باید و نباید های زندگی مشترک

به طور طبیعی هر فرد دارای جنبه های مثب و منفی رفتاری وگفتاری می باشد که زندگی وی را تحت تأثیر قرار می دهد اما در زندگی مشترک این خصوصیات و ویژگی ها خود را بیشتر نشان می دهد.

اگر زن و مردی تصمیم به ازدواج دارند باید اهمیت هم کف بودن و مناسب بودن نسبت به هم را داشته باشند تا بتوانند زندگی مشترک رضایتمندی را در کنار هم سپری کنند. از این رو توجه به اصول اولیه زندگی مشترک و اهمیت باید و نباید های آن، می تواند تا حد زیادی در پیشبرد این تصمیم و آینده آن کارساز باشد.

در زندگی مشترک تلاش دو طرفه هر یک از زوجین باید وجود داشته باشد تا بتواند زمینه ساز شکل گیری و تحقق یک زندگی ایده ال زناشویی گردد و در حقیقت، زن و مرد در زندگی مشترک، مکمل همدیگر هستند و در کنار هم باید به آرامش برسند. از سوی دیگر، این در حالی است که هر یک از آنها نقصان اخلاقی و رفتاری همدیگر را سرپوش نهاده و پایه گذار یک زندگی موفق خواهند بود.

در این مطلب تلاش می شود زندگی مشترک را از زاویه ای دیگر مورد توجه قرار داده و باید ها و نبایدهای آن را بررسی نماییم. به امید آنکه بتواند در زندگی مشترک زوجین به ویژه زوجین جوان مؤثر واقع گردد.

زندگی مشترک

ازدواج امری مقدس و مهم است. انتخاب شریک زندگی نیز به طبع مهم و اساسی است. هیچ کس نمی تواند ادعا کند که انسانی کامل و بدون نقص است و همچنین نمی تواند در زندگی مشترک، کاملاً مطابق و مشابه زوج خود باشد زیرا این امر غیر ممکن است. افراد با تمامی جنبه های مختلف شخصیتی و اخلاقی خود، دارای اختلافهای زیادی هستند و این کاملاً طبیعی است. آنچه مهم است نوع اختلاف، میزان اختلاف و نسبی بودن آن با توجه به شرایط و ظرفیت افراد مختلف است که می توان با داشتن راهکار و راهنمایی مناسب، این درجه اختلافات و مشکلات زندگی مشترک را کاهش داد. بنابراین با بیان باید ها و نباید های زندگی مشترک نسخه ای مشترک و واحد را تجویز کرده تا بتواند تسکین دهنده و درمانگر مسائل و درگیری های زندگی مشترک باشد.

باید ها و نباید ها در زندگی مشترک

باید های زندگی مشترک

آنچه در این عنوان می گنجد، صرفاً توجه به خواسته های زوجین است که بیشتر مربوط به پیش از ازواج می باشد و البته، همین اختلافات با شروع زندگی مشترک، بیشتر خود را نشان می دهد و متأسفانه در صورت تشدید اختلاف در چندین مورد، براحتی زندگی مشترک را به سمت طلاق و جدایی سوق می دهد و باید مورد توجه قرار گیرد. در زیر برخی از موارد اساسی آن  به اختصار بیان می شود.

  • توجه به تفاوت های شخصیتی زوجین در زندگی مشترک
  • آگاهی از اختلاف طبقاتی زوجین در زندگی مشترک
  • توجه به اختلاف سنی زوجین در زندگی مشترک
  • اهمیت اختلافات تحصیلی زوجین در زندگی مشترک
  • اختلافات مربوط به نقطه نظرها و دیدگاههای زوجین در زندگی مشترک
  • اهمیت اخلاقیات و خلق و خوی زوجین در زندگی مشترک
  • اختلافات سلیقه ای و نیازهای متفاوت زوجین در زندگی مشترک
  • توجه به اعتقادات معنوی – مذهبی زوجین در زندگی مشترک
  • اهمیت خانواده، آداب و سنن مختلف زوجین در زندگی مشترک


