بررسی علل دندان قروچه در بزرگسالان و کودکان

دندان قروچه مشکلی جدی است

اگر از آن دسته افرادی هستید که پس از بیداری در ناحیه فک، دهان و دندان احساس درد می کنند، به احتمال زیاد دچار مشکل دندان قروچه شده اید. البته، دندان قروچه نه سن می شناسد و نه وقت مشخص. به عنوان مثال، ممکن است یک فرد در بزرگسالی و در طول روز، دندان هایش را به طور غیر ارادی به هم بفشارد. نکته ای که درباره ی این بیماری اهمیت دارد، منشا شکل گیری و آثار مخربی است که روی سلامت افراد دارد. در این نوشته، به طور دقیق علل، راهکارهای درمانی و عوارض دندان قروچه را زیر ذره بین قرار داده ایم. با ما همراه باشید.

گام اول؛ دندان قروچه را خلع سلاح کنید  

وقتی که از بیماری دندان قروچه ی خود مطلع شدید، اولین کار این است که تا زمان درمان، حضور عوامل مخرب را به حداقل برسانید. سطحی ترین مشکل دندان قروچه از بین رفتن سطح و مینای دندان است. در نتیجه نباید کاری کنید که روند تخریب شدت پذیرد.

به همین دلیل توصیه می کنیم، حداقل تا روز درمان و بهبودی کامل، نوشابه، آدامس و هرآنچه در ترکیبات خود اسیدهای فسفریک و سیتریک دارد، به طور کامل از برنامه ی غذایی شما حذف شود.

گام دوم؛ اطلاعات خود درباره ی دندان قروچه را تعمیق بخشیم 

دندان قروچه از آن مشکلاتی است که دقیق و متقن نمی توان درباره ی علت پدید آمدنش اظهار نظر کرد. اما در کلی ترین حالت ممکن، سه عامل دندان قروچه را به وجود می آورند. اولی استرس، فشار فکری، نابسمانی روحی و به طور کلی مشکلات غیر جسمانی است. دومی اما ساده تر است و ریشه در ناهماهنگی چیدمان دندان ها دارد (مشکلات تنفسی هم در همین دسته بندی قرار می گیرند). حالت سوم که روشن تر از همه ی موارد بروز می کند، دندان قروچه ای است که در پی یک بیماری دیگر، مثلا پارکینسون ظاهر می شود.

حال، اگر همسر یا فرد نزدیکی به شما گفته است که در زمان خواب دندان های خود را به هم می فشارید، یا خود نشانه هایی مبنی بر دندان قروچه مشاهده کرده اید، شاید بهتر باشد علت امر را در سه گزاره ی معرفی شده بیابید.  

دندان قروچه در کودکان

اگر اجازه دهید، قبل از ادامه ی مطلب یک پرانتز باز کنیم و دلایل دندان قروچه در کودکان را هم در همین قسمت بررسی کنیم. تا قبل از نوجوانی، اگر متوجه دندان قروچه ی فرزند خود شدید، حتما سراغ پزشک متخصص بروید.

زیرا در کودکان دندان قروچه حتی می تواند ریشه ی انگلی داشته باشد. یا قبل از رویش دندان جدید، ممکن است کودک دندان هایش را به هم بفشارد. اگر این مشکل سریع درمان نشود، دندان قروچه در فرزند شما تبدیل به یک عادت می شود و پس از آن، درمان کار سخت و دشواری خواهد بود.

گام سوم؛ راهکارهای درمان دندان قروچه

همانطور که دندان قروچه در پی علل بی شماری روی می دهد، درمان آن هم می تواند بسیار گسترده و رنگارنگ باشد. ما در ادامه، اشاره ای به درمان دندان قروچه می کنیم. اما توجه داشته باشید آن چه می گوییم تنها با هدف آشنایی بیشتر شما با روند درمانی است. در نتیجه، هرگز سعی نکنید یکی از راه ها را شخصی سازی کنید و به تشخیص خود راه درمان پیش گیرید.

·     گاردهای دهانی؛ راهکار ابتدایی درمان، استفاده از گاردهای دهانی است. وقتی نمی توان در برابر مشکلی غیر ارادی مقاومت کرد، تنها راه باقی مانده جلوگیری فیزیکی از تکرار اقدامی زیانبار است. این گاردها معمولا جنس پلاستیکی دارند و به تجویز پزشک، شب هنگام در دهان قرار می گیرند تا از دندان قروچه جلوگیری کنند.

·     دستگاهی الکترونیکی؛ دستگاهی وجود دارد به نام بیوفیدبک. این دستگاه در هنگام خواب و با شنیدن دندان قروچه به مغز سیگنال هایی می فرستد و فرد بدون اینکه بیدار شود، دندان قروچه ی خود را متوقف می سازد.

·        جریمه ی دندان قروچه؛ راهکار دیگری که شما را بی خواب می کند اما در نظر بعضی پزشکان راهکاری است هوشمندانه، استفاده از بسته های کوچک تلخ مزه است. این بسته ها در انتهای دهان قرار می گیرند و با شروع دندان قروچه، پاره می شوند. تلخی ماده شما را بلافاصله از خواب می پراند و با این تکنیک، اگر چه شما بی خواب شده اید، اما سلامت دهان و دندان خود را حفظ کرده اید.

·        عمل؛ چیزی از عمل های زیبایی می دانید؟ مشابه بوتاکس زیبایی را می توان برای درمان دندان قروچه به کار برد. پزشکان معتقدند عاملی که دستور به دندان قروچه می دهد در نهایت ماهیچه های روی صورت هستند. اگر آن ها مدیریت شوند، دندان قروچه هم از بین می رود.

·        و در آخر باید به مدیریت استرس اشاره کنیم. در صورتی که فردی پر مشغله هستید، یا مساله ای روح و روان شما را پریشان کرده، بد نیست که هر چه سریع تر از شر آن خلاص شوید. ماساژ، مطالعه ی کتاب، گوش دادن به موسیقی و اموری از این دست می تواند راهگشا باشد، اما همان طور که خود بهتر می دانید، همواره حضور یک مشاور کارکشته و دلسوز مفید به فایده است.

علت و درمان دندان قروچه

دندان قروچه را جدی بگیرید

در نگاه اول، دندان قروچه تنها دندان های شما را از بین می برد و با مشکل مواجه می سازد. اما بد نیست بدانید ادامه دار بودن دندان قروچه می تواند منجر به مشکلات شنوایی و در نهایت حتی، تغییر شکل فک و صورت شما شود.

در نتیجه، در هر زمان که متوجه این بیماری شدید، مراجعه به پزشک را در دستور کار قرار دهید و به روند درمانی خود حساس باشید. البته که این مساله برای کودکان مهم و حیاتی تر است زیرا مشکل ساده ای مثل این، می تواند در دراز مدت زندگی و آینده ی آن ها را دچار مشکل کند.

در آخر اینکه، تا جایی که می توانید استرس را از جان و جهان خود دور سازید و شاد، با نشاط و امیدوار زندگی کنید. همچنین، خوشحال می شویم نظر و یافته های خود درباره ی دندان قروچه را با ما درمیان بگذارید و ما را در جهت تولید مقاله های بهتر در این باره یاری رسانید. 

گردآورنده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...