خواص چای سبز

چای سبز یک نوشیدنی‌ طبیعی و سالم است که این روزها طرفداران زیادی دارد. یک دم‌نوش پرخاصیت با قدمتی چند هزار ساله که در سراسر جهان و به ویژه در آسیا از محبوبیت بالایی برخوردار است. این چای سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها، پتاسیم، ویتامین های B و منیزیم است.  برخلاف چای سیاه ، چای سبز مورد تخمیر قرار نمی‌گیرد و ارزش غذایی و خواص زیادی دارد. مطالعات نشان داده مصرف منظم این نوشیدنی گیاهی می‌تواند اثرات مطلوبی بر سلامتی افراد به جا بگذارد.

چای سبز موثر در کاهش وزن

«پلی فنول» موجود در چای سبز اثرات مثبتی در افزایش چربی سوزی دارد و موجب بالا رفتن سوخت و ساز  بدن و حرارت درونی آن می شود. همچنین از انباشت چربی جلوگیری می کند و به این طریق به کاهش وزن کمک می کند. البته نباید این نکته را از خاطر دور داشت که مصرف چای سبز به تنهایی تاثیر چندانی بر کاهش وزن ندارد و رژیم غذایی مناسب در کنار فعالیت بدنی نیز لازم است.

یک ضد سرطان قوی

افرادی که به طور مرتب چای سبز مصرف می کنند، نسبت به سایر افراد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار می گیرند. رادیکال های آزاد نقش مهمی در ایجاد انواع سرطان دارند. چای سبز این رادیکال ها را خنثی می کند و می تواند در پیشگیری از سرطان موثر باشد. در واقع به خاطر وجود آنتی اکسیدان «کاتچین» که نسبت به آنتی اکسیدان های دیگر مثل ویتامین های C و B بسیار قوی تر عمل می کند، چای سبز خاصیت ضدسرطانی فوق العاده ای دارد. البته تاثیر چای سبز در جلوگیری از همه سرطان ها به طور کامل اثبات نشده و نیازمند مطالعات بیشتری است.

چای سبز

کمک به شادابی و زیبایی پوست

رادیکال های آزاد عاملی مهم در پیری سلول های بدن از جمله سلول های پوست هستند. چای سبز به عنوان یک منبع غنی از آنتی اکسیدان می تواند تاثیر زیادی در مراقبت از سلول های پوست در برابر این رادیکال های آزاد داشته باشد و روند اکسیژن دهی به سلول های پوست را بهبود ببخشد. به این جهت مصرف منظم و روزانه چای سبز اثرات مطلوبی در جلوگیری از بروز چین و چروک و افتادگی پوست بر جای می گذارد.

کاهش کلسترول و تری گلیسیرید

استفاده از چای سبز موجب بالا رفتن کلسترول خوب و پایین آمدن کلسترول بد خون می شود. همچنین کاتچین موجود در چای سبز فعالیت آنزیم لیپاز (آنزیم مسئول هضم چربی ها) را در لوزالمعده کنترل می کند و باعث می شود فرایند شکست چربی ها با سرعت کمتری انجام شود و میزان چربی در خون کاهش بیابد. از این جهت مصرف چای سبز در بین وعده های غذایی باعث پایین آمدن تری گلیسیرید خون می شود.

فواید چای سبز

در برابر آلزایمر

آلزایمر یک بیماری پیش رونده عصبی است که با تاثیر منفی بر قدرت حافظه و توانایی تفکر، موجب مشکلات رفتاری زیادی برای افراد می شود. چای سبز به دلیل داشتن کافئین و ال‌تیانین موجب تحریک و فعال شدن سلول های مربوط به بخش حافظه می شود و آن ها را تقویت می کند. از طرفی پلی فنول های موجود در چای سبز از تخریب اعصاب در برابر سموم جلوگیری می کنند و از آن ها در برابر آسیب بیشتر محافطت می کنند. به طور کلی نوشیدن منظم چای سبز با آلزایمر و برخی مشکلات مربوط به سلول های مغزی مقابله می کند و می تواند نتایج مطلوبی به بار بیاورد.

پیشگیری از کبد چرب

کبد چرب عارضه ای است که در اثر انباشت بیش از حد چربی در کبد  به وجود می آید و باعث اختلال در فعالیت طبیعی آن می شود. چای سبز تاثیر رادیکال های آزاد و مواد مضر در کبد را از بین می برد و باعث سم زدایی کبد می شود.

مزایای چای سبز

کنترل دیابت

چای سبز با کاتچین فراوانی که دارد اثرات مهمی بر کاهش وزن و کنترل گلوکز خون دارد و با مقاومت در برابر آنزیم های گوارشی باعث می شود تولید گلوکز از کربوهیدرات ها کاهش بیابد. از طرفی چای سبز بدن را تحریک می کند تا انسولین بیشتری تولید کند و به این صورت به کنترل قند خون کمک می کند. چای سبز با تاثیر منفی بر تولید هورمون آدرنالین مقدار این هورمون را که باعث افزایش قند خون می شود، کاهش داده و قند خون بیماران دیابتی را پایین می آورد.

 ضد افسردگی طبیعی

به دلیل «ال تیانین» موجود در چای سبز، این نوشیدنی گیاهی خاصیت آرام بخشی فوق العاده ای داشته و علائم افسردگی، اضطراب و تنش های عصبی را کم می کند و به سلامت روانی افراد کمک می کند. پژوهش ها نشان داده افراد سالمندی که روزانه و به طور مرتب چای سبز مصرف می کنند نسبت به دیگر همسالان خود کمتر احساس پیری و افسردگی می کنند. نکته ای که در رابطه با استفاده از چای سیاه یا قهوه دیده نشده است.  

تقویت استخوان ها و مفاصل

چای سبز حاوی مقدار زیادی فلوراید می باشد و به همین دلیل اثرات مثبتی بر روی استخوان ها دارد و آن ها را از پوسیدگی حقظ می کند. این نوشیدنی گیاهی باعث تحریک و ساخته شدن استخوان ها شده و در درمان و پیشگیری پوکی استخوان موثر است. همچنین چای سبز می تواند با توقف فعالیت آنزیم های مخرب غضروف ها در پیشگیری از آسیب رسیدن به غضروف مفاصل، مفید واقع شود.

نوشیدن چای سبز

کمک به حفظ دندان و لثه

چای سبز خاصیت آنتی باکتریایی دارد و نوشیدن روزانه آن می تواند تاثیر زیادی در سلامتی لثه و دندان داشته باشد. مطالعات نشان داده چای سبز با کاهش باکتری ها و اسید بزاق از دندان ها در برابر پوسیدگی محافظت می کند.

مضرات چای سبز

با وجود خواص فراوان چای سبز و فواید بیشمار آن نباید از این نکته غفلت کرد که مصرف زیاد و نامتعارف آن می تواند مضراتی در پی داشته باشد. چای سبز هم مثل چای سیاه مقداری کافئین دارد که در جذب مواد معدنی مثل آهن اختلال ایجاد می کند. زنان باردار و افرادی که مشکل اعصاب دارند و نیز افراد مبتلا به آریتمی قلبی باید در استفاده از آن احتیاط کنند. زیاده روی در مصرف چای سبز می تواند موجب دفع زیاد آب بدن و به دنبال آن ایجاد یبوست شود.  به دلیل خاصیت تحریک کنندگی آن انتظار بروز بی قراری، بی خوابی و حالت تهوع وجود دارد. همچنین نوشیدن چای سبز با معده خالی باعث مشکلات گوارشی شده و عوارضی چون زخم معده و زخم اثنی‌عشر را در پی دارد.

گردآورنده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...