تحلیل خیانت در روابط زوجین

در این مقاله به نکاتی که یکی‌از طرفین و یا هردو، خیانت را به‌عنوان یک راه سوم در زندگی قبول می‌کنند، می‌پردازیم. ازسوی دیگر راهکارهایی سودمند برای زندگی بهتر، سازگاری بیشتر و درک متقابل طرفین ارائه می‌دهیم که توجه به آنها می‌تواند، زنگ خطرهای زندگی را از بین برده و باعث داشتن مهمترین فاکتور زندگی یعنی، اعتماد شود. نکته مهم ان است که خیانت می‌تواند در هر سنی رخ دهد. چه‌بسا بسیار زوجینی که پس از سالها در سنین بالا خیانت کرده و فرد دیگری را به‌راحتی اختیار کردند.

موضوع ازدواج ان نیست که برایش دچار استرس، افسردگی، اضطراب، خشم، خجالت و تحقیر شویم و دائماً در جنگ و ستیز باشیم و نامش را زندگی زناشویی بگذاریم. بایستی بدانیم، دفاع کردن از حق خود به شکل خصمانه و دریافت جایزه و پاداش از دیگران با این نوع رفتار، راه به جایی نمی‌برد. پرخاشگری نشاندهنده آن است که خود را نادیده گرفته و بدون درنظر گرفتن فرد مقابل، تنها به دنبال پاسخ های خود هستید. حال انکه موفقیت در ازدواج و داشتن زندگی سالم حاصل از ان است که بتوانیم با توجه به نیازها و آگاهی از تفکرات همسرمان به راهکارهای مسائلی از جمله خیانت در زندگی برسیم

چرا با وجود تعهدات، یکی از طرفین یا هردو خیانت میکند؟

شما ازدواج نمی‌کنید تا بی‌مسئولیت باشید. بلکه ازدواج می‌کنید چون بر این باورید که بالغ شده‌اید که بتوانید همزمان نیازهای خود و شریک زندگی خودرا شناخته و برطرف کنید. این بالغیت در هیچ کجای زندگی نبایستی متوقف شده و از کار بیفتد. همانطور که گفته شد همسرانی در سنین بالا با داشتن فرزندان بزرگ و حتی داشتن نوه به مشکلات جدی در زندگی برخوردند که حاصل ان تحمل وجود فرد دیگری بود و اینگونه رخدادها بیشتر در خیانت مرد و گریز او از زندگی زناشویی‌اش و پناه به زنی دیگر بوده است.  اگر در زندگی زناشویی فقط به نیازهای خود فکر کرده و یا فقط دیگری را برای رفع نیازهای زندگی مقدم شماریم، آن زندگی به زودی با شکست مواجه می‌شود. گریز همسر و پناه بردن او به فردی دیگر تنها یک دلیل دارد و آن بی توجهی به نیازهای فرد مقابلتان است و این بی توجهی و گریز، درست زمانی اتفاق می‌افتد که بر این باورید همه چیز بر سر جای خودش است.

دراینجا به مواردی که باعث پیشگیری ورود شخص سوم به زندگیتان می‌شود، اشاره می‌کنیم

خیانت

گوش شنوا داشته باشید

گوش دادن به شکایتهای همسر یکی‌از موارد مهمی است که تا حد زیادی از روحیات شریک زندگیتان اگاه می‌شوید. روابط طولانی مدت نیازمند شنیدن صحبتهای طرفین است

رقص پایتان را عوض کنید

رقص پا، اصطلاحی است که در هارمونی زندگی بکار میرود. اگر چنانچه مسائل روزمره و روتین زندگی بطور تکرار شونده و کسل کننده در جریان است و رابطه‌تان سرد و بی‌روح شده، وقت آن رسیده که رقص پای خود را عوض کنید، آن وقت به تدریج متوجه می‌شوید که شریک زندگیتان نیز همراه با شما در رقص زندگی، گام برداشته و همراهیتان می‌کند. مادامی که رفتاری برای به دست آوردن توجه همسر از خود بروز می‌دهید، راه به جایی نمی‌برد پس ایرادی در کار است. تغییر در رفتارتان، به تدریج هارمونی رقص زندگیتان را نیز تغییر می‌دهد.

علت خیانت زوجین

سازگاری

در‌بسیاری از موارد و موضوعاتی نظیر اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی که نمی‌توانیم به توافق برسیم، سازگاری آسوده‌ترین راهکار می تواند باشد. سازش مبتنی بر واقعیت و نه مبتنی بر دروغ ، پذیرش شخصیت فرد همانطور که قبل از ازدواج او را انتخاب کردید، بدون هیچ قضاوتی، باعث امنیت‌خاطر طرفین می‌شود.

