شایعات قدرت خود را از دست میدهند.

مقابله با شایعه

تحویل نگرفتن برخی شایعات که بدون منطق و استدلالِ درست، دست به دست میچرخند باعث از بین رفتن آن میشود اگر افرادی که مورد این حواشی قرار گرفته اند واکنش خاصی نشان دهند امکان جدی گرفتن این شایعات بیشتر میشود.اگر شایعه ای دارای دو بخش از حقیقت و دروغ باشد باید شفاف سازی شود اما نه با نام بردن یا اشاره به شایعه بلکه تنها تمام حقیقتی که هست را ابراز داشته و به شایعه توجهی نکنند. اگر سرچشمه و منبع شایعه مشخص باشد، باید به صورت قانونی اقدام کرد تا پاسخی که در خور هست را دریافت کنند. در این موارد سکوت چندان جایگاهی ندارد بلکه باید منبع را بی اعتبار و ریشه کن نمود.احزاب گروه ها و جناح ها باید برای اینکه مورد حمله ی شایعه ی دشمن قرار نگیرند یا بتوانند با آن مقابله کنند فرد حرفه ای و آشنا با جوانب شایعه پراکنی و قدرت تحلیل و کنترل این موضوعات را در کنار خود داشته باشند تا راهنمای آنها باشد.

گردآورنده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...