نباید های زندگی مشترک

نبایدهای زندگی مشترک

در زندگی زناشویی در کنار باید هایی که نیاز به توجه دارد، نباید ها و خطوط قرمزی نیز وجود دارد که عدم توجه به آنها سبب شکل گیری اختلاف و مشکلات اساسی می شود. این، در حالی است که در شروع زندگی مشترک، نباید انتظار داشت زوجین تفاهمی صد در صدی داشته باشند و بی هیچ اختلاف نظر و مشکلی با هم زندگی کنند. در اینجا نبایدهایی در زندگی مشترک ذکر می گردد که بیشتر مربوط به دوران زناشویی می باشد. توجه به این موارد ضروری است و باید در زندگی مشترک مورد توجه جدی قرار گیرند.

*قدرت و فرمانروایی: نباید هیچ یک از زوجین خود را فرمانروا بداند و با اعمال زور و قدرت دستور دهد و انتظار داشته باشد که طرف مقابل نیز فرمانبردار او باشد. در سلامت ارتباط زوجین، باید یکسانی و برابری وجود داشته باشد تا ادامه زندگی مشترک را برای هر یک از آنها ممکن سازد.

*تهدید و تنبیه: در زندگی زناشویی هرگز نباید زوج خود را تهدید کنید. انجام این رفتار اثر منفی بر زندگی مشترک شما خواهد داشت و یادتان باشد زمینه لجبازی و مقابله به مثل را بوجود می آورد و با تنبیه و پرخاشگری ادامه دار می شود.

*محاکمه کردن: خیلی از زوجین در زندگی مشترک خود، در حال محاکمه کردن و ارزیابی یکدیگر هستند و اثبات اینکه در زندگی زناشویی چه کسی مقصر بوده و سعی در مبرا دانستن خود دارند، بسیار شایع است و نباید در زندگی مشترک وجود داشته باشد.

*حساسیت های بی مورد: گاهی در زندگی مشترک، پا فشاری بر موضوعی خاص و یا لجبازی کردن و همچنین تعصبات بیجا، می تواند زمینه بروز مشکلاتی اساسی در زندگی مشترک گردد و نباید به آن بی توجهی شود.

*سنگ صبوری: هر یک از زوجین در زندگی مشترک وقتی مطمئن باشند که طرف مقابل آنها همدل و همراه اوست و در مواجه با مشکلات و دشواری های زندگی پشتوانه وی می باشد، عبور از مسائل و مشکلات زندگی با سهولت بیشتری برای آنها  صورت می پذیرد و نباید طوری برخورد شود که طرفین احساس نا امنی نسبت به یکدیگر داشته باشند و هیچگاه طعم درد دل کردن با همدیگر را نچشند.

*اعتراض و غر زدن: برخی از افراد چه در زندگی عادی و چه در زندگی شخصی مدام ناراضی ، شاکی و معترض هستند و این در زندگی مشترک بیشترین لطمه را بر روابط زناشویی وارد می کند و نباید از آن غافل بود.

*عصبانیت: همواره کنترل خشم و عصبانیت با خود فرد است و اینکه طرف عصبی و جوشی است گفته نادرستی است برای خلاصی از عواقبت رفتار غیر عادی که داشته است و نباید تصور گردد، هر کس به هردلیل گفتار و رفتار نامناسبی از خود بروز می دهد، اجازه برخورد نامناسب را در زندگی مشترک دارد.

*حد انتظارات و توقعات: هریک از زوجین نباید در زندگی مشترک خواسته های غیر ممکن و نابجا را از طرف مقابل داشته باشند و حد انتظارشان را آنقدر بالا ببرند که آنها را دچار مشکل سازد.

*شکاک بودن: نباید هیچگاه مسأله شک و سوء ظن را در زندگی مشترک نادیده گرفت زیرا این مشکلی که در بین زوجین وجود دارد اگر به موقع درمانی درست نداشته باشد زمینه بیماری روانی را برای فرد بوجود می آورد و ممکن است حتی به تهدیدات جانی نیز ختم گردد. لذا می توان ابتدا با ریشه یابی این موضوع و کمک از مشاور بر این مشکل فائق آمد.

گردآورنده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...