رازدار باشید

رازدار همسرتان باشید. قرار براین نیست که مشکلات شخصی خودرا برای دوستان و آشنایان و فامیل تعریف کنید و از انها انتظار مشاوره و راه حل داشته باشید. مطمئن باشید کسی جز روانشناس نمی‌تواند با درکی عمیق به صحبتهای شما گوش داده و به شما راهکار دهد.

اندازه گیری نکنید

برخی افراد گویا هر لحظه متری در دستشان است و رفتارهای لحظه‌ای شریک زندگیشان را اندازه‌گیری می‌کنند. کنترل بیش از حد و نامتعارف، باعث گریز ناخواسته فرد مقابل از زندگیتان می‌شود. حتی اگر کنترل‌های شما به منظور عشق و علاقه باشد، قاعدتا برای شریک زندگیتان به این معنی نیست. توجه داشته باشید که به همسرتان به عنوان یک کالا، وسیله یا شیء نگاه نکنید بلکه به عنوان یک شخص و یک فرد توجه کنید.

پرخاشگر نباشید

پرخاشگری واکنشی است که فرد، با یک قضاوت نادرست یا با یک سوء تفاهم یا یک نوع شک بی‌اساس به یکباره از هم می‌پاشد و منجر به بحث‌هایی که زیربنایی جز شک و عدم اعتماد است، می‌شود. در‌برخی موارد نیز برگشت به روزهای خوشایند و علاقه و همچنین حتی دیدگاه اولیه را نسبت به شخص شکاک از بین می‌برد 

خیانت در رابطه

حسود نباشید

اگر گمان می‌کنید که توجه همسرتان درجاهای دیگری است، و مسائلی، فکر اورا به خود مشغول نگاه داشته و او را وادار به انتقاد و شکایت بیشتری نسبت به زندگیش کرده، حسادت شما امری طبیعی است اما در اینگونه شرایط بهتر است شما بر دادن عشق بیشتر به همسرتان متمرکز شوید و اورا در مسائل و مشکلات زندگی رها نکنید. همدردی شما و شاد نگهداشتن روحیاتش می‌تواند دلایل بسیار مثبت ادامه زندگی را با شما در خودش جستجو کند.

ناگفته نماند در این میان نکات ضروری دیگری نیز وجود دارد و ما در واقع به نکاتی اشاره کردیم که اغلب افراد از آن بی‌اطلاع هستند

  بدترین راه‌های برخورد با نگرانی و استرس و پی‌بردن به خیانت همسر

رفتارهای همسر را بارها و بارها وارسی و کنترل می‌کنید -

از دوستان و نزدیکان همسر دررابطه با چگونگی روحیات همسر، اطلاعات جمع‌اوری می‌کنید-

خود را با غذا و دارو کرخت می‌کنید-

گاهی برای جلب اطمینان خاطر و سرکوب احساسات خود، تدارک‌های بیش از اندازه و یا ریخت و پاش-

های بی‌رویه برای دورهمی‌ها و مهمانیهای خانوادگی می‌کنید

دربعضی موارد فرد نیز روحیه پرخاشگری، و استرس پیدا کرده و یا همانطور که از قبل گفته شد نزدیکان را مشاور خود می‌پندارد. بهترین راه‌حل داشتن آرامش و مراجعه به مشاور خانواده و یا روانشناس با همسر یا بدون اوست که مسائل برایتان در دفتر مشاوره بازنمایی و حل و فصل شود 

درمان خیانت


آیا می توان رابطه را پس از خیانت درمان کرد؟

پاسخ به این سوال تاحد زیادی بستگی به دیدگاه طرفین دارد. درمان جراحت‌های باقی‌مانده کار ساده‌ای نیست اما ناممکن هم نیست. چه‌بسیار افرادی که به اشتباه و به دلایل خیانت خود پی‌برده و از‌طرفی درصدد اصلاح نوع رفتار خودشان شده‌اند. روبرو شدن با احساسات و ترسهای خود و اشتراک گذاشتن آنها با شریک زندگیتان ازجمله مواردی است که بایستی در درمان رابطه پس از پی‌بردن به اشتباهات و برگشت به جایگاه اولیه، شکل‌گیرد. درپایان، آگاهی ازوجود ارتباطات میان‌فردی و دانستن مهارت‌های پیشگیری ازآن برای تمامی اشخاص لازم و ضروری است. خلق مجدد رابطه و درمان آن به توانمندی‌ها و معیارهای زندگیتان بازمیگردد.

گردآورنده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...